Färg?
Ebba (g/b japan, efter svart WT och g/s japan WT) och Gilbert (madagaskar WT efter kanel och s/vit zobelsiames japan) har fått smått. Det blev en g/s japan, en g/b japan WT, en zobelsiames blå (tror jag) och så en "gul" WT med blå slöja. Jag undrar nu vad det är för färg. Jag har isabellabebbar i en annan kull, och upplever att denna hade ljusare skinn än isabellabebbarna. Eller är det så att isabellabebbarna i själva verket är madagaskarbebbar.
Tacksam för idéer.
Mvh, Michaela
…kan tillägga att min gula WT bara är blå inuti öronen, inte på ovansidan.
#1 Jag tror att den är madagaskar, men kan även vara isabella
Eftersom att isabella är en madagaskarbärare så när hanen är madagaskar blir det dubbla gula anlag så många av ungaran blir madagaskar då :)
Har gilbert blåa anlag?
Hoppas jag inte krånglar till det.
#3 Jo, jag tror nu också att åtminstone de flesta av 4:e kullen, alltså den 2:a bilden, är madagaskar. Tror dock inte att ungen på 1:a kullen är madagaskar, den är för ljus.
Absolut - Gilbert verkar ha blå anlag.
#4 Okej, då finns det ju chans att den är en isabella :) Det är en fantaskist fin färg tycker jag.
Kan ju vara kaneler också, de är lite för små för att säga…
"isabellan" ser ut att vara otter också förresten.
More pics later plz =)
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Är nya skönheterna tillslau??
=)
littlemellowskaniner
#6 Absolut, återkommer med fler kort senare!
#7 Javisst, jag ska behålla någon eller några men resten söker nya hem så småningom.
Blir spännande att se när de blivit äldre då det är enklare att se :)
Men det jag funderar på är alla dessa s.k "gula" teddysar. På de korthåriga säger vi ju inte bara "gul" utan det är viltgul, japan eller annan gul färg. Bara "gult" finns ju inte så vad är de flesta teddysar som ser ut att vara "hel gula"? Japaner utan japantecken?
Kaneler kan se helgula ut, om du menar helt gula utan viltzon.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag hade misstänkt japan, tycker att det ser ut som en rand på örat där… En enfärgad japan.
Föräldrarnas färger + avkommors färger?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#10 Jo det är dom jag främst syftar på, vad jag vet har jag aldrig sett en viltgul teddy utan isf är de japananer. Men vissa "gula" är ju inte kaneler heller - de har inte ens brunanlag. En av mina honor här hemma har en pappa som är gul, i stammen står det bara "gul wienertecknad" för inga japantecken syns. Såjag misstänker att han är enfärgad japan s/g.
Haft en "hel gul" hona som jag då har misstänkt vara kanel för pappan var havanna.
#11 Jag skulle också misstänka japan, min kanelhona var MYCKET gulare och inte "cremefärgad" som din ser ut att vara ^^
#12, Han är efter en vid blåögd (minns inte vad hon bar på) och en som ska ha varit kanel. Yuki hann aldrig få några avkommor, men hans pappa gav tillsammans med viltsiames japantecknad (efter brunzobel och g/s viltjapan) madagaskar, zobelsiames och "sotad viltgul".
#11, Kan nog stämma, Yuki blev väldigt "cremefärgad" :)
Min Tasha var kanel otter wienertecknad. Hennes päls var dock inte teddy, men som man ser på bilderna var hon mer brungul än cremefärgad.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Här kommer en bild på samma nin som första inlägget. Nu är hon drygt 2 veckor. Hon är ordentligt gul, som synes, men har absolut inga japantecken vad jag kan se. Däremot har hon, vilket var mer tydligt när hon var mindre, en tydlig blå slöja. Är hon alltså g/b japan utan wienertecken? ("knepig" färg f.ö, då japan innebär just fläckiga/randiga inslag av avvikande färg).
#16 Utan japantecken menar du? För wiener är hon ju :)
Vet inte vad man kan kalla henne… tycker inte hon ser isabella ut heller men eftersom att hon har blå slöja? Kanske en mkt dålig isabella.
#18 Ja, absolut, utan japantecken. Ibland går det litet för fort ;)
Nej, tycker absolut inte att hon är isabella, hon har samma gulfärg som sin kullsyster som är g/s japan.
#19 Aldrig sett en japan med blå slöja, bara dessa "madagaskarliknande" med japan (har själv haft en sådan) ^^
Jag har sett en blå/gul japan med slöja, vad jag har hört kan det bli så när kaninen är enfärgad och har ett gul anlag. Tycker dock inte att denna ungen ser blåaktig ut alls… Det kan inte vara en jätteljus madagaskar då? Annars är den kanske beige, eller som de andra säger, japan utan tecken. Det är klurigt med alla dessa gula… =)
Kram Elsa
Kanel eller beige :-)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Satiner är ju dock mer färgintensiva. Beige kan lätt bli lite rödaktig. Genetiskt är beige gul + brun + blå. De kan ha en egernfärgad slöja.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#23 jag tycker att det ser mer grått ut, men det kan ju vara att det ser annorlunda ut på min skärm. =) Men jag skulle nog gissa på att ungen är beige.
Kram Elsa
Beige WT, absolut! När jag väger samman det jag ser, er erfarenhet och "kaninfarg" verkar det stämma jättebra. Tack!
Egern menar jag förstås, inte egerm.
Wienert gul/egern skulle jag gissa.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Eller wienert zobelsiames/egern. "falsk vit" alltså.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#31, #32 Du är ju en klippa, Lina. Härligt att du är så aktiv här på sidan!
Kan du beskriva skillnaderna mellan dina förslag?
Vad menar du med "falsk vit"?
Hur tänker du angående wienertecknad? Jag ser inga wienertecken.
//Nyfiken Michaela
Tycker mig se en vit bläs :-). Vore den en zobelsiamesjapan utan wt borde den ha mörkare nos. Om den är gul/egern eller zobelsia/egern avgörs av hur gul den är. Har du fler bilder? Gärna bilder från olika åldrae.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Tror denna ungen är svart zobeljapan. På bild #36 tycker jag att dess japantecken är betydligt mörkare än egern. =)
Kram Elsa
# 40 Håller med, under magen är den rätt så mörk på fläckarna. Men t ex inuti öronen ser den inte alls svart ut, snarare grå-brun.
De här bilderna var bättre! Definitivt zobeljapan och ingen bläs. Har du nya bilder på magfläckarna?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#41 att han är ljusare i öronen kan bero på att pälsen inte vuxit ut ordenkligt.
Eller så är öronen bara siamesskuggade och inte med japantecken?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Han ser ut att ha svag siamesteckning men det är nog bara att han har ett gulanlag också. Teckningen på magen är väldigt mörk så jag tror fortfarande på svart zobeljapan. =)
Kram Elsa
Jag återkommer med bilder av magfläckarna :)