Trimma min Teddy dvärgvädur?
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min Teddy, skrev en hel uppsatts på "kanin i fokus" sidan så klicka in på min sida för hela inlägget, men kort och gott: någon som brukat trimma sina teddys? Min lilla tjej har så tovig och lång päls som kladdar i ögonen på henne och det fastnar massa bajs m.m! Erfarenheter? Tack på förhand!
Hej gumman:)
Lämna henne till mig så hjälper jag dig… men klipp ner runt ögonen. Och klipp av toverna och låt det växa ut och så klipper du så nära det går, och det ihop bebispälsen växer ut, och då kommer det bli lättare att kamma. Annars kommer jag…
Jag trimmar mina teddysar ibland. Ibland för att det är för varmt (de rör sig mer och blir piggare när de är klippta) och ibland för att har blivit för toviga för att borsta igenom (ex. vid regn och då de har grävt) och ibland hinner jag inte borsta igenom alla så noga som det behövs samt när jag reser bort.
Jag brukar ta en vanlig hundtrimmer och bara raka bort allt, sparar ca 1-2 cm. Jag spar även all päls under magen för det mesta (inte lika långt där) och på hela huvudet (finast så haha).
Nu funkar inga av mina trimmer så jag måste ta saxen. Den tar bättre i tjockare tovor (trimmer är för svag) men jag är så rädd att klippa i skinnet (har hänt ett par gånger - dock inte så att kaninen har reagerat och inte djupt, har inte ens blivit rött). Annars brukar jag vilja spara teddypälsen (ingen mening att ha teddy annars ju, dom är finast med pälsen hihi). Men är det jobbiga perioder eller att jag inte har tid trimmar jag dom jobbigaste områdena (strax ovanför svansen och kring baktassar, svans och ibland under hakan på bröstet) då behövs det bara en snabb borstning för att ta bort smuts och för att inte tovor ska bildas.
Jag läste din andra tråd
Det är bebispälsen som är jobbig, mkt underull m.m. När hon har blivit ca 8-12 månader blir pälsen betydligt lättare att hantera. Mindre underull och kvalitén förbättras. Mina vuxna borstar jag ex. bara 1 gång i veckan (om ens det). Inget spån eller bajs fastnar (visst fastnar lite spån vid svansen och baktassarna men det ramlar av när de är i hagen senare och blir inte tovigt ut av det). Du kan även sätta upp luggen på henne med en rosett eller bara en vanlig snodd, så slipper hon pälsen i ögonen. Om hon inte lyckas få bort snodden förstås.
Lycka till!
Jag tycker det är bäst att klippa ner babypälsen helt och få vänja kaninen vid borstningen i lugn och ro utan att fastna i en massa elaka tovor. Man bara borstar som vanligt som om kaninen hade lång päs, då kan man lättare få dom att trivas och njuta av borstningen.
Jag svarade på KiF också, angående att kladdigt bajs inte är bra. Hon är dålig i magen.
Torrt, "friskt" bajs fastnar inte och "nattbajset" ska dom äta upp direkt från anus så det ska man normalt inte se heller.
Vad får hon för foder?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se