Negativt intryck..
Jag har tidigare varit medlem här på sajten, under ett annat (numera oaktivt) nick men valde att sluta vara medlem här på sajten av många anledningar. För det första så måste jag säga att jag tycker att det är en hemskt otrevlig stämning här inne, ursäkta men det är precis så jag tycker. Finns säkert inte en enda människa som håller med mig, men jag tycker nästan att forumet används för att smutskasta andra uppfödare och vilka linjer dessa avlar på. Man blir riktigt ledsen när man går in här och läser, och man tappar verkligen sugen på att ens höra ordet teddyvädur. På bara något år så har allt positivt vänts till någonting helt negativt, och det känns verkligen otroligt trist. Jag är väl medveten och insatt i detta med de olika linjerna, och vilka kaniner som är släkt med vilka och så vidare. Jag har flera vänner som är uppfödare av just denna ras, men som knappt orkar mer. Man får ta något så otroligt mycket dåligt, och så mycket struntprat i denna inriktning. Just nu så har jag märkt, efter att bara ha läst några trådar så ser jag redan att det är smutskastning av några speciella linjer. Har ni själva mailat uppfödarna som har "skapat" dessa linjer och förklarat läget? Delat erfarenheter och frågat hur de har upplevt det med bett osv? Känns ganska elakt att dessa personer kanske bor i ett annat land, inte kan språket, inte är medlem på forumet och på så sätt inte kan försvara sig. Jag är nästan hundra procent säker att ingen skulle tycka att det var speciellt roligt om det skrevs om era egna linjer på ett utländskt forum. JAG personligen skulle inte tycka det iallafall.
Hur tror ni själva att det känns för de uppfödare som kanske sitter med ungar, men som kanske blir sittandes med dessa p.g.a att vissa sprider en sån otroligt negativ information? Jag personligen skulle bli vansinnig. Men jag förstår samtidigt att ni vill varna varandra och kanske eventuella framtida köpare, men jag tycker samtidigt att låt de inblandade personerna styra upp det själva. Har man en uppfödning så bör man vara mogen nog att ta tag i saker själv och som uppfödare ta sitt ansvar. Jag tror nämligen mycket väl att uppfödarna själva kan informera köparna om detta, och det vet jag att många av dessa redan gör. Kort sagt, ibland så tycker jag att det läggs i på tok för mycket. Och detta forum var en gång i tiden ett väldigt mysigt och trevligt forum, men det har enligt mig vänts till någonting helt annat.
Ber om ursäkt om någon ser detta som påhopp eller liknande, det var inte min mening. Jag har försökt så gott jag kan att uttrycka mina egna åsikter om hur jag tycker att sajten är i nuläget. Hoppas verkligen att denna mötesplats för alla teddyfantaster kan vändas till det bättre, för det är verkligen en otroligt bra sajt annars. Tycker att det är synd med allt negativt bara.
Vill bara trycka på en sista punkt, att det som jag har skrivit är MINA egna åsikter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Tråkigt att du upplever det så. Meningen är ju att man ska få ut något positivt i sitt samspråk med andra med samma intresse.
Detta med bettfel är ett känsligt område just nu då det blivit så tydligt att det i höstas varit genetiskt. Att lyfta fram detta ser jag inte som smutskastning utan i stället ett försök till att få en bättre avelsgrund i sverige för att minska risken för bettfel. Jag älskar teddyvädurarna och jag har en rädsla för att bettfelen kommer att öka eftersom antalet avelsdjur inte är så stort i Sverige. Jag tänker som så att vi måste vara rädda om de avelsdjur vi har som inte har påvisat genetiskt bettfel. Min tanke är att vi bl.a. genom detta forum har möjlighet till att stötta varandra, både i svåra stunder och för att hjälpa varandra till ett kvalitativt avelsarbete. Och ja, det är jättetråkigt för de uppfödare som sitter med ungar som har känd bettfelsrisk. Flera av dessa uppfödare är ärliga och informerar om detta när det är känt, och jag vill ge en stor eloge till dessa. Det kallar jag för seriöst. Det finns också de som inte alls ger informationen trots att de är medvetna om risken. Där har vi problemet. Andra uppfödare köper av dessa i god tro o då infiltreras genen i annars friska (där inga klart genetiska bettfel är kända) släktleder.
Jag tycker inte att man behöver räkna bort hela släktleder vid bettfel, men när det dykt upp tydliga genetiska bettfel (som det gjorde i höstas) så tycker jag att man i stället ska fokusera på de avelsdjur man har som inte är närbesläktade med de generna. Varför fortsätta avla på de närbesläktade? Tror ofta att det är ekonomi och att det är jobbigt med förändringar o nya tag som avgör. Men där måste man också tänka lite. Varför avlar jag? Är det för att tjäna pengar så kanske man inte lägger så stor vikt vid bettfelen? Är det för att få fram friska teddykaniner? Då kanske mer tankar läggs på avelsdjurens gener.
På tal om utländska uppfödare. den uppfödare jag tänker på vet jag är kontaktad och informerad om de genetiska bettfelen. Jag har dock ingen aning om vad hon har vidtagit för åtgärder. Men det är absolut inte så att (i alla fall inte jag) tror att hon medvetet sålt kaniner där hon visste om detta. Så det behöver ju absolut inte betyda att hon är en oseriös uppfödare. Detta kan ju hända vem som helst!- även mig! Det viktiga är ju i stället vad hon gör för att minska risken för att detta ska uppstå igen. Så absolut inget ont om någon utländsk uppfödare. Men som sagt: Vi bör vara rädda om de avelsdjur vi har för jag vill att många människor får njuta av dessa underbara varelser (o inte behöva avliva dem vid några månaders ålder pga bettfel)
Hemskt tråkigt att du upplever det så här, inte min mening. Jag tror det är rädslan för att våra teddykaniner ska påverkas negativt som gör att detta lyfts fram.
Hoppas du har fått en liten inblick i hur i alla fall jag tänker, och du är hjärtligt välkommen att delta här.
Ha det bra.
Mvh Erika
Vad trist att du känner så, men jag måste säga att jag "tyvärr" håller med dig. Tro det eller ej, jag har till och med fått mail från folk som inte vågar ta kullar för att de är rädda för att andra uppfödare ska granska de och leta efter fel.. Då har det verkligen gått alldeles för långt 
Jag har inte märkt någonting av det, inte påhopp eller att man pekat ut någon specifik uppfödare med dåliga linjer.
Men jag är heller inte så insatt i det längre.
Jag kör mitt egna race och jag tycker alla ska göra det.
Men jag ser inget fel med att bli informerad över hur ex. en linje kan se ut om det förekommit bettfel eller annat. Så länge man vet att det faktiskt stämmer, så att man inte sprider dåliga rykten som inte ens stämmer. :)
Jag upplever dock inte alls att det är någon negativ stämning här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Kan tyvärr säga att det inte förvånar mig… Tyvärr.
Jag tror tyvärr att det här är ett klassiskt problem bland uppfödare av djur i allmänhet. Jag kan säga att jag är ganska glad att jag slipper möta en minoritet bestående av ruggigt envisa kattuppfödare som basunerar ut sitt hat gentemot de som inte göra som de själva vill. Jag har hört tråkiga historier om elaka "kattmänniskor"
. Och hundvärlden ska vi väl inte ens tala om..? :)
Jag är benägen att hålla med dig om att just detta forum innehar vissa negativa energier. Samtidigt så tror jag att det också beror på att de duktiga medarbetarna tyvärr inte har lyckats att få igång forumet. Och det beror väl på ett bristande intresse som uppstått till följd av någon slags utmattning och att man slutat föda upp teddyvädurar.
Än en gång vill jag framhålla hur tråkigt det är med tanke på att teddyväduren är den överlägset vackraste kaninrasen. Jag hoppas verkligen att det kan ske en vändning! 
håller också med er lite
tycker folk uttrycker sig på mindre trevliga sätt.
folk lägger i sig i hur man tar han om kaninen.dom säjer att saker är fel i kaninhanteringen osv!
själv tycker jag det finns en person som verkligen lägger sig i andra på kanin iFokus, säjer inget namn!
det är ju lätt för folk att skriva taskiga komentarer när ingen vet vem man är.
Hoppas att det ändras för att alla har ju olika syn på kaninhantering och kaniner
HAHAHAHAHAHA…..
Det här problemet uppstår ju när en del tar allvarligt på en defekt och vill rensa ut den från rasen, och andra inte tar det på lika stort allvar.
Har man fått in bettfel i linjerna tycker jag att det är skämmigt om man inte går ut med det. Avelsdjuren som gav bettfelet (föräldrarna) ska genast tas bort i aveln, syskon också, och resten av släkten (mor- och farföräldrar, halvsyskon etc) bör utredas (provparningar) och användas med största försiktighet.
Det är ju helt RÄTT att dom INTE säljs vidare.
Och det här är ett ansvar man måste ta som uppfödare.
Inom den renrasiga hermelinaveln har exakt samma problem uppstått runt MF och Hippo. Dessa är nya defekter som vissa verkar ha svårt att förstå att de är genetiska. Vissa tar det seriöst och har sina "svarta listor" på vilka dom inte vill köpa ifrån/vilkas djur dom itne vill ha i linjerna eftersom en del uppfödare inte är måna om att rensa ut dessa anlag.
Det är inget konstigt med det. Det är uppfödarvardag.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Oj, vad bra att denna diskussion kom upp.
Teddyväduren är en underbar ras, och jag hoppas att vi tillsammans kan avla fram så friska och på andra sätt bra individer som möjligt. Där har vi alla ett ansvar, och det är otroligt viktigt att informera om eventuella defekter, som ex bettfel, eller "teddypälsar" som fällt av. Det handlar om trovärdighet, vilket är otroligt viktigt om vi vill att teddyväduren som ras ska spridas och bli mer populär. Som jag har skrivit tidigare i ett inlägg är det därför viktigt att vi uppfödare är seriösa i detta och enbart avlar på friska och garanterat teddypälsade individer (dvs kaniner som är över 2,5 år och teddypälsade eller vars föräldrar är över 2,5 år och teddypälsade). Kaniner som inte uppfyller dessa krav ska tas ur avel!
Det är viktigt att inte sprida information som man inte är helt säker på. Det skapar tvivel och dålig stämning. Jag håller med om att man i första hand bör ta kontakt med uppfödaren och ägare till eventuella kullsyskon. Det har iaf jag gjort när min "säkra teddy" tydligt fällde av och blev lejon. Men som sagt - viktigast av allt är att främja en seriös teddyavel! MAN KAN VARA ÄRLIG ELLER TILL OCH MED KONFRONTATIV OCH SAMTIDIGT HÅLLA EN GOD TON.
Mvh, Michaela, Tuvullens kaniner.
#9´# Håller helt med dig. Jag tycker denna sida är mest smutskastning. Man kämpar så för dessa friska och sunda TEDDYSAR och vill allt för att pälsen ska vara lång och hålla fullt ut. Bettfel är så mycket smutskastning på. Man följer helt fel led. Och man följer helt fel led ang päls kvaliteten med. Vi jobbar väl åt alla samma mål. Tyvärr så tycker jag med att denna sida är mer dämpad än ger en kick.
Och alla, vilket jag vet går mycket falska rykten. Tacka vet jag och sköta sitt eget och vara mån om sin egen lilla Hobbyverksamhet om dessa skönheter, våran egen lilla Teddyverklighet
Mvh Annika, Violens Teddysar..
Jag är en av dem som tidigare fått bettfel på mina teddysar, och det var en av anledningarna till att jag slutat att föda upp rasen. Jag borde helt enkelt skämmas om jag INTE hade gått ut med informationen om att det kunde finnas bettfel i generna på kaniner från en viss linje när det är så tydligt att det är genetiskt. Sen får uppfödare som har kaniner från samma linje göra vad de vill med den informationen, men jag uppskattar iaf ärliga uppfödare och lever som jag lär. Vill man inte veta något om ev defekter så kan man fortsätta att stoppa huvudet i sanden och låtsas att man inte hört.
Ska man komma någon vart med teddysarna i Sverige nu så måste man vara ärlig med vad som finns i generna, lejon, sämre päls, bettfel osv, speciellt nu när avelsutbudet är så litet. För mig är det inte att "smutskasta" att tala om att det kan finnas bettfel el lejon i en viss linje, det är ren fakta som man bör ta på allvar och agera utifrån. Ett steg mot ett samarbete för att göra teddysarna till en bättre ras. Det är det som teddyuppfödare borde fokusera på istället för att känna att det är negativ stämning så fort det nämns något som man inte vill ta till sig.
Nu hoppas jag att alla samarbetar för att få till friska, sunda och vackra helteddysar i Sverige!
Ljustadalens kaningård
Håller med till 100%
#10 Hur kan man följa fel led? Dyker det upp bettfel i en kull kommer det från båda föräldrarna, som i sin tur ärvt det från någon av sina. 75% av ungarna riskerar att ha bettfel eller bära anlaget. Halvsyskon 50% risk.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Det är ju det jag menar att man ska sluta avla på de djur som det har förekommit bettfels gener eller som då det varit i fel gener ang päls som blivit avfälld?
Så jag som har kört helt iväggen för några år sen med bettfelskanin som kom uppåt i landet ifrån det är helt stoppat. Jag förstod inte varför du dök på MIG om ang detta med bettfel. Vi pratar bara om att det är tråkigt att det har blivit så mycket smutskastning från alla håll och kanter och att vi inte kan mer vara glada åt varandra som lyckas och får fram bra kaniner. Detta är ju den mest gudomliga ras jag varit med om.
Men det är väl klart att Om ett bettfel dyker upp att man får sluta med avel där. Lika så är ju det viktigt och ärligt med att Rätt namnge om det är ev peking bakom det eller så. Jag har ju skrivit det. Men tack för på hoppet. Like it.
Hur kan man följa fel led? Det undrar du. Men om jag köper en kanin som utlovas till 100% Teddy och det blir bettfel då hanen är drygt två år, har gett två kullar och jag har kontakt med alla som har kanin där ifrån. Behöll fyra själv. De är avlivad min tre av fyra för bettfel. Dock mamma o dotter går kvar här, utan bettfel men används inte i avel. så solklart då detta upptäcktes så finns de inte i avel på MIN front.
Så, jag blev smått förvirradL:) Lika så noga är jag med att det ska vara fullpälsade:) Det är mina viktiga önskemål inom dettta med Teddyvärlden:)
Trevlig sida, förr. Men Vi kan väl förska få den trevlig igen………….
Hoppar på? Jag ställde en fråga…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Antingen måste jag vara blind eller så har jag bara inte "hamnat där". Men jag ser inga otrevligheter, påhopp eller "bråk" om bettfel och annat oönskat i aveln… Jag har dock inte drabbats. Men jag ser ingenting i det här forumet. Ni får gärna skicka PM och berätta då jag behöver veta som Sajtvärd, för att kunna göra något åt det. Tyckte det var mer bettfel förr än nu och det är väl en förbättring?
Positivt att det har skett en förbättring tycker jag och att det tas på allvar :)
Vad bra att du finns här Lina, dina kunskaper är guld värt för oss alla!
Tack att du delar med dej av det.
#14 jag har läst igenom ditt inlägg flera gånger nu men fattar ärligt talat noll. Vad menar du egentligen? Handlar inlägget om att du själv har blivit anklagad för att avla på bettfel?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#19 Nää jag har inte avlat och det har kommit ut bettfelkaniner från mina. Men har fått ta bort kaniner för jag har haft de med bettfel här. Och enligt de uppfödare jag har köpt kanin ifrån inte sägas ha vetat att någon annan har haft det så förlitar jag mig på det. Men tog ju dock bort MIN från avel.
Så det jag menar är att vi alla måste vara seriösa OM våra kaniner.
Och INTE använda de i avel. Nä jag tyckte det var bara oerhört tufft då för ett par år sen då jag fick bettfel på min hane och jag tog bort honom, och att jag kände att jag visste dock inte vem man kunde lita på, så jag känner att vi måste vara försiktiga och ärliga i detta med avel med bettet och päls för att NÅ fram till vår underbara ras..
Härligt när folk förstår vad man pratar om! Jag framför att vi ska ta bort det som ger bettfel och dåligt pälsade, som ger åt pekinghållet. Men jag hoppas "Ni" kan mitt inlägg bra. Och skönt att man förstår på vilka djur man använder vidare på. Tänk vad skönt då jag skriver att jag har haft bettfel men tagit bort och att jag inte avlat vidare på det, och tagit kontakt vidare, för OM det var fler. Och OM o VEM man ska lita på. Jag fick avliva min. Så det blev stopp här för mig och använda honom.
Jag skriver att det är Viktigt att vi använder oss av bra kaniner.
Och ändå får man frågan OM man har avlat på bettfels kaniner och de finns ute i världen? NÄ.
Tack för vänlig förståelse// Annika
Lina R.. vi kan sluta diskutera. Vi har dock inte samma inställning alls om detta med rasen i Sverige, och att det ska vara bra sunda kaniner vi jobbar med.
Men tyvärr är jag för petnoga om att det ska vara sååå bra led bakåt, men det jag tycker är att man vill nästan smutskasta OM det går bra för någon i denna Kaninvärld.
Jag avlar och har det som Hobby.. Och det är såå goa och hanterade kaniner och tar inte mer i detta nu.
Jag VET att jag inte har några bettfels kaniner och jag hoppas att alla andra också är ärliga om och med detta.
Älskar Teddyrasen. Dess lynne och sätt.. Men vi delar nog tyvärr inte samma uppfattning.
Mina Teddysar är så sunda och goa.
Härlig sommar på #dig#…
//Annika
??? Förstår fortfarande inte, menar du att jag är förespråkare för att man ska avla på osunda kaniner? Finns många "IRL" som kan intyga att jag är ovanligt hård när det gäller att inte avla på defekter, tillexempel så "utplånade" jag en linje pga Hippo. På hermelin alltså. När det gäller dvärgteddy så går jag via angora för att få så lite oönskade dolda anlag som möjligt samt bättre pälskvalité. Målet är utställningsbara "dvärgteddy" dvs hermelin angora.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Fattar inte heller vad du menar Annika :)
#22 Vi lägger ner. Du jobbar säkert jätte bra. Jag önskar dig Lycka Till.
#23 Tråkigt och kan bara beklaga att du inte förstår.
Tråkig uppföljarsida. Är det detta som kallas gemenskap. Jag kan inte förklara bättre och detta är så Enkelt förklarat. Men detta är det sista för mig här..
LÅS TRÅDEN!!!