Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1360 ggr
Anema
0

Bettfel?

Är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan genetiska bettfel uppdagas?
Dvs, Hur lång tid kan det ta innan bettfelet syns?

Att kaniner kan födas med det vet jag, men kan de komma upp även några månader/år senare??

[Wera]
0

Det kan dyka upp när kaninen blivit äldre ja, hur gammal vet jag inte. Hört kaniner som fått vid 2 års ålder etc. Men ibland kan det ju "bara" vara p.g.a. olyckor och andra fysiska problem.

Anema
0

Okej! Men va lustigt. När bettfelen kommer fram så sent så kan det väl inte vara genetiskt? eftersom kaninerna slutat växa.

Antar att det kan bero på olyckor då, precis som du nämner!

[Wera]
0

#2 Ja jag är inte så insatt i bettfel. Men om det skulle dyka upp vid 2 års ålder eller så, då borde det ju vara så att de alltid haft bettfel men i väldigt små drag så att de knappt syns. Och därefter börjar det synas allt mer och mer? Kan det kanske vara så? :P Om det inte beror på en skada alltså.

[Nalle-]
0

Min fick bettfel efter ett halvår och det kan nog inte varit annat än genetiskt. Blir det ännu senare tror jag nog också att det beror på skada.

Lina R
0

Kaniner växer olika fort. Även vildkaniner når inte full vikt förrän efter tidigast ett år.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Anema
0

Ja absolut, men när de blir uppåt 2 år så känns det lite långsökt genetiskt… ;)

Lina R
0

Inte direkt. Som hermelinuppfödare har man sett många hanars huvuden breddas rejält mellan 1-2 år. Och om skallstrukturen ändras finns även risk för att bettet påverkas.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se