Lägger sig öronen?
Jag har en teddydvärgvädurshona född i november förra året, hon är alltså ca 5 månader. När hon kom till mig 7 veckor gammal hade hon hängande öron. Detta var i januari. Hon hade tidigare bott i förrådsbod där temperaturen var ett par plusgrader en hos mig fick hon bo utomhus. Ganska snart reste sig hennes öron, förmodligen för att det var lite kallare. Tyvärr har öronen inte lagt sig än :( Båda hennes föräldrar är teddyvädurar med hängande öron. Tror ni hennes öron kan komma att lägga sig? Jag vill väldigt gärna ta en kull på henne men inte föra vidare anlag för "uppöron" på en vädur. Fast räknas hennes öron som uppöron om det står upp pga av kyla som unge?
Det beror nog på kylan och är inte ärftligt :-)
Jag skulle nog påstå att hon har ärftligt lätta öron, annars skulle de inte ha rest sig, trots att det varit kallt ute. Jag skulle inte avla på henne. Tyvärr inte det svar du ville höra…
Mvh, Michaela
Om pälsen är fin hade jag nog parat ändå, men det får man ju bestämma själv.
Jag hade parat henne ändå om hon har andra fina gener och särskilt om du har en hane med bra öron :)
Om hon la öronen som liten och sedan ställde dem upp på grund av kyla så är det ju inte ärftligt. Det finns en hel del teorier så man väljer ju själv vad man vill tro på, men kaniner lägger ju inte sina öron som kaninungar för att sedan ställa dem upp när de nått vuxen ålder. Än så länge finns det ingen rasstandard som lyder så;)
Jag tror att kylan kan påverka mer än vad man tror. När det är kallt ute så läggs kroppsvärmen på de viktiga organen, öronen behöver inte lika mycket värme. Det är därför man fryser om tårna/fingrarna/öronen osv på vintern. Det är likadant för kaniner, men till skillnad från oss så är det bara deras öron som påverkas. Deras öron i sin tur behöver ju värme för att kunna växa, och det har inte alltid generna makten att styra över.
Så i mitt tycke är inte alls ditt exempel en ärftlig åkomma. DÄREMOT så kan jag tänka mig att vädurar med genetiskt kortare öron har större chans att ställa dem upp vintertid eftersom de också är lättare. "Öronknutorna" har säkert inflytande. MEN det är kanske inte lika ofta man ser en fransk vädur med stora/tunga öron som står upp på grund av kyla? Inte helt mitt ämne i o för sig, men det är något värt att tänka på!
Para henne med en hane som har fina öron, och låt ungarna växa upp i värme - så får du hennes gener bevisade!
Tänk också på att 2 kaniner med bra öron faktiskt kan få en avkomma med dåliga öron, det kan vara gener längre bak som slår igenom!
# 5 Håller med om att vädurar med kortare öron lättare får ståöron när det är kallt. Det var det jag syftade på när jag sa att jag inte skulle para henne. För vi vill ju helst att dvärgvädurar ska ha långa tunga öron. Sedan så håller jag också med om att detta med hur öronen ärvs inte är lätt att räkna ut. Jag har exempel från egen kaningård där två kaniner med bra öron (där hanen hade otroligt långa och fina öron) bara fick ungar med ståöron. Ett annat exempel är en kille jag nyligen köpt in, som har lååånga och tunga öron, men vars mor hade ståöron och far ett lätt öra.
…så, ja det enda raka för att avgöra är att prova!
…..men då med en hane med bra öron, för att iaf öka chanserna att det blir bra.
#6 Ang. din hane du nämner sist som jag fött upp, trodde faktiskt att fler ungar skulle få ståöron p.g.a. mamman. Hon hade väldigt korta öron också! Skrev till en uppfödare om hon ville ha henne och hon var TVÄRSÄKER på att min kanin inte alls var en teddyvädur utan en lejonhuvad (eller ja dvärgteddy) p.g.a. sina öron. Trots att jag hela tiden argumenterade att det inte alls var så. Det är väldigt klurigt hur avkommorna blir.
4 av 5 ungar i kullen fick öron som la sig, dom la sig "sent" (vid 8 veckor) och bara en hade likadana (korta och hårda) öron som mamman. Och då hade inte ens pappan "kanonöron". Jag masserade dock ner öronen på ungarna så ofta jag kom ihåg :)
Tycker man kan ge det en chans, men får ungarna dåliga öron trots värme då fortsätter man inte att avla på honan.
Massera ner öronen så får du dom i alla fall att ligga. så massera öronknutarna du vet där öronen just börjar.
#9 Hur ofta/länge tänker du då att man behöver massera för att det ska ge effekt?
#10 lite då och då till det ger med sig. Masserade Noggers öron så att dom inte står upp och det gick så där dock har jag inte haft möjlighet att göra dettta på egen hand men hade det varit jag hade jag gjort det lite så fort jag har tid. Det är ju inte säkert att det funkar men värt att testa bättre en inget och det skadra inte att göra det.
#10 Varje dag skulle jag vilja säga, så ofta som möjligt!
Hade en vän med en dvärgvädur som hade långa öron, men inte särskilt tunga och dom stod upp, hon massera då och då och dom la sig när hon var 6 månader. Vissa hjälper det inte att man masserar för dom är så pass korta.
Tack för alla era tips. Jag testar faktiskt med att massera lite varje dag en liten stund. Precis efteråt ligger öronen ned en liten stund men rätt snart åker de upp igen. Hon har lite kortare öron än de andra dvärgvädurarna jag haft så det är säkert därför som de far upp. Hennes päls är dock jättefin och hon är efter två säkra teddys så jag kommer nog ta en kull på henne ändå. Får leta efter hane med tuuuuunga öron då. Någon som vill ställa upp?
#13 vars bor du då? Och vilken uppfödning kommer hon ifrån? :-)
Jag bor i Sthlm. Kaninen kommer från Starlights kaningård. Var kanske dumt att eftersöka hane nu då jag inte planerar att ta kull på henne förrän nästa år. Eftersom hon bara är fem månader så kan jag ju tidigast para henne i sommar vilket skulle medföra att jag får leveransklara ungar i augusti/september och det känns inte så bra med tanke på att jag ämnar sälja de flesta.