Mer pellets till diande hona
Hur tänker ni kring det?
Har hört väldigt olika åsikter kring ämnet, vet inte vilket jag ska vända mig till riktigt..
Sedan har jag ännu en fråga..
När brukar ni ta ut de nyblivna mammorna i hage etc. igen? Alltså hur långt efter ungarnas födsel :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Hej!
Var på jordbruksverkets kurs i höstas. Där rekommenderades att man ger digivande hona extra pellets eftersom mycket energi går till dimjölken o honan annars kan magra för mkt… Däremot skulle man vara försiktig med att ge extra till dräktig hona då fettvävnad kunde komplicera förlossningen.
mvh Erika
#1, Jo, låter logiskt :)
Ger henne nu ca. 1 dl dagligen, och brukar ge en halv deciliter.. Men hon är ganska mager ändå..
Tack för ditt svar!
Hälsningar Johanna ~
#2 Öka på mer om hon är mager. De blir så gott som alltid lite mer lösa i avföringen när de diar,,det hör till. Jag ger nog mina i alla fall ca 1½ dl per dag när de diar. När ungarna börjar komma upp mot 2-3 veckor kan jag öka ännu mer eftersom de kräver mer och även själva börjar smaka på pelletsen.. Hö alltid fri tillgång som vanligt.
mvh Erika
#3, Jo, ska göra det!
Tack så mycket!
Hälsningar Johanna ~
Tycker som #1 :) jag ger mer när ungarna har föds :) Jag Tar ut honan efter någon dag för honan måste ju inte vara där jämt :) första gången bara en timme kanske sen ju äldre ungarna blir desto fler timmar kan honan vara ute :)
#5, Jo men precis.. Nobilis får vara ute någon timme per dag vid bra väder just nu.. Tar in henne när hon visar tecken på att hon är orolig, och vill tillbaka till bebisarna :)
Hälsningar Johanna ~
#6 ja det syns ju hos vissa om dom vill in ;) jag hade en hona som rymde ur sin hage och satt sig nedanför buren och vänta varje gång hon ville in till ungarna :) lämpligt hehe.
#7, Måste ha sett roligt ut x)
Hälsningar Johanna ~
#8 ja det var lite kul för jag visste inte att hade fått ungar, var bara 10 år gammal, mina första kull lite så där oseriöst. Så jag tänkte inte på när ungarna skulle komma, hon hade grävt upp spån över hela bolådans öppning (så ungarna inte skulle synas, eller att det kanske skulle bli varmare - skit smart). Fatta inte vrf så jag skrapa jämt bort det XD och varje gång gjorde hon om det. sen plötsligt var hon nedanför buren och ville in typ. Då upptäckte jag ungarna haha… riktigt duktig för att vara först föderska!