Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1372 ggr
moa.lind
1

Hona+unge?

Jag har en kaninhona som fyller 1 år i april!Skulle jag kunna köpa en unge(hona) och låta dom bo tilllsammans?Har läst att det ska gå men jag vill ha flera svar att gå på..:)

*Hur stor är risken att dom börjar bråka?

*Går det att ha en vuxen hona+en unge?

*Hur troligt är det att honan tar hand om ungen som sin egen?

Haha,det var lite frågor det :D

LOOK IT'S BOB
☻/ This is bob, copy paste him on
/▌ every comment you see so he can
/ \ take over the World

SjögårdensKanin
0

Er det en hane eller hona du ska köpa? Jag skulle tippa på att hon ser den som ett hot då den märker revir osv:))

moa.lind
0

#1 Okej,Hona :)

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

Zakarias
0

#2 om dem får mötas på en plats där dem inte varit förut så kan det nog gå, men dem måste göra det några ggr först.

Hade en kastrerad hankanin som jag gav bort och han flyttade till en annan kaninhona. Hon attakerade han direkt, men de fick mötas på golvet några gånger, sen gick det utmärkt :)

moa.lind
0

#2 Okej :)

Det är ju bara det att det inte brukar gå så bra med 2 honor,eller?

Är det annorlunda om det är en vuxen hona och unge?

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

Zakarias
0

#4 tror nog det är mest honor som passar ihop (efter hona+kastrerad hane) När den ena är unge brukar det funka!?

moa.lind
0

#5 Det är det jag tror med,och förhoppningsvis tar hon hand om ungen som sin egen!?

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

Borgbackens
1

Om du introducerar ungen innan den blivit könsmogen, så finns det en chans att det skulle kunna funka. Men det är ju inget man kan säga säkert :) 
Beror ju mycket på hur revirbenägen din nuvarande hona är Glad

Tror nog inte din nuvarande hona skulle ta hand om ungen som sin egen..

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Borgbackens
0

Kan ju tillägga att det som funkar bäst ihop är hona + kastrerad hane, mamma + dotter eller hon-syskon. Glad

Sen är ju kaniner kolonidjur också! Så man behöver inte ha en burkompis åt de.

Hälsningar Johanna ~

moa.lind
0

Ja,jag vet det men jag är bara 12 år och har inte råd och kastrera.Sen vet jag att dom  är kolonidjur,men när man ska borsta henne gör alltingen jag det eller mamma,och jag gillar inte riktigt att vara ute själv när det är mörkt(kan ju bara säga det att för nåt år sen såg vi mansfotspår som gick i rabbatten längs med huset och upp på alltanen)så om det var 2 stycken så kunde vi ju borsta dom tillsammans,och sen blir hon ju inte ensam när jag är i skolan.

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

Borgbackens
0

#9, Jo jag förstår. :)
Men även om du ska köpa en kompis till din kanin du har nu, så måste du ha en extrabur, som ungen kan vara i om de nu inte går ihop. Då blir det ju en del pengar..
Man kan ju aldrig garantera att två kaniner kan gå ihop!  
Tycker du ska diskutera ämnet med dina föräldrar.

Hälsningar Johanna ~

moa.lind
0

#9 Ja,fast det går nog att få tag på en bur billigt,vår förra bur kostade bara 500 och den är jätte stor.

Men jag får prata med mina föräldrar som du sa :)

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

[Wera]
0

Det kan gå om du har en stor yta åt dom :) Men mkt beror på hur din hona är mot andra kaniner.

moa.lind
0

#12 Räcker det med en bur som är 150x55x55,enligt dig?Borde funka eller?Har såklart en extrabur ifall det skullle bli bråk och inte funka!

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

[Wera]
0

#13 ja helst skulle den vart bredare men det kan funka :) jag hade mor och syskonhonor i en bur på 50x200 cm med fri tillgång till en gård på 4.5x4.5 m och dom bråka lite ändå (dock aldrig allvarligt men det fanns pälstussar ibland) :) Hur är din hona mot andra kaniner då? Är hon revirbenägen? Jag tror inte ungen lär ha problem men den vuxna kan ju reagera. Men tror knappast att hon kommer bli mammig :)

moa.lind
0

#14 Hon har ju inte träffat nån annan kanin förutom sina syskon och mamma,honan är inte så revirbenägen vad jag vet :)Men det kan ju bli annorlunda när det kommer en kanin till.

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World

Viccan92
0

Jag tror att det kommer funkar. Jag har aldrig haft problem med att sätta ihop äldre honor med yngre honor. Det har alltid fungerat jättebra för min del. Annars om du är orolig så undra om du kan lämna tillbaka ungen om det är så att det inte funkar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

moa.lind
0

#16 Okej,tack :)

LOOK IT'S BOB
/ \ take over the World