När introducera ny hane?
Hej!
Jag har en ny hane, som just nu bor i garaget. Tanken är förstås att han ska få flytta in med de andra i kaninhuset. Då jag har två honor med ungar som blir 2 v till veckan, undrar jag om jag kan ta in honom nu eller om jag bör vänta, och isf hur länge?
Mvh, Michaela
Jag tror du kan ta in han när som helst. Största anledningen till att man ska vänta är väl antagligen p.g.a. smittorisk ifall den nya kaninen skulle ha med sig något smittsamt. :)
#1 Tack för svaret!
Att få in smitta i kaningården är verkligen inte att leka med. När det gäller denna hane är jag dock ganska säker, för vad jag har förstått har han inte träffat någon kanin sedan han var liten och han fyller ju 3 detta år(!). Jag ska fråga fd ägaren om detta igen, för att vara säker.
Jag tänkte mer på om honorna skulle bli "kära och galna" och lämna ungarna för att få nya med den nye killen, eller något åt det hållet….kanske långsökt, men jag vill inte ställa till med trubbel när det nu äntligen verkar fungera.
#2 Ja det var precis det jag också tänkte på ;) Han har varit ensam kanin och som bott inomhus i tre år. Risken att han är sjuk är minimal!
Det beror kanske på hur lätt påverkade dina honor är? Om dom lätt blir stressade… Men om du är osäker så vänta tills ungarna kanske är 4-5 veckor då bör de klara sig trots nyinflyttad hane :)
# Dom är nog rätt så coola, mina tjejer. Har bestämt mig för att flytta in honom nästa helg. Det känns viktigt att Gilbert får komma med i kaningemenskapen snart, så att han får vänja sig vid andra kaniner. Just nu verkar han tro att han är en hund, eller något åt det hållet…han tyr sig hellre till mig än till de andra kaninerna när han får bekanta sig med dom. Beter sig inte alls "kaninigt", faktiskt. Nyfiken på dom är han förstås, men inte alls säker på vad de är för filurer. Intressant att se hur kaniner präglas av sin uppväxt/sitt liv (han har haft ett jättebra liv, inte snack om saken, men som ensam innekanin). Jag hyser dock inga tvivel om att han blir som en riktig kaningrabb, bara han får kläm på vad det innebär :)
#4 Haha ja men så är det ju :) spännande ^^, Ja jag har fått höra att han är lite som en "hund", men det är väl lätt att man blir så som innegående ensamkanin! Mysigt tycker jag :)