teddyvädur vs dvärgvädur temperament
Jag funderar på att någon gång skaffa en teddyvädur. Det jag undrar nu är hur deras temperament är gämfört med dvärgväduren?
Har fått för mig att de är ändå lugnare och snällare. Om någon har erfarenhet av båda vore det roligt att veta.
Sedan undrar jag också hur de har det med all sin päls. Får de inte värmeslag på sommaren? Kan de se? Kort sagt har de problem av pälsen? Hur vanligt är det med en teddyvädur som hatar att bli borstad?
De är ju fruktasvärt söta iaf!
http://kaninuskananis.blogspot.com/
Hej, vad kul att du funderar på att skaffa teddyvädur! 
Har fått för mig att de är ändå lugnare och snällare.
Ja, av det jag har sett hittills är teddyvädurarna mycket lugnare och snällare än dvärgvädurarna. Självklart finns det undantag, men jag tycker att det är så över lag.
Får de inte värmeslag på sommaren?
Teddyvädurar kan som alla kaniner få värmeslag på somrarna, så det gäller att hålla dom i skuggan. Men har aldrig hört att de har lättare att få värmeslag än korthåriga raser. Har för mig att pälsen fungerar så att den stänger ut värmen (men är inte säker). Annars är det många som klipper ner sina teddysar på somrarna.
Kan de se?
Det beror på hur mycket päls de har runt ansiktet, har de väldigt mycket kan man klippa ner pälsen runt ögonen. Teddyvädurar kan dock ha problem med rinnande ögon.
Kort sagt har de problem av pälsen?
Det blir problem om de hamnar hos någon som inte sköter pälsen, men borstar man dom någon gång i veckan är det inga problem.
Hur vanligt är det med en teddyvädur som hatar att bli borstad?
Det händer, men om man hör sig för hur föräldrarna är och väljer en bra uppfödare som håller på med ungarna dagligen ska det inte vara något problem.
Undrar du något mer är det bara att fråga! 
Tycker att du har fått bra svar av #1.
Men jag tycker att det är väldigt olika vad gäller dvärgvädurars och teddyvädurars temperament, jag själv har en lejonhuvad dvv, en "normalhårad" dvv och fyra teddy dvv hemma. Alla är lika lugna, goa, nyfikna och ja inget att jämföra med i temperament men sedan beror det nog på hur man hanterar dom. Jag kan vrida och vända på alla mina kaniner, som "trasdockor" mer eller mindre. Ingen är rädd, skygg eller stressad.
Jag tror att det dock är vanligare att dvv är mer aktiva (ex. i hoppning) än teddyn, mina teddys sitter osta still och "myser" (eller äter gräs xD) medan de korthåriga skuttar runt på upptäcktsfärd, gräver och försöker rymma… Vissa teddysar brukar dock bli mer aktiva om de blir klippta.
Jag borstar inte mina teddysar alls ofta, de har så bra pälskvalité efter en viss ålder att jag bara tittar igenom pälsen max en gång i veckan, borstar när det behövs (olika men ca 1-2 gånger i månaden, blir 3-4 gånger i veckan med ungdjur). När det är fuktigt ute, och teddysarna har skuttat i snö eller regn kan det dock bli början på tovbildning.
Tack så mycket för era svar!
http://kaninuskananis.blogspot.com/