Teddy eller överpälsat lejon?
Fick överta min första teddyvädur för ett par månader sedan och jag är ju helt frälst, vilken underbar ras! Har haft dvd tidigare men den här pälsen är ju bara helt underbar. Nu vet jag dock inte om min hane är Teddy, efter att ha kollat runt på olika forum och så undrar jag inte om han kanske bör kallas överpälsat lejon eller så är han bara en Teddy med lite dålig päls. Vad säger ni? Pälsen är jämnlång överallt, även på rygg, öron och tassar. Det är bara på nosrygg och panna som den är lite kortare. Han är ca 3 år gammal och tjejen som jag fick honom av sa att det var en teddyvädur men jag fick inte med något härstammningsbevis. Vad säger ni?
En bild kanske hade varit bra..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
En teddy ska ha jämnlång päls över hela kroppen, men vad jag vet får de ha lite kortare päls på huvudet. Skulle också vilja se en bild och veta namnet på föräldrarna. :)
Vem köpte du honom av? Var det uppfödaren? :)
Av bilden att dömma skulle jag säga att pälsen i ansiktet är för kort för att han ska vara teddy, men han ser inte ut som ett lejon riktigt heller. Väntar på fler bilder. :)
Jag fick honom av en tjej som flyttat ihop med sin kille som visat sig vara allergisk. Då visste jag inget om teddykaniner och brydde mig inte om att fråga var han kom ifrån eftersom jag inte tyckte att det spelade någon roll. Nu eftersåt så hade det ju varit kul att veta. Här kommer en bild till.
Jag skulle säga överpälsat lejon iaf, vi får se vad andra tycker. :)
Skulle också säga överpälsat lejon.
säger som alla andra , han ser ut som en överpälsad lejon .
Har du tydligare bild på ryggen både från sidan och uppifrån?
Jag tycker han ser ut som teddyvädur. Det grundar jag på bla bild nr 2. Ser ut att ha mer än 4 cm lång päls på ryggen, ingen markering så man ser att han har ingen kjol. Pälsen ser jämnlång ut. Vid 3 års ålder borde han annars ha fällt av på ryggen vilket han inte ser ut att ha gjort.
Pälsen i ansiktet varierar mycket från teddyvädur till teddyvädur. Tycker att ansiktet kanske är lite dåligt pälsat, men från min sida så säger jag, definitivt en teddyvädur.
Grattis till en fin kanin
Mvh Erika, Eklyckans kaniner
Ps: Pälsen på tassarna talar också för att han är teddyvädur, överpälsade lejon brukar ofta ha kort päls på tassarna..
Jag skulle också säga att han ser ut som en teddy, men med dåligt pälsat huvud :) Även fast att han har ett dåligt pälsat huvud gör ju inte det att han är ett lejon om han har jämnlång päls över kroppen.
Ljustadalens kaningård
Jag instämmer om teddy, jag är ju inte särskilt bra på att se skillnad men det är vad jag tycker iaf ;)
Men jag tycker pälsen ser så flygig ut, inte alls fluffigt teddylik. Men det är kanske bara jag :) Håller annars med om att den nog är för jämn för att vara lejon kanske…
Håller med #16 om att pälsen ser för fluffig ut för att vara teddy och så tycker jag att öronen är lite dåligt pälsade. Men ja det är ju svårt och se om man inte vet stam m.m. ;)
Det finns teddysar med olika pälskvalitet ;) Det är ju svårt att avgöra exakt var på skalan öp lejon-teddy han hamnar (samma anlag, men olika grader av pälsförstärkning), men mer åt teddyhållet iallafall. Tyvärr så har ju inte teddy avlats främst för att pälskvaliteten ska bli bättre, så den är ju väldigt skiftande.
Ljustadalens kaningård
Ja, han har väldigt "flygig" päls. När man borstar honom så blir han som en stor fluffboll som man bara vill borra ner näsan i ;) Eftersom jag inte är så bekant med rasen har jag dock inte så mycket att jämföra med men det verkar på bilder som om teddysar i allmänhet har lite strävare päls. Sedan kan man ju diskutera vad man föredrar. Julios (som kaninen heter) päls är som sagt väldigt mysig och relativt lättskött. Den är ca 5 cm överallt utom just på panna och nosrygg där den är ca 2 cm. Och tassarna är som sagt väldigt lurviga. Jag får väl kalla honom för en "trolig Teddy"! Nåja, det spelar ju ingen större roll vad han är för ras, det är ju bara när det kommer till avel som det blir intressant. Om han hade varit en solklar Teddy hade jag tänkt låna ut honom till avel, särskilt som jag bor i Sthlm och det inte verkar finnas så många teddyuppfödare här. Fast nu har jag ju som sagt inget härstamningsbevis heller så det kanske inte är så många som är intresserade ändå. Får tacka för all hjälp i alla fall.
#19 En teddy brukar (eller ska helst ha) minst 3 cm överallt, 2 cm låter lite på huvudet
Men jag tycker att det är svårt att döma om vad "han är" om man inte träffat han. Jag förstår inte hur man kan genast ha bedömt utifrån bilderna att han är lejon, för just på dessa bilder ser jag en teddy men sen kan jag väl inte veta hur kvalién är men den varierar ju alltid.
Har du läst våran artikel om "pekingpälsen"? Då kanske du kan jämföra lite.