Väljer inget hörn?
Våran kanin bajsa och kissar för det mesta i mitten av buren. Vi har försökt lära honom att gå på "toalätten" men han gör lite ifrån sig där och lite i resten av buren. Sen sover han i toaletten också.
I och med att vi har spån med halm över så ser man inte riktigt var han pluppar eller inte så det är svårt att ha koll o flytta allt till ett hörne.
Han försöker alltid hålla sig när han är utanför buren. Dock kan det komma några pluppar ibland. Kan man skippa bottenmatterialet och bara ha bottenmatterial i toalådan?
Andra tips?
Mvh Tanja
Testa ställa matskålen i hörnet av toalettlådan. en del vill mämnligen äta på samma ställe som dem kissar ;) det funkade i alla fall på Wille och Wilma. Nog blir det väl lite kluttar utanför lådan men dem kissar bara i lådan (:
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
Man kan använda en gummimatta eller trasmatta i buren och spån i toalådan, funkade dock inte för mig, dom kissa på mattan ändå.
Jag har en kanin som kissar och bajsar precis över hela buren, det går inte att lära henne "här ska du bajsa/kissa" så jag får tömma hela buren var tredje dag för att hon kissar så mycket (blir jobbigt och mycket spån, för buren är 50x200 cm).
Irwing har för det mesta gjort sitt i närheten av matskålen. Jag har provat det men det har inte gjort så stor skillnad tyvärr. Även om det mesta hamnar på samma ställe så måste jag byta i hela buren.
Nu har jag testat att ta ur allt bottenmaterial förutom i en stor hörntoalett där jag har "toalätt". Och hör och häpna, han gör alla sina behov i toaletten!YIPPIE!
Förut sov han offtast i toaletten men det gör han numera på sitt stora trähus som nog ger lite mer värme än golvet. Jag kommer nog ha det såhär ett litet tag och sen så småning om prova lägga in trasmatta eller annan för att göra det lite mysigare för honom. Men jag vill att han ska vänja sig vid var han har sin toalett först.
Han är fortfarande väldigt ung så jag hoppas att han lägger av att bita på kablar så att han kan få gå fritt hela dagarna sen. Han har kissat ute tre gånger varav en gång på en matta så jag litar inte riktigt på honom. Men jag har stora förhoppningar om att han ska kunna gå helt fritt en dag. Det hade varit toppen!
Tack för tipsen! :)
Mvh Tanja
Va roligt och bra ide med bottenmaterialet. Berätta gärna hur det går och så! :) Jag har också ''toalätt'' i toaletten och matta i buren och filtar över, det blir blött och otäckt att kissa på filten så dem väljer toaletten. När Wilma är ute och skuttar biter hon alldrig på sladdar men Wille han kan hitta på vad som helst, bita i skor, kläder, böcker..
Toppen med lite ideer! :) Om dom skulle kissa på filten, tvättar man det bara med vanligt tvättmedel eller måste man ha något medel som neutraliserar lukten så att dom inte gör det igen?
Vad är det för gummimatta du pratar om Wera?
Jag har läst någonstans att det ska finnas något medel man kan köpa som kaninen tycker luktar illa och därav inte biter på. Jag ska se om jag hittar sånt för det är ju toppen i så fall att spraya på lister o sladdar där kaninen biter..
Mvh Tanja
#5 Jag vet inte riktigt vart man kan hitta gummimattor, men har läst om flera som använder det, jag tänker mig några i stil med sånna man har i bilar :)
Jag tvättade med bara vanlig tvättmedel men dom gjorde om det jämt, så det skulle väl vara ett alternativ att tvätta med något som tar bort lukten ^^,
Jag tror du pratar om Ättika.
Bilmattor är nog inge problem att fixa då jag jobbar med bilar. Men det känns inte som att det är så hälsosamt för kaninerna bara. Kanske menar dom typ trasmator som fins i plast?
Dom kanske hade vantrivts om man tvättade deras underlag med ättika, dom tycker väl att det luktar illa? Det kanske är svårt att lära dina att dom inte ska kissa på mattorna när dom hela tiden kände sin lukt ändå?
Bara lite tankar och funderingar. :)
Mvh Tanja
#7 Sålänge kaninen inte biter på gummimattorna lär det inte vara någon fara, men ja om kaninen tycker om att smaka på saker och ting kanske man bör välja något annat :)
Jo det är möjligt, jag kör enbart på spån och halm nu :P
Jag ha inte testat gummimatta men tycker att det är enkelt att bara tvätta. Det gör jag varje dag på 40° för att det inte ska vara någon kaninlukt förutom i toalettlådan :) Om dem kissar på filten tvättar man bara som vanligt med tvättmedel på 60°
#5 har alldrig varit med om att det har blivit kvar någon lukt efter tvätt. Det är nog snarare att kaninhår fastnar i filten och man får en hårig filt. Inte kul :P
Tvättar man filtarna för sig får man inte kaninhår i kläderna.
Jag har en hona här hemma som envisas med att kissa och bajsa över precis hela buren! Nu har jag satt en toalåda (ganska stor, täcker halva buren) För då kan jag ta in toalådan på vintern så att det tinar upp och då blir det lättare att rengöra för kisset fryser ju fast. Men icke, hon kissar utanför toalådan ändå, sjukt jobbigt.
det låter jobbigt! Hoppas hon lär sig att gå på lådan eller att du kommer på nåt smart sätt. Det finns tydligen någon spray man kan använda vid träning av rumsrenhet. Jag har alldrig testat det men det kanske kan va nåt. :)
har inte läst alla andra kommentarerna.
men man kan lägga allt avföring i toan tills den förstår att den ska göra sina behov där.