Avmaskning
Misstänker att Puzzel har fått mask, hon har länge varit smal över ryggen och nu börjar hennes mage bli större. Vad ska jag ge för någonting? Var kan jag köpa det? Vad kostar det? Hur mycket ska jag ge?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bäst är Axilur flytande :) Finns nog att köpa på Apotek, vet dock inte vad det kostar. 0,5ml per kilo, ge i sex dagar, & sen igen efter fjorton dagar :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Tack för svar! :) Bör jag avmaska båda? Ska allting i burarna rengöras? Men vad i så fall?
Tycker du ska avmaska båda :) Hmm.. vet inte riktigt det där med rengöring, men antar det :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Flytande Axilur till katt och hund. Det kostar inte mycket, minns inte var ett tag sedan jag köpte det sist men 50-100 kr max. :) Står på förpackningen hur du ska dosera.
Jag köpte axilur flytande till hund och katt 10%. På den stod det att jag skulle ge 0,5 ml i 3 dagar, sedan stod det inget om upprepning. Den kostade 160 kr. Är det bäst att spruta in det i munnen på kaninen? Har inte vågat ge än
bild
35 Är det så "dyrt"? … har för mig att det var billigare.
Men du bör upprepa efter ett par veckor, jag brukar ge i tre dagar sedan upprepa, ibland har det räckt med att bara ge i tredagar (då jag ex. har glömt har det ändå försvunnit). Jag sprutar in direkt i kaninens mun, lite i taget. Man kan också spruta in i en bit banan.
Här kostade det så mycket i alla fall, kanske är billigare där du bor?
Okej, då vet jag hur jag ska göra :) Blev orolig över att jag hade köpt fel pga att doseringen inte stämde med det jag läst på internet, men det verkar vara samma.
Nu har jag gett båda två, gick så bra. Är bara livrädd för att det ska dyka upp någon form av biverkning, vad jag läst brukar det inte göra det men jag är en sån hönsmamma.
Det som börjar på A är bra för springmask och nåt annat. Jag rekommenderar stroghold. Det är mycket dyrare men tar ALLTING!
Axilur är jättebra! Tar den mesta sortens mask, och lätt att ge! Jag har aldrig märkt av några biverkningar, så det går säkert bra ska du se :) En paket Axilur kostar 159:- här, så det har kanske gått upp i pris? :P
Tror inte att det var mask dom hade, kom då inte ut någonting i avföringen och det blev ingen direkt skillnad (även fast jag tycker Puzzel börjar gå upp så smått nu). Men det är ju bättre att avmaska för att vara på den säkra sidan! 
Det är inte så lätt att se att det kommer ut något. Sen bör du skura buren med Klorin, det enda som tar parasit äggen. Virkon och stallosangör det inte.
#9 Stronghold tar: loppor, pälsätande löss och vissa hudkvalster har jag för mej och skabb. Är altså bra att ge mot yttre parasiter. Den tar ävenhakmask och spolmask ( Och hjärtmask men det tror jag inte finns på kaniner)
Axilur tar:Rundmask, vissa arter av bandmask, spolmask, hakmask, piskmask och hjärtmask. Så om man tror att kaninen har innälvsparasiter så är det bättre att använda Axilur. Men har den tex pälsätare så använder man Stronghold och får lite avmaskning på köpet, men det tar altså inte rubbet.