Mjällkvalster
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gick igenom Chippes päls idag och på längs hela ryggen har han massa mjäll, lite kladdigt/klåda är det också, han fäller där också. Jag sökte på mjällkvalster och de har samma symtom, någon som vet vilka preparat/behnaldingar man kan göra? Receptfritt på Apoteket? Kan man använda sig ut av samma preparat om man använder mot skabb, löss och fästingar? En dropp man sätter i pälsen till hund och katt. Bl.a. har jag hört "Flusa".
Nej… har du fått mjällkvalster :(. Det går att bota med nått medel tror det finns på granngården ska kolla upp vad det heter. Kanske var Flusa ska tydligen hjälpa med återupprepande behandling har aldrig behandlat mjällkvalser men har sett kaniner som haft det. Kan vara smittsamt så tvätta händer och kolla det andra kaninerna.
Mjällkvalser har jag nu på en lilla tysk… Han tycks få de när han fäller. Den typen smittar inte.
Finns också en annan typ av mjällkvalser och smittar och som är skadlig för kaninen lever i huden, äter delvis på kaninen.
Tror inte den är så valig. Man vill ju inte ha de i teddy pälsarna
Så Flusa ska hjälpa ska fixa hem lite flusa då man bara har på någon droppe på kaninen.
Flusa ska även hjälpa mot loppor.
Man måste ha koll på sina kaniners pälsar.
Jätte vanligt på kanin utsällning att kaniner har loppor. Dommarna bryr sig inte dömmer bra poäng en då.
Där med kan smitta jätte mycket kaniner.
Kan ni inte ta kort på kaninen med mjälkvalser så andra kan se hur de ser ut.
Försöker fixa fram en bild också.
hittade det här när jag sökte på ifokus;
"Stronghold är superbra, tar bort allt med en behandling (droppar västka i nacken) och medlet verkar i kaninens omgivning dvs man behöver inte rengöra och desinficera buren dock så är det väl ingen nackdel om man skullle göra det. Ett annat stort plus är att det verkar mot nya angrepp i ca en månad efter bahandlingen. Nackdelen är att det blir ganska dyrt om man har flera kaniner samt att det måste skrivas ut av veterinär."
Skrivet av Kaningodis i följande tråd: http://kanin.ifokus.se/discussions/4d713d7db9cb462233054391-mjallkvalster
Jag ska nog höra på Apoteket eller Granngården om de har Flusa, får hem en ny tös i övermorgon som kanske har antydan till mjällkvalster, (tar hem henne ändå eftersom att jag passar på när transport är ordnat och för att jag ändå ska behandla Chippen) får bara hålla dom ifrån de andra kaninerna. (Utomhus, de andra bor inne i en stuga)
Jag vet inte om det är mjäll som beror på vanlig fällning, det är ganska så mycket längs hela ryggen, och det brukar ju kunna uppstå under höst och vår, kanske p.g.a. fukt? Det är dock enbart han som har det, "grannen" bredvid (med bara galler i mellan dom) har inga tecken på mjäll… men kanke bör behandla han också ut ifall att?
Har dock inte sett Chippen klia sig så, kanske jag bör avvakta ett par veckor och se om det försvinner?
#3 Men Stronghold finns inte receptfritt va? För isf provar jag hellre det receptfria medlet eftersom att det annars krävs en dyr undersökning, sist gick det på 650 kr, tänker inte slänga ut de pengarna igen på en undersökning som kanske inte ger mig något eller som kanske inte ens är behövligt om jag har Flusa.
Prova med Flusa du det kommer säkert att gå. Stronghold måste en veterinär skriva ut tydligen. Men det går ju ringa och kolla med en veterinär om dom kan skriva ut det. Men testa Flusa om inte annat det hjälper väl bra det med men med den måste man ta flera gånger för att bli av med den och sen vara noga att kanske städa burar som kaniner/kaninen har varit.
Jag har aldrig hört att den teddy har fått det så väldigt tråkigt på lille Chippe men hoppas han repar sig.
Fick i våras mjällkvalster på min gamla hane som jag fått hem bara någon månad tidigare. Är mycket smittsamt. Jag ringde och pratade med veterinären och dem nämde många olika preparat som jag kunde prova. Både schampoo och annat. Dock hittade jag ingenting av det någonstans. Varken granngården eller apoteket. Det slutade med att jag fick åka till veterinär så jag fick recept på stronghold till alla kaninerna. Hunden och katterna fick Frontline comp. Sen så en gång i månaden i tre månader så skulle jag total rengöra alla kaninburarna med desinfektion. Dock behövdes bara två månader men ändå. Som tur var så blev bara han sjuk.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#5 Jag tror Xtra (kaninen på headern på sajten) fick mjällkvalster två gånger.
Jag ska köpa Virkon och behandla burarna med ett par gånger i månaden och fortsätta tills det försvinner :) Behövs nog bara på Chippe och den nya tösen då dom inte vart med några andra av mina kaniner och jag har enbart varit med en annan kanin (Safir) efter att ha varit med Chippe, så jag ska hålla koll på honom, men trots att de bor i samma gård med bara galler imellan finns det inget på Safir.
#5 Jag tror Xtra (kaninen på headern på sajten) fick mjällkvalster två gånger.
Jag ska köpa Virkon och behandla burarna med ett par gånger i månaden och fortsätta tills det försvinner :) Behövs nog bara på Chippe och den nya tösen då dom inte vart med några andra av mina kaniner och jag har enbart varit med en annan kanin (Safir) efter att ha varit med Chippe, så jag ska hålla koll på honom, men trots att de bor i samma gård med bara galler imellan finns det inget på Safir. Våra andra djur har inte haft kontakt med dom sjuka heller.
Lite uppdatering här.
Jag avvaktade innan jag valde att behandla för att se om det berodde på fällning (om det skulle bli bättre av sig självt) men nu tycker jag att det har blivit värre med mera mjäll, och på de fläckar där mjällen är värst börjar han bli kal p.g.a. att han tappar sin päls där. Jätte mycket mjäll och kladd på vissa platser, särskilt nacke och rygg. Så nu är han rakad… bara för att underlätta behandlingen, (han har så tät päls!) Jag gick in på Apoteket idag och beställde hem Flusa, över 300 kr kostade det, minns inte exakt. Men då räcker det nog ifall det skulla dyka upp igen. Ingen annan kanin har fått mjäll så det har inte lyckats smitta än. Den nya kaninen har ingen (som vi trodde). :) Så det känns skönt, att det bara är Chippe alltså.
Så Chippe kommer att få bo kvar hos min pojkvän tills han blir frisk, för att undvika smitta hemma hos mig. (Jag har två kaniner borta och resten hemma hos mig) Safir som bor bredvid kommer att få flytta hem om någon vecka men han kommer att få bo enskilt, ifall att. (Så jag kommer inte behöva sanera några burar eftersom att det inte kommer bo några fler kaniner i den bur/gård Chippe bor i just nu).
Stackars lille Chippe :( jag hoppas att han blir bra. Men man få se det från den ljusa sidan hans päls växer fort ut igen önskade att jag haft samma anlag på Bettan som fortfarande fäller och har gjort hela sommaren hon ser ut som ett lejon med för lång päls på rygg och huvud men ludd (kjol) på sidorna. För att göra mitt svar här lite OT så har Chippes och Bettans dotter Abby väldigt fin päls och ser knappt att hon bytt päls och hennes färg blivit väldigt tydlig. Chippe är med andra ord en guld klimp i aveln för päls och storlek den finaste teddyn jag haft må jag säga lite ånger att jag sålde honom men a ja gillar ju inte japan.
#10 Ja han är jätte fin i päls och kropp :) Japan är inte heller någon favorit hos mig (sjukt vanligt på teddyvädur) … men han är så ljus så det är finare ^^ och att han är blå, inte svart, vilket är ett plus hos mig.
Ja han verkar inte direkt lida (ex. genom att klia eller så). ^^ Han brukar sitta i höhäcken och "sova" så sött hehe :) Han har gått upp i vikt en del också!
Uppdaterar igen efter behandling. :P
#11 Skönt och höra han tok rasade ju i vikt när han hade så lång päls känns skönt att han kom till dig som vet vad han behöver och han är ju världens charmtroll. Men jag har ju min del av honom kvar i Abby kan inte annat säga att han lämnat en fin unge och helt klart min ögonsten så jag hoppas du kan få minst lika söta ungar.
Jag håller alla tummar jag kan på att han ska bli frisk.
#12 Kul att höra
Ja nu har han "bullmage" t.o.m haha
(Jag gav han 1-2 dl/dagen första tiden, nu ½-1 dl) ^^
Blir lite OT 
#13 vet inte vad mina får nu men jag brukar ge 1dl per kanin, har alltid gjort det till alla dvv jag haft oavsett päls. också lite OT.
Flusa hade tydligen utgått… Så jag har fått Stronghold utskrivet av en veterinär (utan undersökning) Så jag ska till Apoteket senare idag 
Vad gick falska med Stonghold på? Fall det händer mig vill man ju veta om det värt att behandla.
#16 Veterinären visste inte men han tippade på runt strax över 300 kr, precis som Flusa. :)
Ja men det var ju inte så farligt ändå det skulle jag köpa utan att tveka :) nu kommer han bli bra ska du se :) och pälsen växer snart ut igen.

Har testat flusa och det fungerar inte, blir bara konstigt och flottigt i pälsen. Det jag gjorde var att gå till veterinär och få medicin utskriven. Det tycker jag är allra bäst och det säkraste man kan göra för att inte få det tillbaka. Sen kan symptomen bli värre av fukten i luften och om man inte borstar igenom kaninens päls helt igenom. Det är viktigt att den inte har den minsta tovan. Spec i svansroten kan det bli så där det är svårt att komma åt.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag har fått erfara att mjällkvalster är mycket smittsamt. Stronghold är det som gäller och då tre behandlingar. Det är viktigt att man behandlar alla kaniner i besättningen, eftersom även dom som inte har symptom kan bära på några fulingar i pälsen som sedan blir fler och fler. Det är otroligt lätt hänt att kaninerna smittar emellan, eller rättare sagt att matten/hussen för över smittan via redskap som man rengör buren med eller dylikt. Det är superviktigt med noggrann sanering, och då i samband med varje behandlingstillfälle!
Jag vet detta av erfarenhet då jag haft mjällkvalster i min besättning som "tagit om" och varit svårt att utrota. Det började med att en liten kaninunge som jag köpte var litet kal i nacken (vilket jag inte förstod vad det berodde på förren symptomen blev mer uppenbara). Han hade vid det laget smittat alla andra. Efter kontakt med veterinär fick jag Stronghold utskrivet, men med dålig information om vad som krävs i saneringsväg samt felaktig dos (!). Detta resulterade i att kvalstren levde kvar hos den kanin som var mest angripen. Detta var ingenting jag till en början förstod eftersom han fick tillbaka nästan all päls. Senare började fler kaniner visa symptom igen och jag förstod vad som var på gång.
Nu har jag haft den mest angripna kaninen i karantän tre månader. Han har fått fyra på varandra följande Stongholdbehandlingar. De andra har också varit i karantän, några här och några där (sammanlagt har jag haft kaniner på fyra ställen runt i byn att sköta om). De har fått tre på varandra följande Strongholdbehandlingar. Nu är jag helt säker på att alla är friska och kommer att ta hem dom igen till kaningården. Det har varit otroligt mycket jobb med all sanering och dessutom dyrt med veterinärbesök och behandlingar.
Jag vill verkligen påpeka att det är av största vikt att ta symptom på mjällkvalster på största allvar, för det är mycket smittsamt, och det är inte alltid det syns till en början vilka djur som är drabbade.
Tack för svar :)
Jag ska behandla både Safir och Chippe, men är dock tvungen att ta hem dom till mig nu i veckan, de kommer få bo utomhus avskilda från de andra kaninerna medan de andra kaninerna bor inomhus i en bod. Så får vi se hur det går med behandlingen.
Hur ofta ska man upprepa behandlingen? Var annan vecka eller hur många dagars mellanrum?
#21 Klokt att du behandlar dom båda, eftersom dom bott grannar. Var annan vecka har jag fått rekommendationen att behandla, och det har fungerat fint. Då måste man som sagt sanera burarna mellan varje behandling också.
Jag var förresten på Granngården i Lycksele, och dom hade Flusa fortfarande, så det kan ju hända att det finns på vissa ställen. Dock jättedyrt 400 kr för en liten flaska. Både billigare och bättre med Stonghold alltså!
Nej usch det hjälper inte ett smack! Det har bara blivit värre, trots behandling av Stronghold tre gånger under en månad. Det är bara mjäll längs hela ryggraden och nacken, samt sårskorpor på hela sidorna mot rumpan. Han äter normalt, dricker och rör på sig. Det konstiga är att ingen av mina andra kaniner har blivit smittade. Jag behandlade Safir två gånger ifall han hade "smittats", ingenting har dykit upp, jag behandlade även två av mina honor en gång, (som ett "skydd").
Imorgon ska jag ringa veterinär.
oj :O ja bäst att ta kontakt med veterinär det kan ju vara nått annat eller mer än mjällkvalster och värt en undersökning.
Jag tror det annars kan vara någon annan form av svamp, ringorm eller skabb… men alla dessa är väldigt smittsamma, både till djur och människor men ingen annan har det. möjligtvis om alla bara går runt och bär på smittan?
#25 Det skumt att det bara Chippe som har det vad det nu kan vara. Men visst kan dat vara så att dom andra bär på smittan. Jag hoppas med allt att det nått man kan bota gillar verkligen Chippe hans päls är ju helt underbar när den är som den ska vara vill säga.
Mina två honor är inte heller så bra i pälsen mitt i fällning eller nått ser rent förjävliga ut :S
Imorgon ska jag iaf. in till veterinären, hoppas inte det är något smittsamt för det är så himla drygt och jobbigt att sanera.
Var till veterinären igår, det var inga kvalster och därför tror dom inte att det smittas (tur! Så jobbigt att behöva sanera) men det kan bero på något i kroppen, att han ex. har svårt att ta upp vitaminer och mineraler så han fick en vitaminspruta och ett mjällschampoo som jag skulle bada han i 3 gånger i veckan.
Va skönt att få nått form av svar :) hade inte varit så kul och se han försvinna (dö). Jag håller mina tummar att ha blir frisk :)
sötnos saknar honom nå så grymt ;( jag vill/måste ha en unge efter honom :D. Och han är grymt liten men tycker det är charmigt. Min Bettan är som en jätte brevid honom ;).