Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1366 ggr
[Kanintokan]
0

Underlag i buren

Läste lite inlägg ang. spån som fastnar i teddykaninernas pälsar. En hade tipsat om papperspellets, det skulle tydligen inte fastna i kaninernas päls.

Jag undrar om man bara ska ha det som underlag? Eller om man ska ha halm åvanpå? eller om man har olika underlag i buren beroende på årstiden?

tacksam för svar :}

Borgbackens
0

Jag har matta i burarna, och papperspellets i lådorna. Har funkat super hittils, och jag kommer ha det året om. Men då är mina i Kaninstugan också, där temperaturen kommer ligga på 10 grader. 

Papperspellets kan fastna i bebispälsen, men när de fått vuxenpälsen fastnar i princip inget :) Beror på vilken kvalité pälsen har också! 
Kan ta Alissas tex, där fastnar inget :)

Om du ska ha papperspellets som underlag på vintern, i en utebur så måste du nog ha halm över.

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Rozza
0

jag har spån i botten och halm uppe på eller bara halm mycket halm oavsett. visst fasnar det ibland men det är inte värre än att man kan borsta bort det.

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har spån underst, och ett tjockt lager halm ovanpå, det fungerar jättebra! :)

[Kanintokan]
0

Tack för alla svaren :) Hjälper mycket!

[Wera]
0

Jag har spån över halva buren och halm på den andra halvan, för dom gör bara sina behov i ett hörn, och där lägger jag spån ^^
Spånet fastnar inte i deras päls, iaf. inte nå mycket, en teddy med bra pälskvalité fastnar inte spånet nå mycket på. Visst fastnar det lite kring sidorna eller på rumpan men jag brukar bara dra bort det lite innan jag lyfter upp dom i famnen, dom blir ju aldrig helt spåniga, bara när dom är små (under ca 6 månader) då dom brukar ha mer underull. Den yngsta teddyn jag har hemma (3 mån) går på toalåda så hon har bara spån i toan sedan halm i resten av buren vilket funkar skit bra. :)

Annars har jag kört med tidningar (rivna eller hela) och halm, men då p.g.a. att spånet skvätts ut och sprids i hela rummet om de bor inne. Ett tag hade jag matta men det fungerar inte nå bra alls om kaninen inte går på toa eller om kaninen bara vill gnaga sönder mattan som mina gjorde :P Slutade med att jag bara hade en hel matta kvar, resten var i bitar haha, samt helt nerkissade så man fick tvätta dom i tvättmaskinen varje vecka vilket inte var så fräscht.

[Kanintokan]
0

#5, tack så mycket för tipset! Jag själv kör med hela tidningar i min kanins bur. Kanske kan fortsätta med det då? Eller är det farligt e.x?

Borgbackens
0

#6, Inte farligt med dagens tidningar!

#5, Vad synd att du har sådan erfarenhet av mattor i bottnen! Har haft det hela sommaren nu, och inga olyckor har skett utanför mattan. De har aldrig heller tuggat på den, och hoppas de fortsätter så! :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥