Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1189 ggr
Tuvullenskaniner
0

Honor bredvid hanar eller?

Jag undrar nu litet inför att jag snart ska ta in ninisarna, eller i vart fall några av dom, in i kaninhuset. Jag har där tre kaninboxar i golvnivå. En riktigt stor och två normalstora på var sida av den stor-stora. På hyllan ovanför kan jag ha två inneburar med plastbottnar (en stor och en medel). Jag undrar nu hur jag ska fördela boendet. Jag har två teddyhonor som jag tänker ska vara inne, eftersom de enligt planeringen ska ha kull till vårvintern. Sedan är ju frågan vilka som mer ska få komma in: jag har två teddyhanar och så två tjejer till (en teddy och ett lejon).

Har ni någon erfarenhet av vad kaninerna brukar trivas bäst med, när de bor "vägg i vägg". Granne med en av motsatta könet, eller samma kön? Eller spelar det ingen roll? Vore bra att veta vad som stressar eller ger mer harmoni, speciellt som jag planerar kullar.

//Michaela

HolyFuck
0

Hos mig brukar det fungera bäst med olik-könande bredvid varandra. Då honor lätt kan störa sig på varandra, och även hanar med varandra. Men vissa honor fungerar bra bredvid varandra också.

[Wera]
0

Det beror lite på hur hanarna är, hos mig fungerar det bra att blanda, men just nu har jag alla kaniner i samma bod dock honor bredvid och hanar bredvid. Men om hanarna blir stressiga av att det finns honor så nära fungerar det ju bättre att ha enbart honorna intill varandra.

Sen om honorna har kull vet jag inte om det är jobbigare med honor eller hanar bredvid. :)

Tuvullenskaniner
0

Tack för svaren! Jag var nog själv inne på att sätta hona bredvid hane, så då blev jag styrkt i detta. Någon annan som har någon motsatt erfarenhet?