Foder
Jag har för ett tag sedan bytit foder eftersom att kaninerna inte gillade mitt gamla. Jag bytte till något som lantmännen rekommenderade, eller rättare sagt, mamma köpte hem det.
Detta var ett tag sen nu, och jag har behållit samma foder då kaninerna hållt hullet bra och tyckt om det.
Jag har inte tidigare vetat om vad fodret hetat, men idag la jag märke till att det stod Rabbfor på det, dock på ett ställe där man nästan omöjligt kan se det. Jag har hört många dåliga saker om detta fodret och kände direkt att jag ville byta. De foder som går att få tag på är i princip de som finns på lantmännen. Jag ringde och kollade med dem och de hade Stampe, Carrier, något som började på l (minns ej) och kanin och marsvinpellets.
Har ni några erfarenheter av något av dessa foder? Eller av rabbfor?
Jag skulle alltså behöva lite tips om foder, tacksam för svar. =)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Jag har haft kanin o marsvins pellets ( blå säck ) i flera år och tyckte mycket bra om det. Nu har jag dock bytt till rabbit royal, och det är ett foder jag varmt rekommenderar!! Finns att köpa hos bl.a. Gnagarboden :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack för tipset!;)
Jag har erfarenhet av rabbfor och jag säger bara att det inte är skapat till dvärgar utan till kött avel och stora kaniner. Hade rabbfor till mina när jag hade dvärgharar och det blev för starkt och hade till och med nått dötts fall. tot inte att en teddy vädur dör av det men lägger på hullet men behöver inte mycket foder om dan med rabbfor. Men jag vill ge mycket mat till mina kaniner så att dom kan tugga och slipa ner tänderna normalt.
Jag rekomenderar Cerrier kanin och marsvin bästa fodret jag haft och funkar utmärkt till dvärgkaniner.
Vill man ha ett billigare foder om man har många som jag så kan man köpa fårfor (tackfor) det foder till får som jag gett mina kaniner och funkat bra. Vet inte om det är bra mot pälsen eftersom att det är får mat men mina kaniner äter och ser nöjda ut så det duger. Men inte lika bra som cerrier är det inte. en påse på 25kg kostade på grandgården här i Östersund på 209:- vilket helt okej pris tror cerrier ligger på 300-400:-
Hade stampes förut, väldigt fet pellets! Kaninerna blev ganska så runda om magarna (a)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#3 Precis det jag hört om det, därför vill jag byta. Tack för rekommendationerna, väldigt bra att höra dina erfarenheter. =)
#4 Det kan helt klart vara bra att veta.;)
Jag har Carrier men gillar det inte så mycket, tycker inte mina håller hullet så bra av det. Avmaskade båda två men Puzzel går fortfarande inte upp i vikt. Men det kan bero på höet också…
#6 Okej. ;) Tror att jag ska testa kanin och marsvinspellets, någon med erfarenhet av det?
Är inte det samma som Carrier? Eller finns det fler Kanin och marsinspellets kanske?
Det finns två olika kanin & marsvinspellets tror jag :) Blå påse - Kanin & marsvin, Grön påse - Carrier.
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#8-9 Jag syftade på den blå. =)
#9 visst är det svenskt foder som gör den i den blåa påsen? jag köpte en liten påse förut men det stog inte så mycket på den vad jag kommer ihåg.
Jahaaa… Då förstår jag :)
Finns den blåa Kanin & marsvinsfodret på Granngården? :)
Beror på var du bor, här finns bara Carrier, Stampe och Lottie(?) 
Jag har testat Carrier länge till mina kaniner. Men slutade med det och började med den pelletsen som hon säljer på www.teddytassens.se den sidan. Den pelletsen bär hög kvalitet och alla mina kaniner är tokiga i den. Men då jag i helgen var och besökte en annan kaninuppfödare, och hon gav sina Rabbit Royal till sina. Fodret känns kraftigt och man ska inte behöva ge de så mycket av det. Men vilken underbar doft på det, och det gjorde att jag direkt ska köpa hem en sådan säck och planda med min pellets till mina små liv. Det var ju ett helt underbart blandfoder. Men den köper jag från gnagarboden, och den är ju bara att googla fram.
Lycka Till
Jag har använt Rabbfor under alla mina år som kaninägare, 8 år. Fungerar kanon så jag tänker inte byta trots att det är till "slaktdjur".
Haft hermeliner som ätit det, de får 1-2 msk vilket räcker, sedan hö.
Dvärgvädurar får 3 msk upp till 1 dl, har gett 2 dl vissa perioder om de är smala, och då har de inte mått dåligt av det.
Är det okej att jag lånar din tråd lite? 
En vän till mig skulle köpa foder till sin kanin, jag vet inte vilket företag hon pratade med men jag kan ta reda på det. Där sa de till henne att man inte skulle köpa vanlig kaninpellets till kanin eftersom det var för fett för dom, i stället rekomenderade hon någon typ av fårpellets som dessutom var väldigt hårt så att kaninen skulle få ordentligt med tuggmotstånd. Min vän började ge det till sin kanin och ett par veckor senare var kaninen död. Kan det berott på pelletsen? Har ni någonsin hört att man ska/kan ge fårpellets till kanin?
#17 Jag vet en uppfödare som använder fårpellets, hon har måånga kaniner, belgisk jätte, dvv och hermelin. "Rozza" använder också det (fick iaf hem fårfor till Chippe av henne) :)
#17 Jadå. =) Jag vet en uppfödare som ger sina kaniner fårpellets, och hon tycker det funkar bra. Någon plötslig och utan synlig orsak död har hon dock haft.
Oj, jag såg ju att hon skrivit det i sitt inlägg nu… Tack! :) Då var det knappast pelletsen.
#20 det är svårt att skylla på fodret när kaninen dör om man inte nogrant undersöka den. Så jag ska väl inte skylla på rabbfor heller. Ger man bara rätt mängd går det fint. Vet fler uppfödare här som kör på fårfor för att det billigt och lätt och få tag på. Jag är van att ge mina dvv 1dl och dvhararna en halv så det kan nog bli kraftigt för en dvärg att få en halv:a rabbfor och ibland mer. Men rabbfor i sig är ett bra foder för att öka vikten på kaninerna men som jag sa tidigare vill jag ge mycket mat till kaninerna så att dom kan tugga och slipa på tänderna själva.
Jag kollade upp nu vilka foder de hade igen och blå kanin och marsvinspellets hade tagit slut, så det är alltså lottie, rabbfor, stampe och carrier. Vilket tycker ni att jag ska välja? Mina kaniner har inte gått upp i vikt lätt, snarare lite tvärt om. De har ju självklart hö, vatten och de får ofta grenar.
Jag säger Carrier gillar fodret helt enkelt. Alternativ är ju att blanda med rabbfor om dom är väldigt smala men jag tycker ändå man ska veta vad man stoppar i dom när man ger rabbfor till en dvärg.