Furminator på teddy
Jag har en så kallad furminator-borste. Har tidigare använt denna på hund vilket fungerar super, även på normalpälsade kaninerna och något på rexarna. Nu är frågan om det går att använda borsten till teddypäls? Eller kommer pälsen slitas sönder och gå av?? Någon som har erfarenhet?
Annars har jag stålkam och kardor.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aldrig haft en sådan men jag tror inte riktigt det kommer att funka så bra, tror att karda och stålkam funkar bäst.
Jag använder sån borste vår o sommartid då jag gärna vill ha pälsen något tunnare. visst lite går ju kanske sönder i pälsen. Jag tycker dock den fungerar jättebra för att minska tovbildning i underullet. Man bör dock inte använda den varje gång man borstar, utan nån gång i bland. Jag tycker den är jättebra, minskar ned borstningstiden väsentligt. Jag är dock försiktig nu på hösten då jag har mina ute. Vill ju inte att de får för tunn päls så de fryser. Använder den dock då o då även nu. Men hade jag dem inne skulle jag definitivt använda den flitigt året runt. Blir mycket mera lättskött päls. Har bara goda erfarenheter.
/Erika , Eklyckans kaniner
Tack för svar! :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
En furminatar ska inte skada pälsen… Iallafall vad jag har hört. Ska funka till alla pälstyper på alla sorters djur (så länge dom har underull dvs). Använder själv min kam på både kaninerna och katten :) särskillt när dom fäller. Man får av så otroligt mycket mer lös päls än om man använder tex. en vanlig karda!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Är det en som tar bort lös päls? Skulle ju vara underbart att använda en sån på sin teddy när den fäller, men de är ju så dyr!
Japp den är dyr, och köpte den tidigare till en hund som inte bor hemma just nu, så tänkte att den kan komma till väl användning!
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Den är värd sin dyra peng. Jag använder den, och rekomenderar den varmt. Pälsen blir enklare. Och man får bort under ull och likaså sådant hår som ska bort. Rekomenderas varmt. Priset är dyrt, men tänk efter.. den är värd det. Jag lovar. Använder den även på hunden med.
Väl ett bra köp!!!!
Hade jag kunnat använda den på hunden med hade det kanske varit värt, men han har inget underull och fäller inte
Jag nöjer mig med karda och kam tills vidare!
Tycker också att den är värd det, även om den är dyr!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!