Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 2341 ggr
Violens
0

Bettfel?

Är det någon som vet om Izolde bär på bettfel på sina kaninungar?

Ljusta
0

Hon har nog inte lämnat någon med bettfel, men hon är nog inte kontrollerad heller. Har du frågat Madde på Solviken om det?

Ljustadalens kaningård

Violens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nä, jag har bara hört att där förekommer bettfel, men har inte koll på HUR nära det är, eller VEM som har fått det från Izolde:)

Ljusta
0

Har Izolde avkommor som har lämnat bettfel menar du?

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Och ja, Izolde har släktingar som har lämnat bettfel, men det betyder inte per automatik att även hon bär bettfel, såtillvida hon inte är motbevisad och har lämnat bettfel efter sig eller avkommor. Men det är alltid en bra idé att provpara :)

Ljustadalens kaningård

Violens
0

Tack, Ja jag känner att jag vet inte vilka som skulle ha fått det. Har bara hört att det har förekommit från Izolde. Men jag är lite så att jag vill gärna Testa det där själv för att säga det. Jag skulle sälja bebisar med en rekomendation att OM där blir bettfel, så erbjuder jag en NY unger. Men Izolde har lämnat många fina ju. Känner att jag råkat ut för ett par HANAR med bettfel som jag har fått avliva. Därför är ju rädslan extra stor hos mig, jag vet det. Men det är liksom bara hanar som råkat ut för det. Är hanar mer känsliga, eller så?

buffas77
0

Mig veterligt har inte Izolde lämnat bettfel, inte hos mig åtminstonde och inget jag hört tidigare heller! Precis som Helene säger finns det släktingar till henne som lämnat bettfel.

Madde/solvikenskaniner

Ljusta
0

Jag kan tänka mig att det går massor av rykten nu angående detta med bettfelen på de holländska teddysarna, men om jag var du skulle jag fråga Madde för hon äger Izolde och borde ha fått höra huruvida hon har lämnat bettfel eller inte. Skulle inte ha litat på rykten, för det är inte säkert att det är sant.

Sen finns det ju som sagt risk att det finns bettfel dolt på Izolde (liksom risken finns på alla kaniner som inte är kontrollparade, det förekommer även i andra teddylinjer) så vill man vara mer säker på vad man avlar på så går det ju som sagt att kontrollpara :)

Om du bara råkat ut för hanar som fått bettfel så skulle jag tro att det är en slump. Jag själv har fått bettfel på tre teddysar, och där var en hane och två honor.

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Ja där fick du ju svar från Madde :)

Ljustadalens kaningård

Violens
0

Jadå, jag är så nöjd med att Ni svarat mig. Men jag känner bara att jag har åkt på en nerförsbacke och ska ta mig uppåt för jag hade Izolde själv på en hane med bettfel. Men säkert en slump. Och sen vet jag att det kan och kommer dyker upp lite här och var.

Vi kämpar på vidare med Teddysarna och gör vårt bästa. Fråga måste man ju få göra. Och jag tackar er. Sen är det kanske så med att Madde som äger Izolde kanske inte får alltid veta det från de som köpt kanin. Så är ju denna kaninvärld. Men jag kör på och andvänder Izolde hanen som jag har till parning. And try.. Tacka snälla..

Violens
0

Den som Izolde var med på härstamningsbeviset som jag hade med bettfel, han jag inte avla på han. Han finns tyvärr inte mer. Men jag har ju köpt hane av Madde där Izolde är med, och då känner jag att ska jag använda han eller inte. Men jag tutar och kör. Han har fint bett nu, i alla fall. Men sen "fick jag ju höra" att Izolde bär ju på det. Men har kastat det åt sidan, faktiskt. Men sen de andra hanar som jag ägt som haft bettfel de har jag inte haft efter Izolde. Vill bara förklara mig för det. Men nu har jag gjort mig helt fri igen. Blev lite tokigt i förra inlägget.

buffas77
0

#9 Var Izolde mamma till din hane med bettfel, eller hur menar du?

Violens
0

Japp Izolde var mamma där:( Men jag har inte mer än att inse att det var ett tandfel där. Men sen när Izolde kom till Madde köpte jag en till. Och den har INTE bettfel. Men jag tog det lite enklare på det först, då jag råkade ut för det, men då jag fick höra att Izolde hade fått fler med bettfel, tänker lämna det bakom mig och använder den nya hannen med Izolde.

Ibland får man lämna det bakom sig och gå vidare. Och jag gör det nu. Känner att nu har jag kommit på fötterna igen. Men varmt TACK till er alla ändå, Jag älskar Er alla där ute i världen med dessa underbara TussarKyssDe gör ju en så glad..

buffas77
0

#12 Vem var pappan till hanen som fick bettfel och hos vem bodde Izolde då?

Hur gammal var hanen då bettfelet upptäcktes?

Väldigt angelägen att få veta detta eftersom det är jag som äger Izolde nu?

Violens
0

Pappan var Idol. Han fick bettfel efter 2 år drygt.

Ja, jag vet att du äger henne nu. Och hon var väl en runda där hos Karin i Osby med.

Men jag vill lägga detta bakom mig, för jag bara tänkte bara om hon har lämnat fler. och jag Hatar om fel rykten kommer ut. Därför skickade jag en enkel fråga. Hoppas det var okej.

buffas77
0

Ok, men då låter det inte som det skulle vara genetiskt om det uppkom så sent som vid 2 års ålder. Kan han ha skadat sig på något vis?

Visste du om fler avkommor efter Izolde som fått bettfel?

Detta känns verkligen bra att få veta eftersom är hon bärare av bettfel vill man ju inte avla på henne. Men som sagt uppkommer det så sent i livet kan det ju vara andra faktorer som spelar in.

Japp, jag köpte Izolde av KarinGlad.

buffas77
0

Håller med dig fullständigt att det är synd om det sprids felaktiga rykten. Har varit så mycket "skit" i teddyvärden tidigare så det är bra att ta reda på faktaGlad.