Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1831 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Teddyfrågor!

Hej!

Jag funderar på att köpa en teddykanin och hade gärna fått lite tips gällande de redskap som krävs för att sköta deras päls på ett lämpligt sätt. Exemplifiera gärna med länkar eller bilder!

Jag har läst att det fastnar mycket i deras päls. Finns det något särskilt man kan  göra åt detta eller måste man helt enkelt bara "borsta av dem" oftare? Finns det särskilt strö och dylikt som är att rekommendera för dessa långhåriga kaniner?

OM man skulle bestämma sig för att ansa/klippa pälsen, hur gör man det på bästa sätt och i vilken "frisyr" ska man sedan lämna den? Förstörs pälsen av detta?

Finns det någon med dvärgteddys i Skåne som planerar att få en kull i vinter eller till våren? Vad kostar era ungar?

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bor inte i skåne, utan i södra småland men det kanske är okej ändå eftersom att det ligger så nära?;)                                           Jag har en kull på sex ungar just nu som är leveransklara i slutet av oktober, men om det inte passar ska jag ta några kullar i vår också.=)

Jag tycker inte att pälsvården är jobbig över huvud taget, jag brukar bara ta upp dem på burtaket och borsta igenom dem med en liten karda vilket tar ca tre minuter om man gör det ofta. Om jag känner några tovbarn eller liknande så tar jag kammen och reder ut dem, men det är förvånansvärt lätt.

Jag använder spån, då jag kan få tag i stora mängder av det gratis. Jag är faktiskt väldigt nöjd, då det inte dammar någonting eller fastnar i kaninernas päls, men om man märker att det fastnar mycket kan man ju bara lägga lite halm på.

Att klippa ner dem tror jag inte förstör pälsen, dock har jag aldrig gjort detta själv.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag tycker att halm är att föredra till långhåriga kaniner, jag lägger ett lager spån underst, och sedan halm ovanpå. Jag borstar mina kaniner vare dag, använder en karda, vilket är det bästa för att undvika tovor. Jag brukar endast klippa kaninerna runt ögonen, för att undvika att de får päls in i ögonen. Då har de ju kvar sin underbara teddypäls, men samtidigt så ser de ordentligt :) Lycka till!

[Nalle-]
1

I min bur har jag lite spån med ett lager hö överst, trots det fastnar det en del i pälsen men man får helt enkelt borsta av dom med en karda när man tar ut dom ur buren. Halm skulle nog fungera bättre, men det använder inte jag eftersom jag inte får tag på det lika lätt som hö.

Jag använder en medelstor karda som egentligen är till hundvalpar, förut hade jag en karda som var till katt men tycker den är lite liten. Och så har jag en metallkam till katt med något glesare avstånd mellan "piggarna" på ena sidan (se bild). Och så en sax! Föredrar att klippa tovor än att reda ut dom.

Jag borstar min teddy en gång i veckan ungefär, men nu i höst försöker jag borsta oftare eftersom pälsen tovar sig mer i den fuktiga luften.

Man kan klippa en teddy och det förstör inte pälsen, på bara ett tag växer den ut igen. Har ingen aning hur man ska klippa för att det ska bli snyggt, själv har jag bara klippt min teddy under magen i sommar. Att klippa runt ögonen kan nog vara att föredra. Glad

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har enbart spån ibland, och det fastnar faktiskt inte så mycket, beror på kaninens pälskvalitet, det fastnar mer hos ungdjuren men de på de vuxna går det jätte bra med bara spån tycker jag. Annars kan man ha halm över. Vissa kör även med mattor.

Jag har ingen bild i den här datorn men en liten stlåkam och en karda i lämplig storlek är att rekommendera, samt ev. en vass smidig sax eller trimmer, mer än det behövs inte.

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för svar! Jag har en liten karda till min katt, men hans päls är rätt kort.. kan ju alltid se om den funkar i alla fall!

Får införskaffa en glestandad kam, om jag nu bestämmer mig för att köpa Teddyn.

Ha det fint

/Blue Tomorrows