Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 3994 ggr
Sweet Teddy
0

Döv kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har kommit fram till att min Dixie är döv, eller hör väldigt, väldigt dåligt.
Frågan är om det kommer påverka henne i framtiden? Det är väl inte ärftligt? Har ni varit med om något liknande, vad gjorde ni då?  

Har märkt att hon hoppar till om man snuddar henne, fast man pratat & så med henne innan. Imorse så låg hon & sov, vi ropade "Dixie, dixie", men hon rörde inte en fena, sen ropade vi lite högre, men inget hände, då snuddade jag lite, lite lite vid hennes öra, & hon vaknade direkt!

Väldigt svårt att förklara, det skulle vara mkt enklare om ni kom hem & fick uppleva henne själv!

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Wera]
0

Jag har en kille här hemma som kan ligga och sova tungt jätte länge, man kan gå förbi hans bur, öppna burluckan, greja lite och sådant men han bryr sig inte. För än han ser en eller man snuddar vid han, men jag tror inte att han är döv för det, för han har reagerat på ljud förr, ex. när man åkt förbi med bilen. Det kanske bara inte "orkar" reagera för de känner sig trygga? (Bara gissar lite). Men även om hon skulle vara döv tror jag inte det kommer påverka henne i framtiden. Alt. är väl att hon har dåligt bara.

Sweet Teddy
0

#1, Hon reagerar inte på något ljud, av vad jag sett. När hon sitter i hagen & man kommer & ropar, så reagerar hon inte, förrän man viftar med handen framför henne, då "vaknar hon till" blir väldigt, väldigt social.
Har hört andra Vit blåögda som varit döv, men inte kan det ha med färgen att göra?

Som min mamma sa, "Hon kanske är för vit.. :o" Haha.

[lolloita]
0

Vita katter och vita hundar, kanske finns det fler arter, de kan vara döva just för att de är vita blåögda.

Sweet Teddy
0

#3, Då kanske det är så då? :)

Tuvullenskaniner
0

Har du sett henne reagera någon gång på "farliga ljud", typ hundskall, kraxande kråkor, smällar? Jag frågar för att jag tycker själv att några av mina kaniner verkar döva ibland, det är som om de vissa gånger inte reagerar på mänskliga röster. Däremot fågelläten, t ex kråkor, reagerar dom direkt på. Du kan ju testa henne med andra ljud än din röst, om du vill vara säker på att hon verkligen hör dåligt och inte bara är "i sin egen värld".

Skulle det vara som du tror att hon har nedsatt hörsel, så borde det inte vara något problem eftersom tamkaniner inte har några direkta fiender.

Sweet Teddy
0

#5, Ska kolla det med andra ljud. Men av vad jag sett så har inte reagerat på något, förutom om hon sett det då.
Syster tappade en korg i golvet, då satt hon & åt som ingenting hänt, medan Deniro i buren bredvid blev lite lätt rädd.
Vet du något mer sätt man kan kolla om hon hör eller ej?

[Wera]
0

#2 Det är nog mycket möjligt för min hane som jag skrev om i #1 är vit blåögd han också.

Tuvullenskaniner
0

# 6

Prova att slå ihop två grytlock, försiktigare först och kraftigare om du inte får någon reaktion. Antingen att du gör det och någon annan tittar efter reaktion eller att någon annan står för "musiken". Hon, din kanintjej, behöver vara själv, så att du eliminerar risken att hon med synen läser av den andra kaninens reaktioner eller känner av att han stampar.

Lycka till! (och som sagt misströsta inte, även om hon nu skulle höra dåligt).

[Nalle-]
0

Det med att de inte reagerar i buren när de ligger och sover behöver inte betyda något, sån är min Puzzel också. Men reagerar hon inte på andra ljud heller så finns det säkert en risk Obestämd Ingen aning om det är ärftligt eller ej.

HelloMyyPet
0

Min honkanin som är en vit bö hör också dåligt, eller är hon döv, har aldrig riktigt fått klart för mig vilket av det, hon lider heller inte av det. Sen hör ju vädurar lite sämre också just för deras hängöron, men det är väll inget som man märker så precis ? Jag har hört att många vit blåögda katter har dålig hörsel/är döva, sen kanske gäller samma för kaniner …