lite frågor!
Hej! jag är sugen på att skaffa en teddydvärgvädur. Inte alls säkert att jag ska skaffa någon men jag tänkte ta reda på lite fakta och så om det skulle bli aktuellt! har läst runt på lite artiklar också :)
vissa frågor kommer säkert låta lite dumma eftersom jag inte har så mycket erfarenhet hehe.
1. om man har en tdvv (antar att det förkortas så) inne, kan man då låta den få komma ut lite på vintern? alltså en kort stund för att få leka.
2. är det någon skillnad på hanar och honor? tex. luktar någon av dom mer, är något av könen lugnare/spralligare än det andra.
3. Är dom mycket för att bita på grejer som tex. sladdar osv? (antar att det är ganska individuellt)
4. visst är tdvv en av de lugnaste raserna? för jag vill ha en liten kelgris som tycker om att ligga o mysa i famnen (självklart kommer den dagligen få springa lös inomhus och utomhus om det är bra väder)
5. vad kostar det sammanlagt i månaden ungefär?
6. finns det något bra ställe man kan hälsa på rasen på tex. utställningar mm.?
7. finns det någon bra och seriös uppfödare i sundsvall eller västernorrland?
8. finns det några vanliga sjukdommar?
det var dom frågor jag kommer på för tillfället, kanske dyker upp nån mer om jag kommer på någon. tack på förhand! :D
//Anja
1. Beror på värmeskillnaden. Om det är 0 till plusgradigt kan den gå ut men inte annars.
2. Hanar har en starkare lukt på sin urin om det är det du menar. Har man en toalett-låda i buren kan man byta den enkelt morgon och kväll, då brukar det vanligtvis inte lukta. Honor är spralligare, men det kan ju vara roligt med en sprallig kanin.
3. Ett bra tips för att undvika gnagande i och utanför buren är att skaffa något den kan gnaga på, t,ex grenar som är alldeles gratis eller gnagarträ som finns på zoo-affärer!
4. Teddyväduren är nog den lugnaste rasen med tanke på att den är avlad jusst för att kunna ligga snällt i knät när man borstar etc.
5. pellets i stor förpackning:
*Rabbfor 30 kg, ett billigt men ändå färskt foder som räcker i nästan 3 månader - 125:-
*Stampe 20 kg, fodret har bra värden. För en kanin räcker den i 2 månader - 200:-
*Carrier 10 kg, ett lite dyrare foder som passar långhåriga kaniner. Det innehåller dubbelt så mycket näring som stampe och räcker i över 1 månad - 125:-
*Hö från en bonde 1-3:- kg, går åt 10-30 kg i veckan=40-60:- mån.
*Hö från djuraffär 5-10:- kg, 10-30 kg i veckan=150-180:- mån.
6. Du kan eventuellt ta kontakt med dem som föder upp eller har erfarenhet om teddydvv. Teddydvväduren är inte en godkänd ras ännu. Den är än så länge under utvecklig, men rasen har kommit längst i utvecklingen i gämförelse med de andra teddy-raserna.
7. Den frågan överlåter jag till dem som har koll på uppfödare runtom i landet! ;P
8. Vanliga sjukdomar
*Förkylningar osv: Kaninsnuva, ögonfluss, virus, öroninflamation. Går oftast bra, rekomenderar kammomill och bännässla.
*Farliga sjukdomar: Cancer: angriper ofta livmodern på en kaninhona vid hög ålder som alldrig haft ungar. Kan undvikas genom att sterilisera kaninen. Nedsatt tarmfunktion(Kolik), kronisk diarré, njursjukdomar, hjärtsjukdomar på grund av felaktig utfodring. Kan undvikas genom att kaninen får daglig motion och bra matvanor samt att man håller koll på hullet.
lycka till! :D
#7 Solvikens kaniner ligger i Ö-vik. Prata med henne :)
Ljustadalens kaningård
Jag har uppföning på teddydvv, bor en bit från Sundsvall, i Söderhamn. ^^
www.borgbackens.tk
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
**1. om man har en tdvv (antar att det förkortas så) inne, kan man då låta den få komma ut lite på vintern? alltså en kort stund för att få leka.
**Vet att det finns de som tar ut sina innekaniner varma vinterdagar, men jag skulle nog undvika det. Dessutom är snö i teddypäls ingenting att leka med! Hade min första teddy ute ett par gånger och fick borsta otroligt länge efter varje gång, min nuvarande får nöja sig med att skutta på vår uppskottade altan :)
2. är det någon skillnad på hanar och honor? tex. luktar någon av dom mer, är något av könen lugnare/spralligare än det andra.
När det gäller teddysar tycker jag inte det finns någon direkt skillnad på temperamentet. Men en hanne sprättar iväg mer kiss än vad en hona gör.
**3. Är dom mycket för att bita på grejer som tex. sladdar osv? (antar att det är ganska individuellt)
**Precis som du säger är det individuellt :)
4. visst är tdvv en av de lugnaste raserna? för jag vill ha en liten kelgris som tycker om att ligga o mysa i famnen (självklart kommer den dagligen få springa lös inomhus och utomhus om det är bra väder)
Den lugnaste och mysigaste rasen jag har träffat! Men det finns de med mer energi, så prata med uppfödaren om vilket temperament föräldrarna har.
5. vad kostar det sammanlagt i månaden ungefär?
Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag får både hö och spån gratis. Maten kostar ytterst lite om man bara har en kanin, en säck på 10 kg räcker flera månader för mig. Det är själva teddyn, och buren, som kostar.
6. finns det något bra ställe man kan hälsa på rasen på tex. utställningar mm.?
Det är ingen godkänd ras, så du kommer nog inte att hitta någon på en utställning. Du får kolla upp uppfödare nära dig och hälsa på dom!
**7. finns det någon bra och seriös uppfödare i sundsvall eller västernorrland?
**Hänvisar till inlägg #2 :)
**8. finns det några vanliga sjukdommar?
**Bettfel är en defekt som kan dyka upp på teddyvädurar, annars tycker jag det verkar vara en frisk ras.
Märker att mina svar inte alltid stämmer överrens med #1, men mina svar bygger på mina egna erfarenheter :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack så jätte mycket för alla hjälpsamma svar!
har 2 till frågor
1. vad är det för skillnad på teddydvärgvädur och teddyvädur?
2. är dom hårömma?
//Anja
#5 Teddyvädur är samma sak som teddydvärgvädur. :) Nja det är nog olika, jag märker inte av något om att dom skulle vara hårömma men man ska såklart vara lite försiktig :)

#6 jaha hehe :) okej tack för svaret!
fäller dom mycket hår? :)
//Anja
#7 Dom fäller inte mer än en vanlig korthårig dvärgvädur, upplever att dom fäller mindre när dom väl fäller. ^^

#8 hehe hur mycket fäller en vanlig korthårig då? xD
//Anja
#9 dom byter päls några gånger per år och det är helt från kanin till kanin hur mycket och hur snabbt dom fäller.
#0 Har också uppfödning av teddyvädur kan bli nån fler kull i framtiden. www.kanin.rozza.se finns utanför Östersund ca 20mil från sundsvall. Men transport till sundsvall är inte omöjligt.
#7, Jag upplever att min teddy fäller väldigt mycket… Hon har fällt hela sommaren.
Men det är nog olika!