Wienerklubben ;-)
Ja, nu har man kollat lite på olika hemsidor bland alla teddyuppfödare. Och man kan ju säga att man förstår att ni blir irriterade över vad många oseriösa som finns. Som inte har alls något hum om vad som är en teddy och vad som inte är det. Kollade just på en uppfödares hemsida som säljer många av sina vuxna "avelsklara" honor nu för si så där 1000 kr styck, trots att de är lejon (peking) och en har dessutom öronen rakt upp! Jisses! Stackars köpare vad lurade de blir!
Nä det borde ordnas någon klubb för oss som föder upp wiener "seriöst" också, med mål om att tex inte blanda in lejon, följa standaden (förutom färgen då ;-) osv, för att skilja oss från de riktigt oseriösa. (Och jag orkar inte med diskussionen om att vi wieneruppfödare är oseriösa hela bunten igen… för jag håller inte med om det :-) )
Ljustadalens kaningård
Det tycker jag låter som en toppenidé! Kör igång det på en gång och sätt lite standard även på wienerdjuren! Men se till att sätta rejält med krav, inga lejon, inga dåligt pälsade, RÄTT FÄRGER, inge fuffens, ha rejält med regler. På så sätt får ni upp en bra och seriös förening. Där folk som vill ha wiener, känner att de tryggt kan vända sig till er. På så sätt kan även vi som avlar med mål att få teddyn som godkänd ras, köpa vidare utav er, och på så sätt kan även ni hjälpa till! Tänk på att även i en kull mellan två wienertecknade, är det teoretiskt sett 25% HELT WIENERFRIA avkommor. Även de vita blåögda kan ni ju på så sätt bidra (vilket även här blir 25% mellan två wiener).
Kör igång det på än gång tycker jag. Ut med alla oseriösa som blandar hej vilt och har små avelsfabriker!
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

http://www.teddyfantasterna.se/blogg/
Fast där är alla "pälstyper" välkomna…
#2 Ja det är ju precis det trådskaparen inte vill ha :)

Jaa jag vet, men kan ju ändå vara ett tips att kolla på…
Ska också tillägga att jag då anser det väldigt viktigt att vi är noggranna med att isf visa att dessa två "klubbar" stöttar varandra. Så det inte blir kriget Teddyklubben vs. Wienerteddys. Utan en klubb där wienerteddyklubben är noggranna med att deras medlemar aldrig blandar in wienerfritt bland wiener, på samma sätt som teddyklubben inte tar wiener i sina linjer. Wienerteddyklubben ska då vara en lika seriös klubb, där de har som sagt tidigare, mkt regler, undersöker sina medlemar, nekar de som är oseriösa, och helt enkelt rensar upp inom teddyvärlden bland wieneruppfödarna.
#5 Håller med dig! Dock kan det vara lätt att råka blanda in wienerfritt iom att man inte vet om en enfärgad är fri eller inte. Men vi behöver ju inte blanda redan rena linjer, det är ju väldigt onödigt! Ska sätta mig och fundera på detta…
Ljustadalens kaningård
#6 Ja självklart ;) Men ser man att kaninen är fenotypiskt ren, och den kanske tom kommer från någon i teddyklubben är det ju en annan sak :)
Jag väntar med spänning ska du veta! Det är så enormt sorgligt med alla lejon i teddyaveln nu så det är nästan tragiskt. Detta hoppas jag är räddningen.
Sen ska tilläggas att avlas det "seriöst" bland wiener så kommer nog många medlemmar kunna gå över till att avla wienerfritt när Teddyväduren blir en godkänd ras. Är man seriös så kommer det ju att kunna ge mersmak, att tex testa sina kaniner på utställning osv…
Ljustadalens kaningård
#8 Håller med till 100%
Visst är det så att det här problemet är störst bland Teddyvädurarna, att man avlar in lejon alltså? Har inte sett många "pekingar" bland Dvärgteddysarna?
Ljustadalens kaningård
Det roliga där är att de faktiskt ofta kallas för rätt namn där, alltså just lejon. Folk verkar ha svårare att förstå att lejon faktiskt finns på dvv med, och inte bara rasen lejon (av någon helmysko anledning). Sedan avlas det ju inte lika mkt på dvärgteddy som teddyvädur med heller (tyvärr).
Jag skulle verkligen vilja gå med och stödja en sådan klubb. Det skulle bli mycket lättare för köpare som är intresserade av en wienertecknad kanin att kunna vända sig till Wienerklubben för att hitta en seriös uppfödare.
Men jag undrar bara, om man som jag: endast tänker ta några få kullar per år, inte kommer ha så många honor (bara använda de med bäst sinne, de med bra päls och som följer rasstandarden, i avel), tänker inte blanda in lejon eller wienerfria teddysar, sälja de fenotypiskt wienerfria till wienerfri avel, och de blå vitögda till vit blåögd-avel (eller kel såklart), räknas jag som seriös? Om inte: vad krävs för att vara det?
#12 Som det låter här så skulle jag räkna dig som seriös. Jag tycker det låter som att du har ett bra mål iom att du vill följa standarden, inte mixar in lejon och inte förstör de wienerfria leden. Så du skulle vara välkommen i en sån klubb! :-)
Ljustadalens kaningård
#13 Det känns bra att få bekräftat att jag faktiskt är seriös, vissa tycker att så fort man avlar på wiener så är man oseriös. Jag vill ju självklart hjälpa Teddyklubben allt jag kan, men det känns inte som att jag skadar deras arbete på det sätt jag har tänkt använda mina kaniner i avel. Som sagt så kan jag ju få fram wienerfria avkommor (teoretiskt sett 25%) som kan användas i wienerfri avel.
OT men jag tänkte bara berätta att det är jag som tingat Pysselgårdens Tears in the rain, som kommer från samma kull som din Vacker :) Jag vet inte om du hälsat på honom men han var verkligen som namnet säger: vacker :) Pappan Kaffe hade verkligen en otroligt fin päls, förhoppningsvis så ärver hans sötisar det. (Har inte träffat Fibbla, men hon verkar vara fin också)
edit: jag tänkte bara lägga till att jag gärna skulle kunna hjälpa till att starta upp Wienerklubben om min hjälp är välkommen. 
#14 Ja men vad roligt :-) "Thea" är ju jättesöt! Ja vacker det verkar "Vacker" också vara!
Här är en kladd på hemsida till Wienerteddyklubben.
Tyck till! Och nya bilder på wienerkorvar vill jag ha! Kanske är bild på två lejon där på framsidan ju ;-)
Ljustadalens kaningård

Ser ju mycket bra ut ju! :)
#15 Gosiga som få hela kullen ;)
Nejmen vilken fin hemsida :) Du skulle kunna fråga Theresa om du får lägga ut bilder tagna av henne på hemsidan :) Hon tar ju så vackra bilder , sen så kommer jag själv skicka in bilder så fort jag får hem Thea ;)
#14 Ja allas hjälp är välkommen! Behöver många texter som synes på hemsidan…
Ljustadalens kaningård
Det är nästan så man blir tårögd så bra det blev! :')
#18 jag kan försöka skriva en "liten" text som du sedan kan ändra till hur du vill om du tycker att jag glömt något eller så. Jag mailar dig så fort den är klar :) Du eller andra får ju självklart skriva på samma text, så kanske jag lägger till något du glömt eller så ;)
Men om du behöver hjälp med någon speciell rubrik så är det bara att hojta till :)
#20 Ja gör det jättegärna! Skönt att slippa göra allt själv!
För övrigt så startade jag en ny tråd som mer hamnar om ämnet så diskussionen kan fortsätta där.
Ljustadalens kaningård
Kanonbra blev det !! Lycka till o kör hårt :) Kommer bli skitbra.
Jättebra blev den :D tycker detta verkar vara en toppenide att avla seriöst men ändå inte blanda in i de wienerfria leden :D

Kanske kan det här inspirera fler wiener uppfödare att sluta blanda in lejon så slipper man sen problemen med att de fäller av "hipps vipps".
Kommer ni länka till varandra klubbarna? Så att de som hittar till teddyklubben men inte platsar där kan hitta wienerteddyklubben i stället.
#24 Ja, jag har iallafall lagt in en länk på Wienerteddyklubben till Teddyklubben. (Någonstans, kommer inte ihåg vart…)
Ljustadalens kaningård
Blev det någon? (Vilken gammal tråd!)
Ljustadalens kaningård
Verkar inte som om där är någon som har tid att uppdatera den 
Det är Madde, Solvikens som har hand om den nu. Menar du att det är uppfödare som inte håller på längre? När jag hade hand om den så var det en del uppfödare som slutade eller började blanda in lejon men talade inte om det för mig. Så det krävs att alla samarbetar för att den ska vara uppdaterad, man kan inte vara tankeläsare eller behöva "kolla upp" uppfödarna hela tiden.
Ljustadalens kaningård
Nej, jag menade att jag har mejlat mina uppgifter att jag vill vara medlem, till båda adreserna men ingen verkar ha tid att uppdatera. De har väl fullt upp med ninisarna.
Jag har mejlat igen….mejl kan ju komma bort.