Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 3256 ggr
Körsbär
0

Min första Teddyvädur

Hej! I början av sep. Kommer det en liten fuchs pälsad kanin tjej till mig, och vad jag har förstått så kommer inte hon bli så lång hårig? Så jag undrar lite vad det kan vara för päls vård på henne? Jag har förstått att hon ska ha en viss pälsvård men jag förstår inte skillnaden med en fuchs pälsad teddyvädur och en hel Teddy pälsad Teddy? Så ifall det är någon som vet skillnaden samt vet om hur hennes päls kommer bli så, skriv en rad! :) ( Ni kan komma med andra tips eftersom det här är min första Teddyvädur)! ;) Mvh Astrid m kaniner! :D

Rozza
0

skillnaden mellan dv fuchs och teddyvädur är rätt stora fuchsen har inget lågthår på huvudet eller öronen och kortare päls än teddyn.

Jag vet inte om det finns teddy fuchs vädur men tror inte då kan vara så stor skillnad mer än att den kan komma att fälla av en aning med tiden.

Pälsvär är nog det samma som teddyvädurens.

Rozza
0

BTW bör du inte kalla det Teddyvädur då den är blandras teddy/fuchs.

[Wera]
0

Finns ingen "ras" eller pälstyp om heter teddyfuchs. Då är det en blandras mellan två olika "raser"/pälstyper. Dvs mellan teddydvärgvädur och dvärgvädur fuchs så du bör kalla den "blandras".

Ingen särskild pälsvård mer än at borsta den kanske en gång i veckan med en karda, beroende på pälsens kvalité. Brukar bli ca 3 gånger i veckan första tiden när kaninen fortfarande har "babyullen".

Antagligen kommer den ha längre päls på kroppen och betydligt kortare i ansiktet/på huvudet och öronen.

Körsbär
0

Okej,tack för svar. Jag visste inte att hon var en blandras? Det stod på uppfödarens hemsida att det var en fuchs/Teddy men jag trodde att det var en pälstyp?(alltså fuchs)! Då vet jag det, hennes mamma är en fuchs och pappan en hel Teddy… Men tack för svar!

Rozza
0

Men för att räta ut alla frågetecken gör jag lite så här. Dvärgvädur är grunden men finns i många pälstyper det vanligaste är normal päls och det är det vi är van att se dom. Sen har vi rex (kort päls som är väldigt mjuk), Satin (är normalhår men mycket glans), satinrex (är rexpäls med satin glans, lejonhuvad (normal pälsad kropp med lejon man förkortas lejon och heter på tyska löwen), Fuchs (halv lång päls men normal hår på huvud och öron) och så har vi teddyn (långpäls överallt en längd på ca 8cm på kroppen) Vi har också något som heter angora (det är väl som teddy men för många ett frågetecken då den just blivit godkännd som pästyp på dvärgvädur)

Vad jag vet är satinrex och teddy dom två pälstyper som inte finns med/inte är godkännd i nordisk standard (en bok som dommarna på utställningarna går efter).

Vi har bara förkortat ner namnet till teddyvädur man skulle kunna säga dvärgvädurs med teddy päls el dvärgvädurs teddy el teddy dvärgvädur.

Men i ditt fall blir det nog dvärgvädur fuchs (utalas fux) eller mäjligen blandras dvärgvädur fuchs/teddy beroende på hur stammen serut men du kan inte få en teddypälsad kanin med mer än att du parar teddy + teddy.

Ljusta
0

Sen kan man tyvärr inte garantera att du får hem någon speciellt långhårig kanin heller då fuchs och teddy är två helt olika anlag. Troligen får du en dubbelmad eller enkelmanat lejon beroende på om det är en riktig Teddyvädur som är pappa eller om det är en "peking". Fråga uppfödaren om ungen hade det "berömda" V:et på ryggen när hon var liten. Hade den som ett V på ryggen så får du hem en dubbelmanad och inte enkelmanad :)

Edit, läste att mamman var teddy/fuchs och då är hon troligen en lejonhuvad fuchs och kan tillsammans med en helteddy ge ganska pälsiga ungar. Men det är inte Teddvädur utan kommer troligen att bli mer eller mindre pälsade lejon :)

Ljustadalens kaningård

Körsbär
0

#5 tack för en bra förklaring av pälstyperna! Det hjälpte! :) #6 Mamman: fuchs/Teddy Pappan: hel Teddy (en "riktig" teddyvädur) Ska fråga Elsies uppfödare, men tror att hon är dubbel manad, på bilder ser det i alla fall ut så! :)

Lina R
0

Skulle tro att fuchs/teddy syftar på att kaninen har för mycket täckhår i pälsen. På en fuchspälsad kanin ska inte pälsen stå rakt upp, utan ligga tungt och kunna delas i en mittbena. En teddy eller angora ska ha päls som står upp. Det är proportionerna mellan täckhår och ullhår som gör den skillnaden.

Jag gör en till liten lista på håranlagen:

Fuchs = som en normalpäls, fast längre, behöver ej klippas, recessivt anlag

Angora = massvis med ullhår, växer fort, klipps 4ggr/år, recessivt anlag

Teddy = massvis med ullhår, växer inte så fort, kan klippas. Recessivt? Intermediärt? eller en kombo av anlag?

Lejon = ullhår på vissa delar av kroppen, normalpälsad på resten. Anlaget är intermediärt, dvs syns i enkel uppsättning (enkelmanad) men mer i dubbel (dubbelmanad).

Satin = extra mycket täckhår + att dom är genomskinliga vilket ger den speciella glansen. Recessivt.

Rex = alla håren är lika korta, stickelhår (tan/otter/white) syns därför inte. Recessivt.

Kombinationer av alla ovanstående är möjliga =). Med fluffon kan det vara svårt att veta vad som är vad…

Några ord som används för kombinationer:
Satinangora (godkänd ras)
Curly (rex + fuchs eller lejon)
Satin-rex, -fuchs, -lejon

Och slutligen, angående stamtavlor, Träger betyder bärare =). ST står alltså för satinbärare =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Körsbär
0

Tack #8 Fick info att hon är ett "Teddylejon dvv" och hon ser ganska långhårig ut, men vi får se när hon kommer! :)

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Ungdjur har ofta längre/fluffigare päls än vuxna, dvs de fäller dock ofta av som äldre. (Om de inte är helteddy)

Körsbär
0

Skickade ett meddelande till uppf. och hon skrev att hon inte är dubbel eller enkelmanad. Hon har lång fuchs päls över hela kroppen föruttom huvudet där är det kort hår! GladJa,jag kan inte "åtterskapa" det hon skev som var en väldigt bra beskrivning på hur hon ser ut samt hennes päls men försökte!

kaninfantasten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ha ha, rolig läsning, kul att alla försöker hjälpa till o är så snälla Glad

Det råkar vara jag som är uppfödaren. Honan och honans mamma (alltså mormodern till Elsie) hade fuchsliknande päls, men tjockare o fluffigare (påminner om teddy, men kortare än vanlig teddypäls) däremot kort på huvud o öron. Därav skriver jag pälstyp mellanting fuchs/teddy, för det är verkligen ett mellanting. Det är få individer i Elsies släkt som har denna pälstyp, de flesta har haft teddypäls (på mammans håll även en del peking). Min "Humlan" som hon heter, är parad med helteddyhane. Ungen som Astrid ska ha "Elsie" har fått mellanting fuchs/teddypäls precis som sin mor. Pälsen kräver mkt borstning det första året då den kommer att vara ca 7-8 cm lång (förutom i ansiktet o öronen då). Efter det första året räknar jag med att hon fäller av som sin mor o får lättskött päls, Det roliga är bara att modern har precis jämnlång päls över hela kroppen med en hel del underull, inte alls som en peking, dubbelmanad eller enkelmanad. Påminner mkt om lejonhuvad fuchs fast med mer underull (som teddy). Så pälstypen är svårbestämd men rasmässigt är alltså ungarna teddy/lejon dvärgvädur, alltså blandning mellan teddypälsad och lejonhuvad fuchs dvärgvädur. Något lättare att använda ordet teddylejon Flört.

Jag lägger ut en bild på mamman här så får ni se pälsen både under året innan fällning o sen efter fällning. Men alltså ungen kommer definitivt inte att bli enkel el dubbelmanad. Troligen väldig "ullig" fuchs som sin mor. Men pälsig blir hon…å väldigt sötKyss

kaninfantasten
0

Ovan bild: Mamma Humlan ca 5-6 månader gammal…

Undre bilden: Mamma Humlan 2 år gammal direkt efter vårfällningen 2011….så nu har hon alltså något längre päls,än på bilden, men ungefär samma….(eftersom de alltid har lite extra kort direkt efter fällning), men som ni ser. Jämnlång över hela kroppen utom i ansikte o på öronen…men ulligare än fuchs..alltså, mellanting fuchs/teddy så som jag kan se det i alla fall. Har ni nån annan idé så är det bara kul att höra Glad Jag vet inte allt så kanske någon har nån bättre idé vad man kan kalla pälsen? Gosig är den i alla fall Skrattande

[Wera]
0

En angora (dvärgvädur) ska väl se ut som #12 ungefär? För de ska väl ha mindre päls i ansiktet/på nosryggen? För isf. skulle det väl kunna gå att ställa ut sådana på test?

kaninfantasten
0

#14 Jag är tyvärr dåligt insatt i det. Men med tanke på att lilla Elsie har en helteddy som far med extremt bra lång teddypäls så kanske Elsie i så fall blir lite lik den nya dvärgvädur angoran? för chansen är ju stor att hon kanske får ännu mer päls än mamman o behåller mer längd? Ä, jag bara spekulerar, jag har inte kunskap om detta alls, men det vore ju kulGlad

Vänta så ska jag bjuda på en bild på lilla sockersöta Elsie också..

Pappan, Solvikens Shiro kan ni se på min hemsida (raderat bilden från datorn). Ha det gott kaninvänner!

/Erika, Eklyckans kaniner

www.123minsida.se/eklyckanskaniner

Ps: Astrid, jag förstår att du blir förvirrad, det är en hel vetenskap med alla dessa pälstyper…tog flera år för mig att förstå…men Elsie är alltså teddylejon (se förklaringen ovan) Om du missförstått o hellre vill ha en "renpälsad" alltså helteddypälsad (renrasig kan man knappt säga då rasen inte är en godkänd ras i sverige ännu) så hör av dig i så fall, jag väntar ju en sån kull inom kort, så då löser vi det i så fall. Nämnas kan dock att "ren" teddyvädurshona kostar ungefär det dubbla mot vad Elsie kostar (dvs ca 700kr hos mig), men som sagt bara hör av dig om du missförstått o det är viktigt för dig att ninen är "ren" teddy, i så fall byter vi bara kull om du villGlad Det löser vi i så fall.

kaninfantasten
0

#5 Tro det eller ej, men Humlan har faktiskt givit i alla fall en unge som jag vet om, som är över 1½ år, som är teddypälsad o behållit den än så länge, så tydligen kan hon troligen ge teddypälsade, kanske för att hon själv har många teddy bakåt i släkledet? men de ungarna ser inte ut som Elsie utan som vanliga teddypälsade från början såklart. I ovan kull föddes nio bebbar o alla har överlevt. Av de nio blev 2 teddypälsade o 7 mellanting fuchs/teddy. Ska bli spännande att se om de två behåller pälsen. En av dem hade extremt mkt teddypäls nu som bebbe..

Körsbär
0

15# jag vill gärna behålla min Elsie, det gör inget att hon inte är "renrasig" det spelar ingen roll! :) Hon är fortfarande lika bedårande! men tack för förslaget! ;) Och, ja…det blev lite förvirrande med alla dessa pälstyper! :D

Rozza
0

#14 det kan se ut så men risken är ju att dom påminner för mycket om fuchs om dom saknar för  mycket hår i ansiktet. Har sätt både och på riktiga angoro som sett ut som typ teddys också så det är nog blandat även där.