Teddydvärgvädur frågor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, jag undrar om det går bra att ha en teddydvärgvädur ute även på vintern eller blir det väldigt jobbigt med pälsvård efter att den har varit ute i snön och skuttat? Är det kanske bättre att ha en lejonhuvad kanin ute? Jag är beredd på mycket pälsvård men vill inte att kanin ska tycka det är jobbigt att vara ute i snön pga. pälsen.
Ni som har teddydvärgvädurar, är det någon större skillnad på dem än lejonhuvad med i temperamentet?
Står och väger mellan teddydvärgvädur och en lejonhuvad alt. dvärgteddy men kan inte bestämma mig! Har idag en lejonhuvad tjej med mycket päls som ska få en granne:). Det skulle vara roligt att pröva en ny ras men funderar på om teddyvädurn är rätt för mig. Positivt och negativt om teddyvädurn tas gärna emot!
Undrar också om en hona eller kastrerad hane skulle passa bäst till kompis till min 2½åriga flicka. Dem ska inte vara i samma bur, men det är ju kul om dem fungerar någorlunda tillsammans annars.
Ja en teddy brukar kunna bli väldigt tovig i pälsen efter att ha varit ute i snön, jag släpper inte ut mina i snön utan dom får vara i en stor box inomhus istället. Temperament varier ju såklart men jag tycker teddydvärgväduren brukar vara lugnare än en lejonhuvad dvärgvädur dock är min lejon dvv väldigt lugn :)
En hona oavsett ålder fungerar i regel bäst med en kastrerad hane. :)
Jag ser bara pälsen som en "negativ" grej men det är ju den som gör själva teddyn till en teddy! :) Man kan ju klippa ner lite ibland men jag föredrar absolut att låta pälsen vara kvar så länge inte kaninen lider ut av det. (Ex. dålig syn, sämre aptit eller "frihet"/att den rör sig mindre.)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har både lejonhuvade dvv o teddydvärgvädurar. Jag upplever faktiskt ingen jätteskillnad i temperamentet. Vissa teddysar är möjligen lugnare men väldigt individuellt. Både lejonhuvad dvv o teddydvv är ju lugna o trevliga för det mesta så temperamentsmässigt tycker jag bägge är kanonbra.
Jag har alla mina ute. Teddysarna blir jättetoviga vintertid av snö o den fuktiga luften. Vatten fastnar även när de dricker på pälsen i ansikte så de blir som små snömonster
. Man får alltså vara beredd på mycket pälsvård med utomhusteddy. Däremot så fryser de ju typ aldrig o det är ju väldigt positivt. Det har jag däremot märkt att min mest korthåriga lejonhuvade gör. Han satt helt stel i vinteras så honom tog jag in i uppvärmt förråd för säkerhets skull. Men hans päls är ju hur lättskött som helst jämfört med teddysar. Tror man måste älska teddypälsen o utseendet, det är det som gör det värt all borstning..Är man inte stormförtjust i teddypäls (som jag är då..) så skulle jag definitivt ha lejonhuvad i stället. Men samtidigt är ju nackdelen att lejonhuvad (i alla fall min) blir mer frusen o kanske behöver komma in nånstans om du inte har isolerad bur o det är minus 25. Mina teddysar bekommer inte kylan ett dugg. Så för o nackdelar med bägge..Lycka till! Mvh Erika