Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 1895 ggr
grönahornet
0

Bli uppfödare?

Hejsan!

Kan man bli seriös uppfödare av teddyväduren?
Då menar jag allt med utställning, stamtavla, stambokföring, märkning osv osv osv osv.
Jag ska starta en uppfödning men har inte riktigt bestämt mig för ras, är dock sugen på teddyvädur men tveksam då jag verkligen vill göra detta seriöst med allt som hör till.

Ljusta
0

Teddyväduren ä inte godkänd som ras, men Dvärgvädur angora är (dock som ett pälslag på Dvärgväduren, inte egen ras). Dock så finns det lite dåligt med avelsmaterial om du inte söker vit blåögd. Det finns inte så många Teddyvädursuppfödare som avlar wienerfritt, och de flesta har heller inte avlat med avsikt att förbättra päls, kropp och typ på dem.

Så om du är nybörjare inom uppfödning inför utställning så kan det vara ett stort projekt, men inte omöjligt :)

Ljustadalens kaningård

grönahornet
0

Nu hänger jag inte med. Vad är skillnaden på Dvärgvädur angora och teddyvädur?

Lina R
0

#2 För det första, ulltillväxten. En angora måste klippas 4 ggr per år, pälsen växer 1mm om dagen. En teddy når 7cm (klippgränsen) mycket långsammare, men om man klipper den så växer pälsen absolut ut, så det är en sorts angora.

För det andra, pälskvallan. En angora behöver i princip aldrig borstas, en teddy generellt 1-3 gånger i veckan.

För det tredje, behåringen i ansiktet. Svenska angoror har hela nosryggen fri från ullhår och har istället pannlugg och kindskägg. En teddy har ullhår precis överallt.

Men… I stort sett, så är det samma sak =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

I mina ögon verkar det vara en stor skillnad ändå :)
Vad krävs för att teddyn ska bli en ras i sigsjälv? Går det?

Vill inte ha wienertecknat.

Lina R
0

#4 Den kommer inte bli godkänd som egen ras närmaste 10-20 åren, kanske aldrig. Inte när en så otroligt snarlik ras, Dvärgvädur angora, är godkänd. För att bli godkänd som helt egen ras krävs det ett omfattande avelsarbete.

Möjligtvis att teddy kan bli godkänt som eget pälsanlag, då den är lite annorlunda mot angoran. Men det krävs ett enormt arbete och ett engagemang under en lång tidsperiod. Det lättaste sättet är att sitta på sin rumpa och vänta på att holländarna preppar åt oss, de har börjat ställa ut på prov (är inte med i tävlingen utan bedöms vid sidan av), jag vet inte vad de har för regler men i Sverige behöver man ställa ut minst 30 avkommor inom en viss tidsgräns för att bevisa att det är egen ras. Om teddyraserna blir godkända i ett annat land först är det mycket enklare att få den upptagen i Nordisk kaninstandard.

Jag kommer själv att satsa på hermelin angora, och jag ser mycket positivt med att få in fler angora-egenskaper istället för bara teddy-egenskaper. Det är gulligt med superbehåring i ansiktet, men inte helt snällt mot kaninen. Jag vill också kunna ta hand om ullen, då är det en fördel med snabbväxande päls. Det ska bli spännande att se om hermelinangoror kan få fullväxt päls lika snabbt som stor angora =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

Det blir nog för stort jobb då med teddyvädur.. tyvärr! Blir hemskt många kaniner jag behöver ha för o klara det.
Jag är ju ändå nybörjare på avel och behöver kanske inte kasta mig in i det svåraste med en gång :)

Ska åka till en utställning här i skåne och spana in lite raser och prata med lite uppfödare. Lejonhuvad dvärgvädur är ju ett alternativ.

[fyrklöver]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Planeringsanvisning.

1. Välja färg.

Väljer man även en teckning får man arbeta hårdare. På många teckningar är det svårt att uppnå idealet. Sådant passar för dem som vill ha stora utmaningar i rasaveln.

2. Uppfödningens mål.

t,ex temprament, speciella och ovanliga färger, pälskvalitet, styrka och sundhet. För att dem bästa egenskaperna ska gå i arv är det enklast om båda föräldrarna har dem.

3. Planera hem till ungarna.

När ungarna är födda ligger deras liv helt i uppfödarens händer. Det är det absolut svåraste att hitta hem till dem. Fler kaniner än man tror föds varje år och det finns knappt människor så det räcker för varje unge.

4. Märkning.

Bestäm om du ska öronmärka eller ringmärka. öronmärkning är ofta betydligt dyrare och görs under bedövning hos veterinär. Offtast går denna behandling bra men kaniner är ofta känsliga mot bedövning. Ringmärkning är en giltig metod för uppfödaren själv. Ringmärkta kaniner behöver dock speciell uppsikt efterssom det kan fastna skräp under ringen.

5. Stambokföring.

Alla uppfödare arbetar uteslutande med renrasiga djur som har stamtavla. Dem är alltså registrerade i skaf. Kaninen stambokförs genom att den ställs ut. Man kan ställa ut flera gånger på olika utställningar och sen välja det bedömningskort som man vill stambokföra på. Alla kort är giltiga

Lina R
0

#6 Mycket bra tänkt! Fundera lite på vad du tycker är viktigt också, jag är en tävlingsmänniska och det var verkligen inte kul att ständigt bara få 94p på djur jag visste skulle ha fått 95p längre söderut. Domarna häruppe är stenhårda på teckningar, det var även därför jag avvecklade holländarna. Jag gillar att få pokaler! Och för att få pokaler måste man över 94,5p…

Lejonhuvad dvärgvädur är inte en pokalplockare. Den ligger efter lejonen, som nu ändå har börjat få några få djur som kan klara av att konkurrera med mer traditionella tävlingsraser. Även dvärgvädurar kan vara svåra, det finns så otroligt många halvdana dvv, förmodligen för att de är så populära och lättsålda. Hade jag börjat med dvv hade jag nog importerat engelska djur, de har kommit mycket längre.

Hermeliner (viltgrå, chinchilla, vit rödögd, järngrå, zobel, svart) är den bästa tävlingsrasen bland dvärgar (hermelin rex är svår, hermelin fuchs är svår men inte lika svår som rexen). I nästa storleksklass är det Lilla Havanna och Tan. I nästa storleksklass Belgisk Hare, Alaska och Vit Lant, kanske även Rex.

Liten rex är en bubblare som nyss blev godkänd men redan börjat plocka priser :).

Men man ska som sagt välja det man brinner för. Jag älskar färgen white zobel brun! Nästan ensam om det i Sverige (en till uppfödare som satsar, hon har lånat avelshanar av mig), nästan ensam om det i Norden faktiskt. Finns några få i Danmark. Teckningar är alltid svåra och jag jobbar med dubbla teckningar! Zobel och white. Men det är ack så snyggt, och jag får nästan ont i hjärtat när jag står och tittar på årets ungdjur, det är bara för läckert :). Och det går att tävla med, har fått 95p på egenuppfödda wz brun (och 95,5p på egenuppfödd svart + BIS, jag grät en hel del när poängkortet kom :P). Det är så det ska kännas, då lessnar man aldrig :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

#7, angående punkt 5, lite faktafel där. Kaninen blir inte stamboksförd genom utställning, man måste först få ett godkänt vuxenkort (klass A), det vill säga man kan ju inte stamboksföra på en "nollning" (diskvalificering) eller ett ungdjurskort. Sen ska stamtavlan vara godkänd, man kan inte stamboksföra en kanin med för många hål i stamtavlan eller som saknar uppgifter (exempelvis delpoäng på alla kaninerna).

När man har ett vuxenkort man är nöjd med, och en stamtavla som är fullständig, då kontaktar man den lokala stamboksföraren för att få sina kaniner stambokförda =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

#8 hmmm. ja där sa du något. det hade ju varit otroligt roligt om man fått lite vettiga utställningsresultat. Jag är också tävlingsmänniska. Finns det inga fina lejondvv i sverige? Importera djur verkar vara besvärligt?

Gud vad glad jag är att du började skriva :) Verkar mycket kunnig!

Lina R
0

Haha jag är bara nördig… Och på jobbet ;). Men jao, jag har hållt på sen 2004 och har registrerad kaningård så jag har väl koll på en hel del 0=).

Jag gillar personligen inte hängöron så har inte så bra koll på om det finns någon bra, men alla jag sett på utställning har 93p och under… Riktigt tunna stripiga manar, och sen är ju domarna vana vid att bedöma vanliga dvv och lejon och kräver på så sätt en hel del av lejondvv. Bäst lejon har definitivt PippiAdolfs (www.kaninkanin.com).

Riktigt fina dvv har Sandåsens och Kolartorpets.

Men lejondvv… Hmmm… måste googla lite tror jag :D.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

Ja du får gärna öppna ögonen lite för lejondvv, jag gillar de med mycket päls, de me dklena manar ser mest ovårdade ut tycker jag.

Jag försöker själv googla lite men det är så svårt när jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter hehe :) Alla är vi nybörjare från början.
Ska titta in på deras hemsidor :)

Lina R
0

Bredängens verkar vara på helt rätt väg, poängen börjar klättra upp mot 93,5p iaf =). Lite avelsdjur till salu: http://www.bredangen.se/

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

Ja henne hittade jag med :) Mailade henne tidigare idag.

Tittar man hos kolartorpets så har om många fina vanliga dvv med 95 p.
Men färgen känns fel för mig om man nu skulle bestämma sig för dem. Finns det inte ljusare poänghöga dvv?

Nordisk kaninstandard kanske är värt o köpa så jag kan få bättre koll på vad som gäller och vad man tittar på?  Är den värd pengarna eller mest onödig, infon kanske finns att hitta på nätet?

[fyrklöver]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Självklart kan man inte stambokföra en kanin med för många hål i stamtavlan. Det jag menar är att kaninen då är renrasig och framförallt rastypisk. Nya raser får i vissa fall dispens det betyder att uppfödaren tar en kull med två outställda föräldrar som inte är stambokförda. Sedan märker, ställer ut och stambokför. Endast de ungar som överensstämmer med rasstandarden kan Stambokföras.

Ja man stambokföra med ett utställningskort från klass A(vuxenkort.) =)

Lina R
0

#14 Poänghöga dvv… Då är det viltgrå, svart, blått och vit rödögd som gäller. Det finns några som kämpar med viltgula och har många fina faktiskt, Familjen Dahlin (http://www.klenby.se/). Riktigt fina om man gillar ljusa färger på hängöron :P. Zobelsiames brun och blå är en annan ganska bra färg, Simoneholms är väl dom mest kända av den färgen, men dom är främst hoppare och inte utställare. Inser nu att jag är sjukt nördig när det gäller att ha koll på vilka uppfödare som har hemsidor :D…

Jag köpte kaninstandarden nu i sommar, den är riktigt kul att ha även om den är lite dyr (men ja, egentligen inte), 450kr på utställningar lite dyrare om man beställer. Jag ska köpa till plastfickor också, den är så tjock att den är svår att bläddra i annars. Visst finns infon på nätet, men det är skönt att ha den hemma så man alltid kan vara säker =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

zobelsiames tycker jag är vääldigt sött, det är väl något av dem jag gillar mer.

Jag tycker att det är superbra att du har sådan koll på andra, det är till mycket bra hjälp.

finns det sidor där man kan läsa mer om hur zobelsiames är att avla? vad man bör ha i tanken osv.

Lina R
0

Jag tänkte skriva en artikel om det, baserat på intervju av domare Cathrine Lindström som själv avlar på hermelin zobelsiames brun :).

Det finns nämligen ett problem med zobelsiamer, och det är att dom ofta har helt fel teckning. När de blandas med madagaskar får de ofta madagaskar-slöja, istället för zobel-sadel, som dom ska ha. Dom ska alltså ha ett mörkare parti på ryggen med ljusa sidor, inte ljus rygg och mörka sidor (eller dubbelteckning, en del har både sadel och slöja).

Det är alltså inte så bra att para zobelsiameser med madagaskar, däremot funkar de bra att para mot zoblar. Men hos dvärgvädur är madagaskar en mycket vanlig färg, och zobel en ganska ovanlig…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

grönahornet
0

Usch vilken djungel. Jag ser fram emot den artikeln!

Rozza
0

Jag har skummat igenom denna tråd. Jag Kommer i alla fall ställa ut min teddyvädurs hona som dvärgvädurs angora men som linda säger det är hårtare dommare här uppe så funderar på att åka söderut för att ställa. Om det inte är så att dom blir sålda innan dess.

Har två wienerfria honor mor och dotter som jag ska sälja men blir dom kvar ska jag ställa ungen och se vad hon får. Annars säljs dom gärna för wienerfri avel. Mamman är svart(alt mörk mörk zobel) och ungen viltblå.

[Nalle-]
0

#20, Det blir intressant! Du får berätta sen hur det gick.