Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettbildtrådar
Läst 3520 ggr
[fyrklöver]
1

Min drömras

Nu ska jag presentera min drömras: Dvärgteddy

Unge på 6 veckor(Uppfödare egen)

Ras-info
Tempramentet är kram/mysigt och pälsen mjukt fyllig som en sockervadd. Pälsen är anpassad med en naturlig blandning mellan underull och täckhår.

Detta ger ett fylligt utseende. Det gör också att pälsen står rakt ut från kaninens kropp. Nosprofilen är lätt konvex samt öronen upprättstående.

Min lilla Simba(Uppfödare egen)

Teddypälsen som den kallas är en Nyhet och är väldigt sällsynt i Sverige och även andra länder. Det finns mycket få uppfödare av Dvärgteddy och dessa kaniner säljs alltid utan stamtavla. 

Vikten ligger på högst 1,5 kg. Dvärgteddyn är en liten och kompakt ras. Den är inte godkänd i Sverige ännu och därför ställs dem inte ut och öronmärks som de godkända raserna.

**Färger 
**Det finns vit rödögd, vit blåögd, svart, brun, blå, gråblå, rödbrun, gulbrun, beige, zobelsiames brun, zobelsiames blå, viltgul, gulröd och rödorange. Färgerna följer Teddyklubben's rasstandard. 

**Teckningar
**Ryssteckning, zobelteckning, mantelteckning, dalmatinerteckning, japanteckning och holländarteckning är standardfärger(Teddyklubben's standard). Wienerteckning och Brokning kan förekomma men är omöjliga att bedöma och kommer förmodligen aldrig att förekomma på någon utställning.

Molly min goding(Havanna wienertecknad, också brunögd)

Avel
Dem flesta föder upp standardiserade djur för framtida utställningssyfte, men än så länge är den så ovanlig i Sverige att många får lov att inportera. 

Kaninen's uppväxt avgör lite om hur tempramentet blir. En snäll kaninhona uppfostrar alltid sina ungar efter sina erfarenheter och vanor.

minsting på ca 2 veckor

Sociala mönster nedärvs genetiskt efter många generationer. En kanin bör därför få vara med i sociala situationer under dennes uppväxt.

Tempramentet visar sig bäst på ungarna vid 2 veckors ålder men det är bra att vara så tidig som möjligt med att konstatera detta.

2 små bedårande ungar i svart och vitt. 6 veckor gamla. 

En päls som lägger sig platt innehåller för lite underull och tovar sig lättare i jämförelse med en päls som står upp med bra balans vilket både är vackert och mer behagligt för kaninen.

Gammgammal loggbild Cool

wellwell, i hope some people will find this adoreble rabbit defenition and give a little time for it, you better like them cuz i love them and will always remember them even if they dissapear.

[fyrklöver]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Molly

Hon poserar gärna i kameran! Alltid lugn vid borstning och kloklippning. Pigg och energisk som dem flessta Dvärgteddys

[fyrklöver]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Simba

En pigg och glad filur som är rolig att krama. Borstning går bra men han är lite kittlig vid kloklippning.

Teddyvide
0

Vilka superfina kaniner!

Föder du upp dvärgteddys? Har du någon hemsida isåfall?

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

[fyrklöver]
0

Tackar!, Jag föder tyvär inte upp så mycket Dvärgteddy, men jag har 1 kull.

Sockervadden's Syoss

En lugn pojke med jämn fin päls, väldigt lätt att lyfta och bära omkring.

Sockervadden's Matrix Matrix är nyfiken och lättlärd. Det går bra att lyfta och bära men han har en del bus för sig. 

teddybaby
0

Dvärgteddys är verkligen en av de absolut sötaste raserna! Dvärgteddys och teddyvädurar är de absolut vackraste djur som finns. :D

Är det någon skillnad i temperament mellan dvärgteddys och teddyvädurar? Är tex teddyväduren lugnare?

[Nalle-]
0

Har hört att teddyvädurarna ska vara betydligt lugnare dvärgteddysarna Glad De ser verkligen ut att vara hur fina som helst!

Teddyvide
0

#6 Det har jag också hört. Jag har ju inte några teddyvädurar så jag vet inte riktigt, men personligen tycker jag att dvärgteddyns temperament också är underbart! De är himla goa och rara men de är nog lite livligare än väduren.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

lillaisa
0

Vad fina bilder!

Har också hört att teddyvädurar ska vara lugnare, men har aldrig träffat någon dvärgteddy att jämföra med. De teddyvädurar jag träffat har i alla fall varit superlugna!

/Isa

[fyrklöver]
0

Tack så mycket! Det krävs många generationer för att få ett snällt fint exemplar. Kaniner med goda egenskaper väljs ut, detta för att få ett harmoniskt temprament. Stammen avgör vilken status nästa generation har. Tanken är att rasen ska passa för personer som gillar att borsta och hantera pälsen.

Det är generellt ett trevligt djur, det lämpar sig för personer med intresse för lång päls!