Vad händer i Teddyvärlden?
Hej allihopa!
Vilken tystnad det har blivit i Teddyvärlden. Vad händer i teddyvärlden? Vilka föder fortfarande upp teddys? Har man lagt ned arbetet med att få teddyn godkänd?
Ja, vad händer egentligen, undrar jag med nyfikenhet.
Skriv det ni vet, om ni vet!
undrar samma sak 
verkar ju som mer o mer folk lägger ner, lite trist!
Det har verkligen blivit tyst!
Jo, nog är vi några som fortfarande avlar för att få rasen wienerfri. Jag själv har en fantastisk snygg kull på 4 ungar som jag hoppas på! De blev lååångt över mina förväntningar!
Sen är det många nya uppfödare som ska börja till nästa våren, dock wieneruppfödare, men ändå! Många har ringt eller mailat till mig. Försöker hjälpa alla så gott det går, superkul att nya uppfödare är noggranna med att köpa in efter två teddysar. Längtar lite tills nästa vår för att se vad de nya uppfödarna får fram och vad mina egna ungar lämnar efter sig (två är tingade till uppfödare) 

Ser också att fler börjar få upp intresset för fluffisarna och det är verkligen jättekul! Försöker också uppmuntra många 
Sen är det ju himla svårt att få tag i fina teddysar i med så mycket bettfel och skit så det gäller för alla att vara himla noga med vad dom köper in. Har bettfel i min nuvarande kull vilket är himla tråkigt. Så kommer säljas till kel och den med bettfel ska snart få somna in. Tyvärr är det ju så att bettfelen ligger och spökar i dom flesta linjerna i Sverige så för att få tag i nya avelskaniner kräver tålamod och mycket letande samt väntande.
Weinerteckningen ser jag att det är mångas favorit och mycket lättare att jobba med. Men creeds till dom som har weinerfritt.
Så för att sammanfatta - det är himla mycket jobb kvar. Men skam den som ger sig!
#3 Nej så synd! :( Du har inte plats att linjeavla och se om det verkligen är genetiskt? Man ska ju såklart inte döma ut hela linjen pga ett bettfel. Kan vara en skada, som du självklart vet. Jag själv ska linjeavla Mina och se. Men hon har ju lämnat 4 ungar med bra bett, vilket är bättre än inget. :)
Jag håller tummarna att det var en skada, kämpa vidare! Stor kram till dig!
Själv har jag lagt av då jag fick in bettfel på mina. Orkade inte starta om då jag inte riktigt litar på så många linjer i Sverige längre (eller utlandet för den delen). Är det inte bettfel så är det något annat (känns det som). Lite läskigt när mer eller mindre ALLA kaniner som importerades samtidigt från en viss uppfödare i Holland visade sig bära på bettfel…
Har inte hört om någon som försökt att ställa ut? Varför inte nu när de är godkända?? Skulle vara intressant att höra vad domarna säger om pälsen.
Jag kan anta att Teddyvädursaveln kommer att förändras, de som siktar mot att behålla Teddyväduren som den är nu och de som avlar mot Dvärgvädur angora. Och om man siktar på att behålla teddyn som teddy så finns det kanske ingen anledning att inte blanda wiener och wienerfritt då Teddyvädren aldrig kommer att bli erkänd som ras? :)
Ljustadalens kaningård

#4 I med att Rachida (Balders mormor) tagits ur aveln och man nu nästan vet att hon ger bettfel så ligger det ju troligtvis och spökar hos Balder. Inget man kanske kan gå och ignorera och försöka tro att det bara är en slump för tyvärr tror jag inte det. 2 av 5 ur kullen hade bettfel men den ena dog vid 3 veckor. Sen är det ju känt som #5 säger att många av de importerade kaninerna visat sig bära bettfel.. Jag känner själv att jag inte kan lita på så många linjer längre.
Sen visade sig Kiaras syster också ha bettfel så hon fick avlivas. Så det kan ev. ligga hos henne också. Men Kiara kommer från en halvsyskon-parning mellan Tussilagons Here I go och Tussilagons Reason to believe. Och om de ger genetsikt bettfel är det inte bra..
Att försöka fortsätta (linje)avla på dom känns alltså inte som ett bra alternativ då det är stor risk för bettfel återigen.
Men ja det är trist, tack! Hoppas verkligen du och alla andra slipper detta med bettfel!
#5 Jag testade att visa upp mina teddysar för ett par domare förra sommaren men det var bara för kel då. Balder fick 90 p och Kiara 89 p. Detta var ju bara lite på skoj och domarnas reaktioner var roliga att se. De blev väldigt förtjusta och något förvånade, haha!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller själv på att starta upp en Teddyuppdfödning, Kommer dock inte registrera i Skaf, men kanske i framtiden… :)
Har fått in flrsta avelshanen & väntar i iver på honan, blir nog första kullen :D
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

#7 Har du hittat någon hona än? 
#8, Ska troligtvis köpa en ur Solvikens nya kull, mellan Humla & Bengt, om det blir någon g/s japan m. vit bläs :)
Humla & Bengt har så himla fina färger i släkten! & dessa i kombination med Deniro´s skulle bli super! :)
Teddykaniner har enligt mig ett otroligt fint temperament, och är perfekta till kel.
Dvärgteddyn tycker jag borde få mer uppmärksamhet då det också är en trevlig ras. Jag ska själv börja föda upp dvärgteddysar men tycker att det finns alldeles för få uppfödare i övriga Sverige.
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Tack för era reflektioner!
#5 Tråkigt att du har lagt ned, Ljusta. Tråkigt överhuvudtaget att energin verkar ha sinat hos teddymänniskorna. Jag hoppas verkligen att det är såsom ni säger, att det är en del uppfödare på gång. :)
Har teddyväduren blivit godkänd?
Så att det går att ställa och grejer? För isf har jag missat det helt! 
Jag ska nog ta upp teddyvädurs aveln igen till hösten, dock wiener den här gången. Förr var det wienerfritt men vill inte det den här gången. 
#12 Nej, inte godkänd som Teddyvädur. Men Dvärgvädur har blivit godkänd med pälslaget angora. Det är säkert skillnad mellan teddypäls och angorapäls så därför hade det varit jätteintressant att se vad domarna säger när man ställer :)
Ljustadalens kaningård
#13 Jaha, häftigt! :)
Jag ska märka två ungar och prova ställa som dvärgvädurs angora. Båda är viltblå och en bor hos mig och en hos en kvinna i utanför ljusdal. Så vi kommer prova till hösten.
#0 jag håller med det värkligen tyst nu mer känns inte som att det är så många som håller på längre.
Enligt mig är det till och med svårt att få sålt en wienerfri teddyvädur för under 800kr så här pass tidigt av sommaren… men det kanske bara jag som tycker det. Jag är i alla fall sjukt less och ska bara behålla en tös ur kullen och sälja föräldrarna det var nog min första och ända kull teddyvädur om jag inte forsätter avel på min viltblåa hona jag behållt.
#15 Betydligt enklare att sälja wienertecknade teddysar tycker jag, de går åt som smör så länge de har rätt färg och "tillräckligt stora vita partier" (elr nå). Det kan nog bero på att teddysen inte är godkänd och då är det inte heller lika många som håller på med dom eftersom många vill kunna ställa ut - och det är inte alla som har orken eller lusten att jobba med att få in en ny ras som godkänd. Istället säljs dom enbart till kelhem och då väljer man ju oftast "dom sötaste" och just de wienertecknade kaninerna anses vara väldigt charmiga i många ögon :)
Synd att du lessnat, hur kommer det sig? :/
Du får berätta hur det går med att ställa teddysarna :)
#16 så sant har inget imot wienertecknade kaniner bara det att mina är wiener fria och d är det ju dummt att blanda in wiener på dom. Eller det var ett av kraven när jag skulle köpa min hona att inte avla på wienertecknat. men vem vet går dom igenom som angora dvv så kanske fler är sugna på wiener fritt och angora begränsar ändå färgerna yttligare eftersom att näst in till alla tecknade inte går igenom.
Jo jag kommer skriva en tråd när jag ställtut. men det blir tidigast i höst hon är ju bara 10veckor nu så länge innan vi kan åka iväg och prova.
Jag har också en känsla av att teddyintresset minskat. Allt fler verkar ha gått över till framför allt dvv rex och satinrex. Men jag kan inte rå för det, jag tycker teddysar är så mycket sötare, men har även jag ändå tankar på att köpa in EN rex dvv hona o resten fokus på teddy.
För var hittar man så gosiga, lugna o lurviga små varelser? Världens mysigaste smådjur, helt klart!
Jag kommer att behålla en hona med stora wienertecken (om det blir någon) från min höstkull. Kommer sedan förhoppningsvis att totalt ha två honor och en hane från vad jag vet bettfelsfria linjer (har aktat mig noga för att köpa in från den linje Ljusta nämner) Tyvärr är det många uppfödare som fortfarandee avlar på kaniner som man vet har bettfel bakåt i linjerna. Detta tror jag skymmer en stor skugga över teddyaveln just nu. Linjeavlar man inte o kollar så tycker jag att varenda kanin från denna linje genast skulle sättas ur avel (vet att många kan reagera nu men jag står för detta). Ska man hålla på med avel tycker jag man ska göra sitt yttersta för att inte föra genen vidare. Så himla tråkigt att avliva kaninungar o ungdjur. Vem vågar köpa av dem som vet att ungarna kommer från en sådan linje? Jo, de som inte vet om det såklart. Så fram för seriös avel o bort med alla dess avelskaniner!! Sälj dem som sällskapskaniner o satsa på nya där man i alla fall tror att bettfel inte förekommer (för det kan ju aldrig garanteras, men man kan ju sträva efter detta) Känns som alla från bettfelslinjerna förpestar hela teddyaveln just nu..
Ps: Hade själv en hane från "bettfelslinjen" som jag skänkte som sällskapskanin. Han hade inte och har inte bettfel, men lever nu som en lycklig kastrerad familjemedlem..
Jag vill satsa på helteddyavel, men tycker att detta med bettfelen är viktigare än pälsen då jag tycker det är A och O med friska kaniner.
#18 Hållermed,alla bara övergår från teddy till satin och rex.
Jag har (ska) tinga en teddydvv tös nu alldeles strax! Får hem henne till hösten isf, ska iaf. blir spännande! :)

#18 Håller med! Det är där vi MÅSTE börja sen kan vi börja fokusera mer på att få fram färger och allt sånt. Sen är det ju så himla dumt med bettfel då man inte säkert kan säga om det är genetiskt eller ej.
Men väljer nu att inte avla mer på mina teddysar som för övrigt är världens finaste man kan önska så det är ju såklart inte alls roligt. Med alla pengar och tid man spenderat.
Ska ta min första teddykull nu till våren 2012, på den nya hona jag ska tinga & Deniro, ska sedan spara (Om det blir någon) g/s japan hona. & hyra in en hane & para henne på sommaren 2012, sen får vi se vad jag gör :)
#20 Alexandra, vet ej om du har nån teddyuppfödare närmare. Jag tycker så himla synd om dig nu efter ditt strul med bettfelen…Hör av dig till mig om du vill köpa ny helteddy, special price only for you…
kram/Erika
Intresanta reflektioner!
Alltså, jag förstår inte. Teddyväduren är utan tvekan det sötaste och gosigaste djuret man kan ha. :)

#22 Du är för go' Erika! Får se hur det blir med allt..
Kram!