Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 2513 ggr
[Wera]
0

Fler färger & teckningar

Tycker det är himla snålt med olika färger och teckningar i teddyvärlden! Särskilt hos teddyväduren. Jag funderar starkt på att börja avla teddyvädurar igen, men den här gången vill jag försöka satsa på att få fram fler färger, godkända som icke godkända. Glad

De färger jag är sugen på att försöka få fram är:
Brun/vit japantecknat.
Chinchilla & därefter chinchilla brunt.
**Viltbrunt.
**- Som ni ser, främst brunt eftersom jag tycker det är så fint.

Men hur i hela friden ska jag gå till väga? Hur får man fram chinchilla? Jag vet att viltanlag krävs? Efter att ha fått fram chinchilla krävs ju "bara" brunanlaget från båda parter för att få fram chinchilla brunt antar jag.

Brun/vit japantecknat då? Vad krävs för att bleka den gula färgen? Brunanlag vet jag krävs från båda parter här med, samt japananlag.

Viltbrunt krävs väl att ena kaninen är vilt med brunanlag och andra är, eller enbart bär på brunt.

Är jag på rätt väg eller är jag helt ute och cyklar? Obestämd

breana
0

För att få chinchilla krävs: viltgrå + 2chinchillaanlag. 
Var också sugen på att få fram det, skulle vara så läckert! Men kruxet ligger ju i hur du ska få in chinchillaanlaget =)

[Wera]
0

#1 Ja… det är det jag också funderar på? Hur kom det upp från början då? Chinchillaanlaget alltså, för grundfärgen är ju alltid viltgrå, vad jag förstått enligt kaninfarg.se :) Jag vill liksom inte behöva blanda in någon chinchillafärgad kanin med annat pälslag (ex. lejonhuvad dvv) för jag vill ju ha "rena" teddysar.

[Jozefinz]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det låter jättefint :)

Jag tycker typ om alla färger, men då är det också sådär att jag vill ha godkända färger liksom. Jag vet fortfarande inte om jag ska satsa på färger. Annars blir det bara vit blåögd. :0/

[Wera]
0

Jag kan ju utesluta chinchilla (och därmed även chinchilla brunt) eftersom man måste blanda in chinchilla från andra raser för att få fram chinchilla hos teddyväduren och jag tänker inte blanda in några andra pälser än teddy…

Men jag tänker satsa på viltbrunt men jag har en grund nu för det tror jag.
Jag tänker köpa in en havana hona, låna in en viltgrå hane (jag känner dock bara till en…) och sedan behålla en viltgrå unge ur den kullen, den har då brunanlaget som krävs, para den med en havana, och därefter kan jag nog lyckas få fram viltbruna.

Brun/vit japan har jag ingen aning om än!

sofiian
0

beror på om du vill ha en "äkta" brun/vit japan, dessa är japan, havanna och chinchilla

annars om kaninen inte är chinchilla utan zobel då ser de ut som vita japaner :)

Horisonten
0

Håller verkligen med om det behövs fler färger på teddysarna och tycker också om brunt i alla dess former Glad Har funderat lite på otter brunt ett tag då jag skulle kunna få fram det. Gul/brun japantecknad är något jag vill satsa på men vit/brun lät också fint!

[Nalle-]
0

Skulle verkligen vilja se chinchilla på teddy! Ja, fler färger över huvud taget skulle vara roligt :)

[Jozefinz]
0

Ja :') ju fler färger desto roligare!. Är chinchilla godkänt på teddy? Det låter ju rätt häftigt faktist.

[Nalle-]
0

Teddyn är ju inte godkänd som ras, men jag tror att chinchilla är godkänt på dvärgvädur angrora eftersom det är godkänt på angora :) Tror chinchilla skulle göra sig rysligt bra på teddy!

breana
0

Tyvärr är ju chinchilla omöjligt att få in på teddysar utan att blanda in andra pälsanlag. För att få in chinchilla krävs enormt med tålamod och plats. Det är ju inte en omöjlig sak. Man parar in en chinchillafärgad på en teddy. Sparar de bästa ungarna, väntar tills de är 1,5år kollar om de fällt av. Stannar någon som teddy - para vidare. 

Dock kommer detta ta enoooormt med tid. Då de flesta ändå kommer fälla av. Så synd att teddyn är så begränsad färgmässigt pga pälsanlaget Obestämd Så omöjligt är det ju inte, om man parar in andra pälsanlag. Men jag tror ingen uppfödare kommer ta på sig något sådant. Såå i praktiken är det mer eller mindre ett omöjligt projekt.

Ljusta
0

#1o Men det finns chinchilla på angora ;) Skulle jag avla för Dvv angora så skule jag definitivt avla in angora för att få fram rätt päls. Ingen direkt hit att använda sig av normalpälsade tyvärr…

Ljustadalens kaningård

breana
0

#11 Ja absolut! Om man avlar för att ställa ut. Jag tänkte mer om Wera skulle behålla teddyväduren som den är nu :)

[Wera]
0

#12 Ja jag har inte tänkt förändra teddyväduren till "angora", är inte intresserad av att ställa ut längre, var det förr (ställde med andra raser) men inte längre :) Bara kelisar nu.

Synd att angoran är så betydligt mkt större dock :)

[Jozefinz]
0

Jag fick en chinchilla i min lejonhuvade kull, mellan gul-brun japantecknad och vit blåögd. Dock med inslag av wienerteckning, men fin var den! :)