Färgfråga (avel)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi upptäckte sent att vår hona EBBA var dräktig. Det var en överraskning, eftersom vi försökt och försökt och försökt para henne med CARPO, men inte sett någon lyckad parning. Visserligen har de varit ensamma vissa stunder också….Ebba har bott granne med den lejonhuvade dvärgvädurskillen DARTIS som vi hade förut. Mellanväggen går inte mot bottnen, utan det är en springa längst efter som kanske är 3-4 cm hög. Vi har inte sett att Ebba och Dartis försökt något "opassande"…. MEN det är ju nu en viss osäkerhet angående faderskapet. Jag tänkte att jag utifrån färgerna på ungarna kanske skulle kunna avgöra detta….
EBBA är g/b japan wienertecknad. Hennes pappa är också g/b japan wienertecknad. På hans sida finns också v/s scheck. Hennes mamma är svart wienertecknad. Mormor svart wienertecknad och morfar v/b scheck.
CARPO är blå wienertecknad. Han har svart, olika varianter av gult, vit rödögd och havanna i härstamningen.
DARTIS är havanna och har två havannor till föräldrar. Mormor är madagaskar och det finns också något som kallas röd wiener och röd/svart japan i härstamningen.
Det blev tre ungar. En verkar vara svart, en svart wienertecknad och en brun - gul. Eller. Hjälp mig ni som är mer vara att färgbestämma. Vad tror ni om faderskapet? Kan man avgöra vem som är far?
På bilden den brun-gula ungen.
Mvh, Michaela
Är Ebba verkligen gul/blå japan? För isåfall så är Dartis pappan då gul/blå + blå inte kan ge svart.. 
ännu en fråga - är du säker att ungarna är svarta och inte mörka brun zobel?
för isåfall kan Carpo vara pappan 
Precis, gul/blå japan och blå wienert. ska tllsammans endast ge blå ungar (alltså blå färger, inte bara "blå"). Så om ungarna är brun zobel, svart eller brun/gula så kan det inte vara Carpo som är pappan. Men om Ebba skulle kunna vara gul/svart japan istället så är det möjligt med dessa färger :)
Ljustadalens kaningård
Jo, Ebba ska vara b/g japan. Det står så på härstamningsbeviset och hon ser ut så´n. Fast hon är mkt svagt japantecknad. Bra att veta att g/b + g inte kan ge svart. Tack för den informationen, Sofiia!
Jag är inte säkra på att ungarna är svarta, faktiskt. Jag tycker att de ser litet ljusa ut i ansiktet…Konstigt att det är så svårt att komma ihåg från år till år, jag hade ju svarta ungar ifjol.
Kan en havannahane från havannaföräldrar få en madagaskar unge, då? Och mörk brun zobel?
rättning #4 skrev att carpo kunde vara pappa om dom var mörka brun zobel men det stämmer inte. om dom hade varit mörka blå zobel DÅ hade han kunnat vara pappan. så går det när man har lite brådis att skriva
#6 Det beror ju helt på vad han bär på, och det är ju speciellt svårt när föräldrarna är havanna så man inte vet garanterat att han bär på zobel/vitrödögd eller gul - men han bör vara pappan om man tittar på bevisen för att Carpo inte är pappan.. 
Oj, där kom ditt svar Helene, precis när jag skickat mitt.
Ebba är gul förutom en liten fläck på sidan. Det ser ut som en blå fläck, men å andra sidan kan g/s japan ha fläckar som är ljusare…Enligt härstamningen är det väl troligare att hon är g/s utifrån att både pappa och farfar är det. Blått finns iof på morfars sida.
Jag tycker visserligen att det borde ha blivit mer wienertecknat om det är Carpo som varit framme. Både Ebba och Carpo har vit bläs och blå ögon.
Svårt…
# 7 Jag tycker också att det lutar mot Dartis (vilket iof är synd).