Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 1484 ggr
[Majasmamma]
0

Nybörjarfråga; pälsvård

Har fått erbjudande om att köpa världens goaste teddykanin, men är total nybörjare på just denna ras… Tänkte därför höra med er duktiga här inne och kanske få lite tips! Glad

Hur sköter man teddypälsen på bästa sätt? Kammning/borstning? Hur ofta? Vad funkar att ha som bottenströ; till vår lejonhane har vi spån med halm över, funkar det även till teddy? Behöver de tvättas/badas? Hur funkar det att klippa ner en teddy? Något annat som man behöver tänka på??

Ja ni hör, total nybörjare… Tar tacksamt emot alla "teddytips"! Skrattande

Horisonten
0

Vad roligt Glad Då ska vi se.. Pälsvården är viktig att hålla regelbunden då det ständigt kan komma tovor. Det är bättre att ta lite många gånger än att ta allt en gång.

Jag borstar mina ca 1 gång i veckan men det är olika beroende på pälsen! Jag använder vanligt sågspån som strö men mycket halm ovanpå så att det inte fastnar allförmycket i pälsen.

De behöver inte tvättas om det inte är absolut nödvändigt och de kan klippas ner hur mycket som helst, bara de inte fryser! Hoppas du fått svar på några av dina frågor!

[Nalle-]
0

Verkligen roligt! Skrattande
Teddykaniner behöver kammas olika ofta, men vanligast är det med 1-2 ggr i veckan. Ungdjur behöver för det mesta borstas oftare. När du borstar kan du använda en liten karda och en vanlig metallkam.

Ja, spån med halm över borde funka. Jag har spån med hö över, det fungerar också.

Nej, de behöver inte badas, det sköter de själva så bra :)

Många väljer att klippa ner sin teddykanin under sommaren när det är så varmt. Det man ska tänka på är väl att inte klippa ner den för tidigt så att den fryser.

Ska kaninen bo utomhus är det viktigt att borsta bort all snö i pälsen så de inte får en massa tovor.

Annars vet jag inte vad mer du kan tänka på! Men teddykaniner är hur som helst helt underbara med sin mysiga päls, så jag tycker absolut du ska köpa en :)

Lycka till!

[Majasmamma]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för alla toppentips!! Skrattande Nu har världens finaste lurvtuss flyttat in hos oss, och det tyckts vara en underbar ras!

Enligt uppfödaren har hon ganska kort och "lätt" päls för att vara en teddy så förhoppningsvis ska inte pälsvården vara några större problem.

Tack igen!!

[Nalle-]
0

Det var så lite så!
Var kommer hon ifrån? :)

Lycka till igen!

[Majasmamma]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Åsgränds heter visst uppfödaren… Fast hon har mer eller mindre lagt ner uppfödningen nu tror jag.