Dvärgteddy-kaniner
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon kring Umeå, Örnsköldsvik, Bjurholm, Nordmaling, och Vännes som föder upp Dvärgteddy, eller har intresse för dvärgteddy. Jag har nämnligen inga renrasiga dvärgteddy-kaniner.
Mina kaniner är blandning mellan två raser, Lejonhuvad och angora. Dem flesta är långpälsade med korthårigare rygg, alltså dubbelman. Hur långt har dvärgteddy-uppfödningen kommit?
Till sommaren ska jag köpa renrasiga Dvärgteddysar. Kan ni skicka bilder på era små teddy- kaniner? Dem är ju för söta dem små ullbollarna. ^.^
Det finns fortfarande lejonhuvd i stamtavlorna men mest dvärgteddy.
Kika gärna in på min hemsida:
åå vilken söt liten plutt, va roligt att det finns dem som har holländartecknade, det är så himla fint!
Spännande med en dvärgteddyuppfödare i så nära!
Jag bor i Vännäs. Tycker dvärgteddysarna är så söta, men jag har fastnat för teddyvädurarna.
#2 En notis bara… Tror inte att Dvärgteddy eller lejon heller för den delen finns som holländartecknade. Men det finns wienertecknade som nästan ser ut som det :)
Ljustadalens kaningård
Okej,
Wienerteckning kan ju se ut lite hursomhälst. Min har ett litet hack på ryggen, men annars är det vita helt jämnt runt hela magen, :)
förutom hacket likar det holländarteckningen fullt ut!
Åååå Teddyvädurar är jättesöta små fluffisar!
Men det verkar dock inte finnas så många häromkring som har dvärgteddy och lejon!
Det finns visst holländartecknade lejon, jag tycker det i alla falla
Men det är vad jag tycker *w*
Nä holländarteckningen finns inte på lejon, dock som sagt wienerteckning som kan se precis ut som det. Det är två helt olika anlag och ska inte förväxlas. Wienerteckning är egentligen ett anlag för blå ögon, i dubbel uppsättning blir kaninen vit blåögd.
Men wienerteckning som ser ut som holländarteckning är väldigt fint! :)
Om du vill ha en sådan så går det säkert att lösa transport om den finns lite längre söderut?
Ljustadalens kaningård
Du har rätt! Men det måsste ju finnas dubbel uppsättning med både viener och holländar, ''en holländratecnad kanin med vieneranlag'' .. annars skulle det va konstigt tycker jag x) Jättefint med en gul/vit med blå ögon. Gråvita och svartvita också :]
Jag har bildat min egen uppfattning men du får rätta mig om jag har fel :) :) :) :)
- holländartecknad + Wienertecknad = finns men inte godkänd.
- manteltecknad + Wienertecknad = finns men inte godkänd.
- japantecknad + Wienertecknad = finns men inte godkänd.
Alla dem färgerna har en förmåga att bara komma fram, föräldrarna kan vara japantecknade och avkomman kan bli manteltecknad!
Du har alldeles rätt, alla färger och teckningar kan vara wienertecknade :) Dock så är det helt omöjligt för två japaner att få en mantetecknad. Japan kan dock ligga dolt på kaniner som inte är gula.
Inga färger eller teckningar är godkäna i wiener då det inte är någon teckning i den bemärkelsen utan bara ett anlag (för blå ögon). Det går inte att standardisera hur wienerteckningen ska se ut så därför kommer den aldrig att bli godkänd heller.
Om man vill ha kaniner som ser ut som wienertecknade ut men är godkända så är holländartecknad närmast. Wiener och holländaranlaget ligger på helt olika ställen i generna och är inte samma sak även om kaninerna kan se lika ut. De är inte heller sammankopplade så att en wienertecknad kanin måste ha ett holländaranlag för att få en "holländarlik" wienerteckning.
Det är lätt att tro att wiener och holländarteckning är samma sak då många keluppfödare utan kunskap i genetik skriver att deras kaniner är holländartecknad fast det egentigen rör sig om wiener. Många skriver "Pseudoholländartecknad" vilket betyder "falsk holländarteckning", vilket kan kännas mer rätt då ;)
Kika gärna lite på kaninfarg.se om du är intresserad av färggenetik :)
Ljustadalens kaningård
Det var intressant! :D Nu är det så att jag har en (vit blåögd), som får ungar med en (japantecknad). Ungarna blir wiener & japan. :) Vilken av ungarna ska jag då spara, om jag ska få fram vitblåögda på bästa sätt?
Om du parar med en vit blåögd så kommer alla ungar i kullen att ha blå ögon anlag. Så det spelar med andra ord ingen roll vilken du sparar för alla kan ge vit blåögd tillsammans med en wienertecknad eller vit blåögd partner. :)
Ljustadalens kaningård
va bra, tack! :)