Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 1630 ggr
Tuvullenskaniner
0

Honorna vill inte...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har stött på ett problem som jag inte hade förra året. Mina honor vill inte para sig! Jag har provat flera gånger och till och med olika hanar, men nej, de bara springer undan eller kniper ihop. Jag har inte sett någon lyckad parning. Någon som har tips på hur man kan hjälpa "lusten" på traven?

breana
0

Hmm… Dessa honor Flört . Jag hade lite problem med Mina. Hon var brunstig innan parningen men när jag väl släppte ihop henne med en hane så ville hon inte alls. Såg dock lyckade parningar. Så förhoppningsvis kommer det ungar om någon dag!

Har du dem i hagar eller i hanens bur? Om de springer mycket kan du släppa in dem i buren så får honorna mindre plats att springa runt på. Vissa uppfödare brukar hålla i honan så att hanen får göra sitt. Men jag tycker att honan bara blir mer nervös.

Svammlar lite nu, hoppas du fick någon hjälp :)

Tuvullenskaniner
0

#1 Tack för svaret! Du var visst till hjälp :)

Mina honor verkar också vara brunstiga, skvätter kiss i buren och välter toan och så. Jag har i huvudsak provat att ha ihop dom på golvet framför burarna. Jag har också provat att ha honan i hanens bur. För det mesta så springer honorna. Ibland sitter de stilla men det blir ändå ingen lyckad parning (därav mitt uttryck att de "kniper ihop", kanske mer rätt uttryckt att de inte lyfter på svansen/lyfter upp sig). Jag får prova igen. Helst vill jag ju att det ska ske så frivilligt som möjligt.

Någon som har erfarenhet av att hålla i honorna under parningen?

Sedan en fråga om "lyckad parning". Blir det alltid så att hanen "slår en bakåtvolt", ja, så där att man verkligen ser att det hänt någonting? Eller kan en lyckad parning vara stillsammare så att man inte riktigt uppfattar om han fått utlösning eller inte?

Ljusta
0

Man brukar alltid se om hanen får utlösning, i allafall enligt min erfarenhet. Jag hade en hona som jag provade att para varje dag i säkert två veckor, men inte… Då provade jag att ge henne färsk persilja varje dag och efter kanske tre fyra dagar så var hon villig och väntar förhoppningsvis smått :)

Ljustadalens kaningård

Tuvullenskaniner
0

#3 Tack för tipset! Jag ska genast inhandla en kruka persilja!

Horisonten
0

Ett annat tips är havre, det sägs också öka lusten. Får hoppas Kiara är redo också. Blir parning här om lite mer än en vecka :)

[Wera]
0

Jag tycker inte man ska "tvinga" honan genom att hålla i henne! Usch o fy. Nästan våldtäkt.

Persilja sägs öka lusten! Sen brukar jag låta hanen bo ihop med honan i två veckor för då brukar honan ibland kunna släppa och vilja. Min hona och hane har nyss särats efter att ha bott ihop i två veckor :) Troligen dräktig - hon har iaf. blivit bra nog rundare om magen.

#2 Hanen måste inte nödvändigtvis "ramla bakåt" för en lyckad parning, lyckade tjuvparningar har skett flera gånger på bara några sekunder utan att han "ramlat omkull". Men oftast är det väl ett täcken på att hanen fått utlösning när han "grymtar" till och ramlar bakåt.

Tuvullenskaniner
0

#6 Håller med om detta med att hålla i honan. För mig känns det inte rätt, men jag lägger ingen värdering kring hur andra väljer att göra. Var det "problemfritt" att de bodde ihop då? Inga äktenskapliga bråk?

#5 Havre var också ett bra tips!

breana
0

Jag skulle ej rekommendera att ha två kaniner tillsammans i två veckor. Om honan blir dräktig brukar de bli aggressiva på hanen om de försöker rida, och honor kan ju skada riktigt rejält. Om jag fattar Helene rätt så satte hon ihop dem varje dag? Det tycker jag är bättre, för då har man mer koll. Jag hade Mina och Kram först tillsammans i hagen sen i buren över natten. Har fått höra att kaniner är som mest aktiva under gryningen och natten. De fyra kullar jag och en kompis har haft har det räckt med att de är tillsammans under en natt. Vissa tycker att det är för riskfyllt att ha under en natt. Så jag skulle råda dig från att ha dem tillsammans i veckor :)

[Wera]
0

#7 Nej inga komplikationer. Båda var snälla på varandra, ingen agression alls. I början red försökte honan också rida på honom, nästan me än hanen. Sen släpppte det med tiden, de red inte alls lika mycket på varandra. Dom gick bara som "kompisar". Ibland försökte hanen rida lite fort men ingenting som honan brydde sig om, hon tog ett skutt bort ibland sen lät han henne vara.
Först hade jag dom under uppsikt en hel dag men såg inte en enda lyckad parning, så jag särade dom under natten (ifall att de skulle bli bråk) sen fick de bo ihop igen dagen efter och de fick fortsätta bo tsm på natten också eftersom det gick så bra. Sen skulle jag åka bort i 3 dagar så min pojkvän fick ta hand om dom hemma hos sig, då tog jag bara med en bur och den fick dom bo i tsm, men under dagarna var dom i en stor hästbox så det gick jätte bra :) Dom bodde så ytterligare en vecka efter att jag kommit hem (hade lov så hade kvar kaninerna hos min pojkvän då).