Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 2164 ggr
Lurvas
0

Behåring på teddys

1.Är det så här en teddy ska vara pälsad?

Huvud: Full päls med lång under ull på hela huvudet inkl. nosryggen och öronen utom runt nosen.

Kroppen: Hela kroppen täkt med en päls på minst 3 cm med lika mycket under ull på hela kroppen. (ca 35/65%) 

Ben,tassar: Full päls med lång under ull på hela benet och tassen. Hela tassen ska ge ett ulligt intryck.

Om kaninen har för dåligt med ull på nosrygg, runt ögonen, på ryggen eller tassarna är det ett lejon då?

Jag har läst lite i trådarna och det börjar klarna även för mej haha-tror jag, vad som betecknar en teddy.

2.En fråga till. En teddy med dålig päls vad är det? Är det en teddy som inte har tillräklig behåring av rätt sorts päls på de ovan nämnda ställena eller en teddy som har pälsen på rätt ställen men en allmänt dålig kvalite på pälsen.

Eller är det så att man kanske behöver skilja på det. Det kan vara en teddy med full päls över allt fast med dålig kvalite=teddy med dålig päls/pälskvalite. och teddy som saknar full päls på något av nämnda områden =en teddy med dålig behåring.

OT En sak till: Suveränt med detta forum, man lär sej av varandra på ett himla smidigt sätt. Jag lär mej massor hela tiden. Frågar, ifrågasätter och frågar om med risk för att verka besvärlig, men uj vad jag lär mej!Flört

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Trasdockaa
0

Man måste skilja mellan en dålig teddy och överpälsat lejon. Dålig teddy kan ha kortare päls på huvud och öron, men fortfarande jämn teddypäls på resterande kroppen. Den kan inte ge lejon tillsammans med en annan teddy. Lejon däremot har ej jämn päls på kroppen, vare sig det gäller kvalité eller längd. Lejon ger nästan uteslutande lejon med teddy.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Lurvas
0

Ja absolut. Visst ska dom skiljas åt. Och det gör man genom att titta på stammen? Jag menar tänk om man har två kaniner med lika dan behåring så som du menar med en dålig teddy, då är det härstamningen som avgör om det är en teddy eller ett lejon?

Men dom andra fågorna i förra inlägget stämmer dom?

Råttliv på Runnavägen

Trasdockaa
0

Nja, inte bara stammen. Mkt av stammarna i sverige ffa går inte att lita på tyvärr. Titta på kaninen i fråga istället så ser du skillnaden. Jag har hört talas om folk som sagt att deras kaniner fällt av och blitt lejon vid 2,5 års ålder. Men sedan när jag fått se bilder på kaninen vid 1,5 års ålder, hade man absolut kunnat avgöra redan då att kaninen var på väg att fälla av.

Att kaninen fällt av vid 2,5 års ålder tror jag alltså är fel. Att den fällt av riktigt tydligt så vem som helst kan se det vid 2,5 års ålder kan jag tro på. Men jag tror att antingen är det okunskap, eller förnekelse som gör att det tar så lång tid innan folk inser att de fällt av. Jag tror helt enkelt inte att de fäller av senare än 1,5 års ålder, men som sagt, att det kanske är otroligt tydligt längre fram i åldern är en annan sak.

Jag tycker annars du verkar uppfattat allt rätt och slätt! Eller uppfattat och uppfattat, jag anser precis lika om inte annat :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Lurvas
0

Ok vad bra. Tack för svaret!

Råttliv på Runnavägen

Denna kommentar har tagits bort.
Tuvullenskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar upp en gammal tråd och kryddar med litet konkret material.

Jag undrar om Ebba kommer att förbli teddypälsad. Någon som vågar sig på en gissning? Ebba blir snart 1,5 år och hon ser i nuläget ut som på bilden. Hennes mamma är välpälsat lejon och pappan enligt uppgift teddy.

Jag tänkte att jag kunde följa upp med nytt kort till sommaren, med henne i "sommarsvid", då lär det ju stå klart. Det kan vara av allmänintresse att följa hur en osäker teddys päls utvecklas, tänkte jag.

//Michaela