Hur gör ni?
Hur gör ni när era teddysar/överpälsade lejon får tovor i ansiktet?
Tycker att pälsen tovar sig mest just i anstiktet…Och vill ju inte klippa bort dom om man råkar klippa bort någon morrhår eller om hon rycker bort ansiktet så råkar man klippa någon annan stans…Tycker det är ett ganska stort problem så hjälp sökes!:D
Vars i ansiktet får hon tovor? Jag klipper tovor som jag inte tycker är värda att kamma ut. Vill inte dra för mycket i kaninens päls. :) Om det är vid öronen, tycker jag du ska klippa. Jag har själv klippt kaniner lite har och var, under ögonen har jag klippt, var lite läskigt men inget problem :)
Jag har inte upplevt det som att det tovar sig i ansiktet, enbart unuder hakan isf, vid "hakpåsen", mellan frambenen och under öronen. Där klippr jag :P
Jag har samma problem, Puzzel stoppar huvudet i vattenskålen så att det fryser och vips har hon tovor. Och jag har helt enkelt klippt henne runt huvudet så att hon slipper det.
Jag tror att det är stor skillnad på om teddysarna är inne eller ute-kaniner. Jag har mina inne och upplever inte att de får så mycket tovor. Händer ibland att där blir någon mellan frambenen och under hakan. Kan tänka mig att det tovar mer när de bor ute eller i alla fall där det är hög luftfuktighet.
Precis, på vintern är det lätt att de får massa frost i ansiktet när det är kallt och sen blir det tovor. Särskilt här uppe, om jag får gissa! Och den enklaste, som sagt, tycker jag är att klippa dom i ansiktet.
#1 Under ögonen och vid kinderna får hon mest tovor vill inte riktigt klippa där..;)
På sommarn tycker jag att det inte tovar sig nånstans. Kanske för att jag klipper henne då ;) Men som #5 sa så frostar sej det i ansiktet av andningen då tovar det ihop sig.
Om du tycker det är läskigt får du väl be någon att hålla medan du klipper :) För har hon fått tovor måste du ju klippa, annars kan hon få eksem eller till och med sår som du säkert redan vet.
#8 Jodå det vet jag ;) men om man klipper bort morrhåren tänkte jag mest…Gör det något? ;)
#9 Det gör ju inte ont, men de använder dom för att "känna sig fram" typ :P Men jag klipper dom på min hund (när jag klipper bort hans päls runt nosen så kan ju inte undvika dom…)
#10 jo det är det jag tänker på…Men växer dom ut igen eller? Det där lät konstigt men ja xD
#11 Ja dom växer ut igen ;)
#12 okej bra :D