Hur bor era kaniner? *bildtråd*
Mina bor ute på våren, sommaren och hösten. Jag har två trefackare (höghus) och en tvåfackare.
På vintern bor de inne i kanin-/pelargonhuset, där det är ca 5-10 plusgrader. Min man har alldeles nyligen varit så snäll och hjälpt mig att bygga fasta burar. Det blev jättebra - lättstädat och praktiskt. Kaninerna trivs också bra, särkskilt uppe på sitthyllorna.
På bilden ser ni kaninhuset sett från utsidan (huset till vänster).
//Michaela
Superfina allihopa! Du upplever aldrig att det blåser in i burarna i #2? då hela framsidan är öppen. Har nämligen liknande, fast har kortsidan helt öppen (burarna är bygda på djupet istället) och när det snöade, regnade och blåste yrde det rakt in i hela burarna. Numera har vi de stående med öppningarna dryga metern från vårt hus (mitt emot vårt vardagsrum) på vintern, vilket är tråkigt då det inte kommer in mycket till sol under de korta dagarna. Men vi försöker kompensera med lampor och dagliga tiden i hagarna. Vi har äve köpt tjocka plastskivor och sågat ut med som vi kan hänga på hälften av nederdelen av burarna, vilket fungerade okej, så länge det inte var så att det blåste för mycket, då låg de inte helt stilla och är rädd att det skulle störa kaninerna. Vore intressant och höra vad du har för lösning :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
# Tack för det!
Jag upplever inte att det snöar in i uteburarna i någon större utsträckning. Tvåfackaren står vänd mot söder, och har ju inte så stor gallerdel så den är helt snöfri. Trevåningsburarna står i syd-öst, och hos oss blåser det nästan alltid från norr. Jag tror också att det hjälper till att det inte finns så många träd och hus i vägen som det kan svarva runt. Det jag sett har haft effekt vad gäller "insnöande" är att vi satt en gnagbräda nedtill på burarna. Det kommer in betydligt mindre snö sedan de kom dit, man kan inte tro att det gör så mycket, men det gör det. Sedan har vi ju lite utskjutande tak framtill och det är ju också bra.
Mvh
Michaela
Vad fint dina kaniner bor!
Jag kan ta någon bild på Puzzels bur också, men den är inte alldeles vacker längre
Den har hängt med ett tag men till sommaren ska jag ta tag i att bygga en helt ny bur (önska mig lycka till, hehe)!
#3 har du nät i botten ? :P
#7 Jo, jag har nät i botten på killarnas dubbelbur (vilket inte är tillåtet). Det är både hundgårdsnät och hönsnät, på vilket jag delvis har en gummimatta (så då tror jag det är OK ändå…). Det är faktiskt väldigt lättstädat med nätbotten. Bara man väntar med att lägga in gummimattan tills dom bestämt sig för i vilket hörn dom gör sina behov.
På bilden ser ni hur buren i fråga ser ut på insidan (fast det är ingen matta där vid det tillfället, det var något jag kom på senare). På bilden ser ni också vår fina lejonhuvade kille Sonadills Sir D´Artagnan.
#7 skulle inte haft nät om jag var du ! det borde vara så obehagligt att stå och ligga på det
Jag skulle vilja ha en små maskig nät botten med en låda under och på nätet skulle jag ha 10 cm halm, det är min dröm botten, men det är ju som sagt inte lagligt. Men jag skulle inte ha nät utan strö.
Har inga bilder på hur mina kaniner bor…Kanske för att det inte är så snyggt med en massa inneburar ;)
# 9 Nu har jag ju som sagt också en gummimatta i buren + att det finns en stor sitthylla i trä, så det går bra för ninisarna att välja underlag.
Kom igen nu och lägg in bilder! Det spelar ingen roll om det inte är snyggt, det kan ge inspiration och idéer ändå!
Här bor mina ninisar, sommar som vinter…de är hellre ute i sina rastgårdar än inne i burarna även om det är -25 (undrar ibland om de är riktigt kloka, men de verkar ju må bra..).
Vintertid täcker jag för dörrarna på burarna med frigolit-plast (eller vad det nu heter) för att undvika snö o blåst..

Är för lat för att leta efter bilder men det är bara klicka på länken så visas burarna jag har
Kaninernas burar
Vad kul att ni delar med er av era kaniners boenden.
#12 JÄTTESMART med vidbyggda rastburar! Vilken frihet för kaninerna som kan gå ut och in som dom vill.
#13 Din rasthage är väldigt fin tycker jag, med grästuva och leksaker. Jag förstår att kaninerna trivs där. Jag är själv litet rädd för att ha kaninerna i en bur utan tak. Får för mig att de kan hoppa över. Känner du att du behöver bevaka dem när de är i rasthagen, eller kan de vara själva en stund? Tipset om att göra om en gammal sandlåda till rasthage var mycket smart!
Vad bra era niner ser ut att bo!
Ska passa på at fota Puzzels bur idag.
Har också funderat på det som Michaela skrev, vågar jag lämna min älskling i en rasthage utan tak? Men jag har kommit fram till att riskerna är alldeles för stora, särskilt med tanke på allla katter som stryker runt här. Men vad kan man i så fall använda som tak? Och hur kan man göra så kaninen inte kan gräva sig under? Skulle vara så skönt att lämna Puzzel själv korta stunder, åtminstone i sommar, så hon får vara ute ännu mer än om jag ska vara där hela tiden. Har funderat på att bygga en ordentlig rastgård men jag kommer nog inte ha råd i år.
#15 Vår granne (som också har kanin..) har byggt en lite mindre rastbur. Det går att få tag i billigt trä till stommen på tex cheapy, jem & fix m.fl. Om man bygger som en rektangulär låda så är det bara att häfta fast galler överallt sedan. Min granne har gjort så, o så har de byggt en lucka i taket så de kan ta upp o ned kaninen (borde ju gå att bara montera någon skiva i ditt fall). Verkar funka kanon o då är det nät både i botten o på taket (där ej luckan är), så inga andra djur kommer åt henne. Men visst, man får nog räkna med ca 500kr även för en enklare bygganordning. Nätet (en rulle) kostar ca 200kr på granngården (gjorde det när jag byggde i alla fall). Lycka till!
- Det är det som är fördelen med att bli vuxen o jobba, man lägger pengarna på vad man vill….sen kanske man får leva på nudlar resten av månaden, men då har man i alla fall gjort ett eget val..
#15 Nadja, du har väl sett min säkra hage? Men ni som inte har det, den har nät på alla sidor. Så där kan man lämna kaninerna själva utan uppsyn. Det tycker jag är hur skönt som helst. Används dock inte nu under vintern. Tyvärr var det ganska dyrt att bygga en bur, speciellt när jag vill ha fyrkantsnät på alla sidor. Kan se om jag har någon bild på den :)
Något viktigt är att tänka på om man lämnar kaninen i hagen en längre tid, tex när man är i skolan, så ska man fixa vindskydd. Jag glömde det första gången vilket resulterade i en ögoninflammation. Men i kortare stunder är det ingen fara!

#14 Det funkade bra fram tills Balder-filuren kom.. Jag och grannen fick dra ut honom ur häcken mellan våra tomter, haha! Men annars är det ingen av mina kaniner som hoppar över och jag kan ha dom ute under långa perioder :) De gräver inte sig ur men var tvungen att säkra med hönsnät när jag hade kaninungar i somras. De små liven hade varit överallt annars kan jag säga! :)
Kompostgaller funkar jättebra som rasthagar, för mina kaniner. Vuxna kaniner, då. Ska man ha kaninungar får man klä in kompostgallerna med tex fyrkantsnät eller hönsnät. Jag lägger även kompostgaller uppe på som tak så inte katter eller rovfåglar kan ta dem. Jag kan lämna dem själv ute hela dagen men kör aldrig hemifrån utan att ta in dem. Kompostgaller kan man köpa 4 st för 99:-
Din hage är suverän Jossi! Men jag vet inte om jag har råd med en sån när jag ska bygga en hel bur också. Men jag har en hyfsat stor rulle med hönsnät kvar sedan länge, kanske att man kunde använda den och försöka få tag på billigt virke… *funderar*
Men det bästa vore om jag kunde fästa det nätet på kompostgallerhagen som jag redan har. Mina föräldrar vill inte ha en stor hage på gården, de tycker det ser fult ut.
Bara om hon inte tar sig under den som sagt. Men det låter inte som att det brukar vara ett så stort problem, åtminsone inte med en lugn kanin, så om jag håller uppsikt genom ett fönster eller så borde det kanske fungera.
Haha, jag får fortsätta tänka på det där.
Skulle inte det här li en bildtråd? ;)
#21 Mjo… :S
Jag har inga teddykaniner därför har jag inte lagt ut bilder på mina burar tyvärr :) hehe