Pälsproblem, hjälp!
Carpo (snart 7 månader) var när vi köpte honom litet kal i nacken, men han "pälsade på sig" bra. För någon månad sedan såg vi att han tappade päls på nosen, han hade också som en sårskorpa. Vi har smörjt med Bepanthen salva och nu har sårskorpan lossnat, men han har ännu inte återfått pälsen på nosen. Vi har sedan ett tag tillbaka upptäckt två stora kala fläckar på var sida om ryggen. Kammade honom idag och han fäller otroligt. Fläckarna har på kort tid blivit betydligt större. Det ser nästan otäckt ut (se bilden!). Huden verkar inte irriterad, kanske litet mjällig. Carpo verkar inte tycka att det kliar eller så, men han kan förstås bli kall.
Vad kan det vara???
(Vi tänker ringa till veterinären också)
/Michaela, Tuvullens kaniner.
Oj, har tyvärr aldrig varit med om något liknande själv. Ser som du säger helt klart otäckt ut. Mjällkvalster har jag sett hos vänner, det har kunnat gett en liten fläck i nacken vilket lett till behandling, men denna storleken har jag aldrig sett. Kanske är det vad som blir när kvalstret får vara kvar längre? Utan att veta mer om kaninen skulle jag ändå gissa på något sorts kvalster/parasit. Hade det inte varit så allvarligt skulle jag gått igenom pälsen och behandlat med stronghold eller liknande, men nu skulle jag helt klart tagit till vetten (vilket ni som sagt redan ska) :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag har haft återkommande problem med mjällkvalster på mina teddysar, och har även haft några kaniner som varit väldigt svårbehandlade trots flusa och preparat från veterinär. Dock så har jag aldrig varit med om någonting som liknar Carpos problem, utan mina har endast blivit kala i nacken och haft som mjäll i botten av pälsen och har aldrig sett pälsavfall eller antydan till pälsavfall på kroppen trots att mjällkvalstret hållit i sig ett bra tag..
Hoppas verkligen att ni med hjälp av veterinär får bukt på problemet fort :)

Det såg inte så roligt ut för lillen.. Jag har hans syster Lyra ur den andra kullen men hon har inget liknande problem och det hoppas jag inte hon får heller! Säger som ovan att det skulle kunna vara kvalster. Har haft en pälsad kille för några år sedan hade kala fläckar men han fällde inte och mådde hur bra som helst. Fläckarna var dock inte så jättestora. Hade varit intressant att höra vad veterinären säger om det är något man kan förebygga eller liknande. Lycka till med honom!
Usch, det var ingen vacker syn. Håller tummarna för att ni får bort det snart!

Tycker också att ni ska åka till veterinären och ta ett skrapprov på huden, så de kan kika i mikroskop vad det är för varelser som lever i hans hud:/
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Nu har jag varit i kontakt med vetten. Han tyckte att jag ändå skulle prova med Stonghold i första hand, eftersom det tar alla möjliga parasiter och även skabb. Det är ju bara att hoppas på att det blir bra, för han är ju så fin lilla Carpo. OCH så hoppas jag ju verkligen att de andra kaninerna inte får problem dom också (fast dom är helt symptomfria och jag har nu tagit därifrån Carpo och skurat hela kaninhuset). Hoppas, hoppas….
//Michaela
Utifrån vad jag läst verkar det helt klart som om det är KANINSKABB och inte Mjällkvalster eller liknande som Carpo fått. Varför tror jag det? Jo, skabb börjar oftast med pälsavfall och skorvighet på nosen. För Carpo var det även på öronen, vilket är rätt så logiskt för en dvv lägger oftast inte bara nosen utan även öronen i blöt. Sedan det massiva håravfallet! Sedan första bilden togs för drygt en vecka sedan har han lossat otroliga mängder hår, på hela kroppen förutom ansiktet och under magen. På bilden ser man att han även blivit "tunnhårig" baktill på ryggen. Carpo fick sin medicin för tre dagar sedan och jag tycker nu att håravfallet avtagit och att det kanske kommit litet grått ludd där han först tappade pälsen (svårt att avgöra).
Carpo har hela tiden varit pigg, glad, matfrisk och inte kliat vad vi sett.
Jo, pälsen kommer tillbaka så det var alltså rätt diagnos och medicin! (skönt!). Jag kommer att behandla alla mina kaniner med Stronghold för säkerhets skull.
Åh, vad skönt att det löste sig till sist!

Vad skönt att det är bra nu! :)
Tack till er som bidragit med kommentarer och uppmuntran!
//Michaela