Hur städa bäst vintertid?
Jag har mina kaniner på ett slags lösdrift i rastgårdar där de kan gå ut o in som de vill. Problemet är att avföringen fryser fast i snön, det snöar på det och sen fryser nytt fast osv. Hemskt svårt att städa. Jag försöker så gott det går, men det är ändå mera skitigt än jag vill ha ha det. För att inte tala om när det sen smälter, lager på lager liksom… Några tips som skulle underlätta? 
När det är minusgrader ute skrapar jag bort det som går att skrapa bort och lägger på spån och sedan ett tjockt lager halm över. Så fort det blir plusgrader någon dag kastrar jag mig ut och ser till att få bort resten :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Jag gör som Lollo. Det gäller att passa på när det är på + ute. Sen om man gör det kanske var femte dag eller så så tycker jag inte att det fryser så hårt eftersom både urin och bajs är varmt när det kommer ut. Plåtskrapan är bästisen när man har dom i bur i alla fall.
Ok, men jag är osäker på om jag var tillräckligt tydligt med att det är på marken jag menar. Alltså ca 10kvadradmeter mark. Svårt att lägga ut halm o spån där då det skulle sprida sig på hela gräsmattan….men däremot, i burarna gör jag så och då funkar det bra. Mina har alltså sina burar, men sen har de trappor ned till rastgårdar och det är i rastgårdarna problemet är. Det enklaste hade väl varit att bara stänga till till rastgårdarna vintertid, det är bara det att mina kaniner får panik när jag stänger in dem. De är ju så vana att gå in och ut som de vill o ha stora utrymmen…. Idag har jag stått med en vass spade o hackat…pust o stön. Funderar på att det kanske skulle gå bättre om jag bygger tak över rastgårdarna till nästa vinter..(är ju bara nättak nu). Men tack för tipsen ändå.
Skulle nog kanske bli lite bättre om du hade riktigt tak över, då slipper du ju iallafal få in snö. Dock så kommer ju kisset och skiten ändå att frysa fast så länge det är minusgrader. Kan hända att det skulle vara lättare att göra rent om du hade annat underlag i rastgården också, vintertid. Vet inte hur de skulle funka med tex en gummimatta, sån som de har i stall?? Kanske till och med en som är liite störe än golvet så man kan ta ur den och "skaka" bort kisskakan? Vet inte om det funkar i teorin 
Ljustadalens kaningård
Tror jag ska testa att ha sand som bottenmaterial och sedan tak över till nästa vinter. Det borde ju gå lättare att kratta/skrapa än på ett stort isberg som det är just nu.
Gummimattor fryser väl kanske fast de också..
Man lär sig mer o mer med åren. Får väl pröva mig fram..
matta eller sand fryser lika fort som marken så det kommer inte göra så stor skillnad. Det bästa är att testa tak som #4 sa men du kan också testa att sätta upp en presenning runt buren så att det inte kan komma in snö. Skiten kommer att frysa fast i alla fall men man får helt enkelt ta det lite nu och då när det blir varmare ute. ev. kan du halma upp hagen eller en del av hagen så blir dom inte så smutsig och det är ju lätt ta ta bort halm när det blir varmt igen och har man en presenning runt så hålls halmen kvar i buren och man kan lägga på ny halm i mellan åt.
Halm är ganska lätt att få loss också det är så mycet luft i så det fryser inte i hop så hårt.