Färger teddy vs angora
Satt och kollade igenom den nordiska standarden och läste om angora. Det jag då kom att tänka på är hur få färger/teckningar som egentligen är godkänd på denna ras. Så om teddyväduren skulle gå igenom som angora dvärgvädur så skulle det bli samma färger och teckningar som är godkänd på angora som på "dvärgvädurs angora".
Det finns bara två teckningar som är godkänd på angora det är hotot och rysstecknad notera då att alla andra teckningar inte är godkända så som japan, mantel, zobel i alla dess olika form. Jag förstår vad dom menar för att det är inte lätt att döma en kanin med teckning och långpäls.
alla färger är godkända utom: ljusblå, ljusgrå, rävröd och sallander.
Bara en tanke om vi någon gång skulle ställa en teddyvädur som dvärgvädurs angora.
Väldigt intressant reflektion! Jag skulle vilja höra reflektioner från de som är mer kunniga än jag. Jag är väldigt nyfiken på denna diskussion.
#1 jo samma här det är därför jag skrev. Själv kan jag inte så mycket om angora eller teddy kan ju min ras (dvärgharen) men nu när jag har en teddy så vill man försöka ge sig på detta.
Det konstiga i detta är att det många kallar "dvärg angora" som heter Jamora som är en ras i standaren bara är godkänd i Japanteckning. Det borde väl vara lika svårt att döma en sån som det är att döma en angora? just och bedöma färg och päls.
Igår läste jag nya Nordiska standarden hos en av mina vänner. Och min tanke kring färger stämmer vill man ha sin teddyvädur som dvärgvädurs angora kan den exempelvis inte ställas ut som zobel medan viltfärger är helt okej.
Men skulle teddyväduren kunna bli godkänd som "dvärgvädur angora" ens? Tänker på att angorans päls ständigt växer, det gör inte teddyvädurens…
Men om det skulle vara så få färger, då skulle man knappt kunna ställa ut än på låånga vägar för det finns knappt ryss på teddyväduren och har inte sett en enda hotot.
Men det finns väl ändå fler godkända färger på angora? Har sett fklertal vit rö och någon zobel… eller missförstår jag allt nu? xD
Knepigt, jag trodde de skulle få gå efter dvärgvädurens alla godkända färger och teckningar (inte efter angorans) vilket det brukar vara när de godkänder en ny pälsvariant på en redan godkänd ras.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#4, Men vit rö är ju en färg och inte en teckning väl? Och alla färger var ju godkända förutom ett fåtal. ;) Zobel har jag nog aldrig sett på angora.
#6 Men åh :) hänger med nu ja! Brukar inte "dela upp" färger vs teckningar utan har bara räknat det som samma sak haha
Kanske inte var zobel då :S
#5 ja det tycker jag också men på samma sett känns det ju mer rätt för att dra exempel vad det gäller päls typer så finns det ju regler för rex päls också som viltgrå finns ju inte på rex utan den heter ju castor det är lite samma grej över det hela. angoran är ju svår att döma pga pälsen är så lång.
#6 ja vit rödögd är en färg. teckning är ju för exempel mantel, zobel, japan, holländartecknad och så vidare. har inte häller sett zobel på angora mer en på teddy vädur.
Men glöm inte bort det finns många färger kvar att avla på för att kunna testa ställa ut. Även fast inte teddy pälsen är som angora päls betyder det inte att vi inte kan försöka om några år kanske pälsen är bättre och vi kanske tvingas klippa. Själv tror jag att den kan gå igenom för man får ju inte ställa en angora som är klippt i alla fall sen om en kanin aldrig blir klippt men liknar en angora är väl en annan sak. Set tror jag också att det kan bli svår att få en vettig och rättvis bedömning från en domare.
#8 Fast så ligger det inte till, castor och viltgrå är inte samma sak. Castor är en rödförstärkt viltgrå, och alltså inte samma sak som en viltgrå. Försöker du alltså ställa en viltgrå som castor är det självfallet att det inte är vad dommaren förväntar sig.
Jag har sett massvis med zoblar på angora! Både viltzoblar, zobel blå, zobel brun, zobel havana osv. Men det är själklart att det ibland är svårt att bedömma färger och teckningar på långhår, och det är inte heller säkert att de kommer till sin rätt där. Jag kommer absolut att fortsätta avla på zobel brun, och ställa de avkommor jag får fram i godkänd utställningsfärg/teckning så som vit rö och ryss. Zobel brun är det jag brinner för :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#9 ja jo det är ju röd förstärkta.
jag säger ju inte sluta avla bara för att färgen inte är godkänd i dvv angora. Rysstecknat skulle jag också vilja ha det är helt klart den snyggaste färgen på långhåriga kaniner. Så får du fram en sån så är jag på och vill köpa direkt utan tvekan.