Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 5568 ggr
Ljusta
0

Bettfel

Som många vet så har det visat sig att några kaniner importerade från Liza i Holland bär på bettfel. Nu har jag fått en förfrågan om jag kan skriva namn och stammar på dessa så att uppfödare med släktingar till dessa kan kontrollera sina kaniner och eventuella ungar.

Dessa är:

Cheyennes Leandro, E: Livius (Uppf. Monique Raggers) U: Rowena (Uppf. Liza)

Cheyennes Witje; E: Leandro (ovan) U: Rosette Har nog ärvt bettfelsanlag från sin far.

Teddytoppers Rachida, E: Cheyennes Leroy (uppf. Liza van Dijk) U: Sammy1 (uppf. ?)

Cheyennes Cozmo, E: Lazlo (finns hos Liza) U: Cheyennes Rochelle (Uppf. Liza)

Dessa har alla lämnat ungar med bettfel, men sen anser många att bettfel är komplext och att det kan finnas andra orsaker än de ärftliga. Den lilla forskning som finns säger dock att det krävs två anlag för ärftliga bettfel, dvs ett från mamman och ett från pappan. Hur ni med släkt till dessa gör med aveln får ni själva besluta om, men jag stänger min linje för att vara på den säkra sidan :)

Bettet ska vara normalt, dvs överbett, vid ca 3 veckors ålder, blir det korrekt senare kan det tyda på att kaninen bär bettfel. Dock så hade både Yuki och Vide som fått bettfel korrekt bett vid den tidpunkten… Men kolla era ungar om n tänker avla på denna linje :)

Ljustadalens kaningård

Rozza
0

Det bästa vore egentligen att kunna göra en inavels kull för att verkligen kunna se om det är bettfel som är medfött eller om det är en senare skada som inte är medfött.

Tycker du gör ett bar beslut för det är inte så kul att sälja ungar där det sen visar sig ha bettfel. Även om man säljer till kel så är det inte roligt att behöva åka till veterinär för att klippa/slipa ner tänderna till normalt ev. operera. Det är en stor kostnad och riskabelt ingrepp. Viktigt att informera alla köpare av dina djur även dom som köpt dom för kel.

Ljusta
0

#1 Tyvärr är nog bettfelen hos mig ärftliga då det uppkommit i två olika kullar fast på samma linje, och hos två kaniner/kull. Dessa kaniner är också lite släkt så båda kullarna vara egentligen lite inavlade (fast inte så jättehög procent).

Jag rekommenderar verkligen dem som kommer att avla på denna linje att kontrollpara (inavla) så att det inte kommer att dyka upp en massa bettfel hos teddysarna i framtiden.

Ljustadalens kaningård

Lurvas
0

#1Tack för att du så öppet skriver om det här!

Låt oss slippa få en vidare spridning på bett felen inom teddysarna. Det är så trist, jag hade hermeliner och så får man en kanon unge i någon kull eller ännu värre, man köper in en fin kanin och så visar det sej efter hand att de ger bett fel, då är allt avels arbete förstört. Bara att kastreraoch sterilisera för omplacering-om man har råd eller ha dom kvar som pensionärer själv-om man har plats eller ta bort dom. Jag tycker inte att man ska omplacera kaniner med bett fel osterilicerade eller o kastrerade för det är så lätt att någon vill ta en kull på sin älskling - bara en kull och sen har man ett par ungar över som säljs vidare och sen kan man ju räkna ut resten själv. Snälla avla inte på dessa anlags bärare.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Pysselgarden
0

Jättebra du är öppen om detta. Vi hade problem när vi hade dvärgteddy (öron uppåt) på en unge i kullen o vi fick panik :) Det gäller dock att lugna ner sig lite o ta reda på fakta innan man gör något jättedrastiskt med kullen/ungarna o även föräldern/arna. För oss gick det bra. Hälsade på hos en uppfödare men många års erfarenhet som lugnade oss o infomerade oss om vad vi behövde göra/tänka på. Tyvärr avlivning av drabbade ungen men ett par andra ungar i kullen blev avels o det har gått jättebra. Köpte även hem en hane som visade sig ha bettfel. Uga… han hade dock fint bett vid leverans till första köparen så ev kan han ha varit en galler-bitare o fysiskt fått till ett bettfel el så ärftligt, det lär vi aldrig få veta. Syson o föräldrar till denne avelsdjur hos andra uppfödare o utan problem så vitt jag vet. Vi ville inte föra in hans gener i linjerna utan avlivade.

Tycker absolut inte att man ska låta en nin med bettfel av något slag bli förälder! När det gäller drabbade linjer/liv med bra bett o inga tendenser gäller det att ha dem under uppsikt o naturligtvis deras ev kullar.

Ljusta
0

#4 Absolut, håller med. Dock så tycker inte jag personligen (andra får tycka och göra annorlunda än mig) att man ska avla vidare på kullsyskon till kaniner med bettfel. Risken är ganska hög att de är bettfelsbärare trots att de har ett bra bett själva. Alla kaniner nedskrivna ovan har ett bra bett.

Om man parar en kanin som är bettfelsbärare (med bra bett själv) med en som är fri från bettfelsanlag, så får troligen alla ungar bra bett. Då sprids ändå denna defekt i det tysta och kanske ploppar upp efter många generationer (och kanske massor av bettfelsbärare).

Nu vet jag att det kommer att avlas på släktingar till dessa så då får man bara hoppas att det går bra :) Det är inte kul att vara med om det jag, Nadja och Tina varit med om…

Ljustadalens kaningård

Lurvas
0

#5 Så himla rätt tänkt.

"Dock så tycker inte jag personligen (andra får tycka och göra annorlunda än mig) att man ska avla vidare på kullsyskon till kaniner med bettfel. Risken är ganska hög att de är bettfelsbärare trots att de har ett bra bett själva."

Det är ju det som är problemet, att det sprids osynligt. Jag tror att man ska tänka sej för både en och två gånger innan man avlar på individer där det finns bett fel på nära håll. Inte bara för att hindra spridningen utan även för att det i längden, när det blir känt att man gör det kan bli svårt att sälja sina ungar.

Personligen kan jag inte få i hop ordet seriös ( Som är ett poppulärt ord bland oss teddy uppfödare,- vi har en liten och seriös uppfödning…..) avel med att avla på såna kaniner.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Rozza
0

#6 du jag håller med där. Men går det undvika avel med ett djur som kan bära på defekter ska man göra det. Även om det inte kommer hända just något med djuren jag har eller djuren jag säljer så kommer det ligga kvar och det är inte bra att på så sätt låta dom bära på det när vi inte har så mycket avelsmatrial i sverige som är riktigt bra och fria från defekter.