Avel på teddykanin?
Hej, jag har två kaniner som är ca. 6-7 månader blir 1 år i maj, båda honor. Och jag hade tyckt att det hade varit väldigt roligt att skaffa en kull på dem. Men hur gammla måste dom vara när man kan skaffa första kullen, och hur mkt kostar det om man "hyr" hane för det i samma ras :)

Bästa tiden för en honas första kull är mellan 7-9 månader. 1 år är inga problem heller. :) En fin helteddyhane brukar de flesta låna ut för max 500 kr :) Lånar ut min fina Balder till våren. Kostar 450 kr.
Man kan hitta hanar att låna allt från 0 kronor till 700-800kr (priset för en unge)
Vad har du får mål med kullen?
Jag tycker att det viktigaste man ska fundera på innan man tar en kull är om man egentligen har något mål med den, eller om man bara ska ta "för att det skulle vara roligt". För det finns så många söta kaninungar som behöver ett hem, och då är det ju ganska onödigt att låta 8 nya liv komma till världen, som kanske inte heller får ett hem.
Hoppas du förstår vad jag menar 
Och bakom dessa söta ansikten och päls finns ett stort ansvar och enormt med tid.
Det är inte säkert att man får sålt alla ungar, och då måste extra plats finnas. Det kostar mer med extra mat, ev. vetrinärskostnad vid sjukdommar eller om t.ex mamman får problem.
Som ovanstående sagt, är bästa tiden 7-11 månader tycker jag.
Lycka till 

#3 Asså jag skulle vilja göra mer med mina kaniner, så att dem inte bara bli ståendes, och det skulle finnas plats för fler kaniner här hemma, och jag har precisi slutat handboll som tog upp rätt mkt tid, så nu går jag mest hemma hela dagarna, så jag skulle ha tid med dom absolut.. Men asså målet med dem är väl att jag ska starta en uppf. eller asså förstår du lite hur jag menar ? :)
men OM jag ska satsa på detta måste det ske nu till våren då ?
Tack för era kommentarer.
#4: Asså jag menar, vad har du för mål med kullen? Ska det bli hoppkaniner, utställningskaniner o.s.v?
Och om du vill para, måste det nog hellst vara på våren.
Ta kullen hellst innan dem fyller 1 år. Jag skulle nog bara ta en kull, på en av dem.
Det blir väldigt många kaniner att pyssla om, om varje hona får 10 ungar.
Personligen skulle jag vänta till iaf. mars :)

#3 Okej, nja asså jag hoppar ju med min ena kanin, så det skulle nog vara mitt mål med kullen.
Men jag har mina kaniner inne nu, kan man para dem inne och sedan ta ut dem, fattar ni ^^.
#7: Det handlar inte bara om söta kaninungar, mammans liv sätts på spel, du sätter även ca 10 nya liv till världen.
Som sagt så finns det tusen oönskade kaniner på blocket, ge en söt kaninunge där ett bra hem istället. Det är så mycket mer jobb och pengar än du anar..
Jag menar verkligen inte att du inte ska ta en kull, men du ska veta att man inte tar en kull bara "för att..".
Men om du vill starta kaninuppfödning så tycker jag att du först bestämmer vilken färg du ska satsa på, eller vad målet med uppfödningen är, som sagt.
Menar du att du ska para kaninerna inomhus nu, och sätta ut dem snart? Isåfall, nej. Dina kaniner har ingen vinterpäls, och riskerar då att frysa ihjäl om du sätter ut dem nu.
Lycka till