Om Yuki...
Jag tror säkert att flera har hört det här redan på ett eller annat sätt, men jag tänkte att jag skulle ge er som inte vet en förklaring till varför jag blivit så inaktiv här på sajten på senare tid.
Min Yuki har fått bettfel, tångbett. Och på ganska kort tid har det blivit sämre. Ni har säkert märkt hur mycket min älsklingtuss betyder för mig så allt det här tar väldigt hårt på mig. Jag kan klara av att skratta, men jag kan aldrig känna mig riktigt glad.
Så efter diskussioner med vänner, uppfödare och min veterinär har jag beslutat mig för att ta bort honom om han blir dålig och slutar äta. Vill någon kommentera beslutet är ni välkomna att höra av er i PM.
Så jag försöker vara så mycket som möjligt med min vän nu och hoppas att slutet dröjer så länge som möjligt.
Usch så tråkigt. Vide hans helbror som jag köpte har också bettfel som kommer utvecklas mer och mer men just nu mår han bra. Så har bestämt mig att han ska få somna in nu medans livet leker så han slipper lida <3
Jag tycker så synd om er båda :( Och mig med som får sälja/ta bort nästan alla mina fina teddysar :( Jag är uppfödaren till dessa två kullbrorsor ovan om ingen visste…
Detta kan ju vara bra att veta för alla som äger en kanin från Liza van Dijk. De KAN bära bettfel då jag nu vet fyra olika kaniner där hon är uppfödare eller har hennes kaniner i stammen som bär bettfel. Så det kan ju vara en bra idé att kontrollpara sina kaniner om man tänker avla.
Och Nadja, som du vet så hoppas jag att du får lång tid med din älskling <3
Ljustadalens kaningård
Åh jag känner med er alla. :(
Tråkigt när det blir så.
Min lilla hane har ett underbett med innåtväxande framtänder. Han ska opereras på Onsdag, och om det inte blir bra efter det vet jag inte vad jag ska göra..
Han är verkligen min kelgris, och min hona klarar sig inte utan honom.
Beklagar verkligen. Det är hemskt att fästa sig vid ett litet djur som man sedan får eller kanske får låta somna in, alldeles för tidigt. Jag köpte Kummin, helbror till Yuki o Vide. Han har jättefint bett som tur är. Han har flyttat till min systerdotter o får vara lös inne nästan hela tiden. Han har blivit en favorit i familjen o har tom en egen plats i skinnsoffan där han gärna ligger (så nån solskenshistoria finns ändå).
Tänker på er! Å även på dig Helene, sånt här gör att man kan tappa sugen, ialla fall ett tag. Du har ju haft sån otur med dina fina teddysar. Kram på er!
Verkligen jättetråkigt när det dyker upp sånt som bettfel på jättefina kaniner. Naturligtvis är det inte kul att det dyker upp bettfel över huvud taget. Tänker på er …kaninägare som uppfödare…lika tråkigt för er alla.
…..så väldigt sorgset….
Nadja, det är verkligen väldigt tråkigt att höra detta. Jag har ju förstått att du är otroligt fäst vid Yuki. Vi får bara hoppas att han får vara pigg och glad länge.
#2 Vad menar du med att kontrollpara?
Mvh, Michaela
#8 Skulle jag fortsätta att avla på den linjen så skulle jag inavla rejält, just för att se så att det inte finns dolda defekter. Tex mor-son och sen syskonpara dessa osv. Kaniner är inte så inavelskänsliga som många tror, utan klarar detta utan problem. Dyker det upp defekter så beror det inte på inaveln i sig utan för att kaninerna bär defekter dolt som syns när de blir i dubbel uppsättning (från båda) så att säga. Kontrollparar man har man ingen aning vad som finns dolt, och defekter kan spridas rejält utan att man ens vet om att kaninen bär defekter.
Jag tycker inte att man ska ta lätt på bettfel som vissa tycker, utan göra allt för att se att ens kaniner har friska linjer, men det är jag det ;)
Ljustadalens kaningård
Tack allihopa, för era värmande komentarer.?

Min kanin hade bettfel, men vi opererade bort framtänderna och nu mår han jättebra:) Så man behöver inte ta bort kanninen för det, men vill man inte lägga så mycket pengar på en kanin så finns det inte så mycket mer att göra :/. Tråkigt att behöva ta ett så tungt beslut.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus