Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1915 ggr
AilujNossemmug
0

"Bråkig kanin?"

Jag har två kaniner, som jag har haft ute.. Men en dag när jag kom hem ifrån skolan så hade dom rymt, och grannen hade släppt in dom i buren igen, men skaterna hade jagat dom så dom va rätt rädda.

Sen tog vi in dom, och dom är ca 6 månader och den gråa kaninen är på den bruna hela tiden ! och jaga henne och ha sig fast hon inte vill det, så hon har legat inne i buren hela tiden, och jag har försökt gosa med henne så att hon ändå får "träffa mig" och inte blir så vild eftersom att hon inte är utanför huset knappt. Men nu har hon blivit lite vild o bråkig av sig och jag vet inte vad jag ska göra hon har börjat "morra" och bitas, och hon har aldrig bitits förut..

Kan det ha med min gråa kanin och göra att hon är efter henne helatiden, eller kan det vara för att hon fortfarande är rädd efter skatorna, för det har ju börjat komma såhär senare.

medans min gråa kanin är mycket mer "framåt" än vad hon va när hon va ute.

Hjääälp !!

[Wera]
0

Hon kan ha blivit skrämd ja så att det påverkat henne… eller så är hon i tonåren (trotsåldern).

Tuvullenskaniner
0

Hej!

Jag tycker att det kan vara problem att ha två kaniner i samma bur, då det är viktigt med reviret för kaninerna. Jag tror att det kan vara så att dina kaniner (eller om det bara är en av dem) kommit upp i ung-vuxenålder där det börjar vara viktigt med reviret. Jag har själv erfarenhet av en kaninhona med en 6 månaders unge som jag köpte. De bodde i samma bur. Ungen var litet kal på huvudet tyckte jag och jag såg snart att mamman var väldigt dominant mot ungen (som ju då var "tonåring"), jagade henne runt och bet henne. Dessa kaniner fick väldigt snart egna burar, och allt blev mycket bättre. "Tonåringen" fick igen sin fina päls, tyvärr tog det lång tid innan hon blev riktigt bra i psyket.

Jag tror att du får lugnare och mer sällskapliga kaniner om dom får var sin bur, men att dom ändå kan "prata" med varandra litet på avstånd.

Lycka till!

//Michaela

AilujNossemmug
0

okej, tack så mycket för tipsen :)