Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1878 ggr
Tuvullenskaniner
0

Förkyld - vad göra?

En av våra kaninkillar har sedan några veckor tillbaka varit litet blöt runt nosen och ibland fuktig runt ögonen (klar vätska). Jag undrar nu vad jag ska göra för att han ska bli frisk. Han är i dagsläget ute, i en dragfri bur. Han bor granne med några av mina andra kaniner ( - är det smittsamt, förresten?) Vad ska jag göra? Ska jag göra något? Jag är jätterädd att han ska få lunginflammation, eller något i den stilen, då jag förra vintern miste en kanin.

Snälla, kom med några bra idéer (eller säg att jag inte behöver göra någonting).

//Michaela

Trasdockaa
0

Min veterinär brukar säga att förkylningar hos kanin alltid ska tas på allvar då de enbart kan andas genom nos och ej mun. Vilket kan göra enkel nästäppa till något dödligt. Beroende på orsaken kan det vara smittsamt eller ej. Men du kan vidta en så enkel försiktighetsåtgärd som att mata och gosa med honom sist, så har du minskat ner smittspridningen på den nivån iaf (så länge det inte är luftburet).

En liten förkylning klarar även kaniner, men då ska det också gå över snabbt, blir det långdraget eller blir värre så skulle jag rek att ringa en vet du har förtroende för :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tuvullenskaniner
0

#1 Tack för ditt snabba svar!

Jag tänker på detta med smittspridningen på så sätt som du skriver. Försvårande är förstås att jag har barn, som kanske inte alltid kommer ihåg "förhållningsreglerna".

Är det OK att ha honom ute, eller behöver han komma in i värmen? (Vilket iof är svårt för mig att genomföra…)

//Michaela

Tuvullenskaniner
0

"Dartis" verkar ha blivit frisk nu!

//Michaela

rabzzit
0

#1 Jag har en kanin med nos täppa. Men vetrinären sa att vi inte behövde komma om det inte blev värre. Nu är jag lite rädd att han ska dö pga det du skrev.

#3 Vad bra att han är bra! <3 Glad för din skull!

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.