Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 5579 ggr
teddybaby
0

Han andas fort?

Ikväll så la jag märke till att Kakan andas väldigt fort. Jag var ute med honom idag och det var ganska kallt ute, det kanske var dumt? Jag blir lite orolig, för han andas verkligen snabbt… jag försöker komma ihåg hur snabbt han brukar andas…

Någon som vet någonting om andning?

Jag lär väl ringa veterinären om han andas lika snabbt imorgon.

Jag har reagerat på hans andning tidigare, han visslar med näsan när han andas ibland. Jag vet inte, det kanske inte är något konstigt. 

I övrigt är han pigg, lekfull och pussas överallt.

teddybaby
0

När jag tänker efter så tror jag att han kan andas sådär fort ibland… men jag är fortfarande osäker. Jag svalkade honom lite i pälsen och borstade honom torr, men jag tror inte att det är någon fråga om värmeslag. Men man kan ju aldrig vara för försiktig!

Lady-X
0

Puffar upp! Vill oxå veta.

Jag har följande erfarenheter. Jag har haft sjuk kanin som andades fort och ytligt, hon blev andfådd för minsta lilla aktivitet och var tvungen att lägga sig ner och flämta. Jag kände inom mig att det var fel på den kaninen även fast jag inte visste vad. Det visade sig senare att hon hade en tumör i magen. Den kanin jag har nu andas oxå väldigt fort och ytligt, men han är inte sjuk vad jag vet. Pigg och glad i övrigt. Jag tror att det i hans fall bara handlar om  taskig kondis då han suttit mest i bur innan jag fick honom. Likaså att det gärna blir för varmt innomhus på vintern då elementen går på högvarv. Har även haft en förskyld kanin som andades helt normalt fast hon var påverkad av sin sjukdom på andra sätt. Hoppas det hjälpt dig ngt.

teddybaby
0

Ja du! Det är så svårt att veta vad som är normalt för kaniner. Jag jämför med min andra kanin Baby och han andas ju också snabbt. Men ibland tycker jag att Kakan andas lite väl snabbt och nästan flåsar lite, men jag vet inte om jag överdriver eller inte. Kakan är ju annars till synes helt frisk: springer, gör flädjeskutt, pussas, äter, har normal spillning…

Läskigt det där med tumören. :(

[Wera]
1

Ingan aning om hur fort en kanin ska andas.. min ena kanin andas fort när han blir stressad och nervös ex. vid honor/andra kanier och när jag lyfter honom.

sotlynx
0

Kolla färgen på läppar och nos. Om den blir lite blå eller åt det lila hållet har han syrebrist. Ett par av mina kullsyskon och en annan kanin jag hade råkade ut för det och det var pga hjärtfel. Den ena kaninen blev nästan tre år innan hon dog och de andra två dog när dom var runt året. Kullsyskonen var alltid lite mindre än sina övriga syskon och lekte bara mindre och mindre. Tycker absolut du ska kolla med en veterinär om det fortsätter.

teddybaby
0

#5 Tack för tipset! Han är fullt frisk och fullt normal i övrigt. Och nu tror jag även att han andas normalt. Jag vet dock inte vad det var där tidigare… han andades lite fortare och lite mer flåsande i två dagar, sedan försvann det.