Fryser vattenflaskorna sönder?
Ja, nu är ju vintern på väg. Det går liksom inte låtsas längre, utan nu står det klart och tydligt :(
Jag har fortfarande dricksflaskorna ute, men fyller dom inte helt. Om det nu kommer någon frostknäpp, fryser dom sönder?
Fyll dem inte fulla :) Det är när vattnet fryser och tar större plats som de fryser sönder av trycker inifrån, inte plasten i sig som spricker av kylan :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Har undrat samma sak, men nu vet jag med då! :)
Jamen, vad bra! Det var väl det jag trodde, men tyckte inte att det var värt att chansa.
Finns att köpa till en "värmehållare", det är som ett överdrag med fleece i som håller vattnet varmt. Finns att köpa i djuraffären vid vattenflaskorna. Funkar utmärkt!
#4, Bra tips, ska kika efter det! :)
Rekommenderar dock skål på vintern, eftersom vattnet lätt fryser och då är det lätt för kaninen att slicka på isen i vattenskålen.
Som dock är helt omöjligt på vattenflaskan. Men som sagt är fleeceöverdraget ett till alternativ :)
Varning: Jag upptäckte en vinter att mina kaniner var jättetörstiga trots att det fanns vatten som ej frusit i flaskorna. Det visade sig att det hade frusit i "drickpipen", längst ned. Därför använder jag alltid skål vintertid numera. Något att tänka på..
Byter vatten morgon och så när jag kommer hem från skolan och på kvällen ;) Men ska göra en eget överdrag ;) Annars har jag vattenskål om det är kring -20 ;)
tänk på att kaninens tunga kan fastna om vattenskålen är av metall.
köpte på ikeas baby avdelning tre djupa skålar i tjock plast. jag hoppas de kommer fungera utan att spricka.
kommer ha både skål och flaska till mina i vinter.
stickade idag flasköverdrag i lovikagarn
#9 Tänkte be mormor sticka en i lovikagarn till i vinter :D

man kan alltid ta typ 5 par strumpor överflaskan också :P
#11: Det är sant, om man nu har så många strumpor över.
Men det kan oxå bli lite problem om man har en ganska stor flaska, då kanske inte strumpan inte räcker runt :)

#12 haha näj :P xD
Jag skulle inte rekommendera flaskor vintertid då "drickpipen" brukar frysa. Har man riktig otur kan också kaninerna fastna på metallpipen eftersom det är frost.
Här övergav jag flaskan för någon vecka sedan. Nu är det vattenskål som gäller fram till våren!
Jag har också lagt bort vattenflaskorna för vintern! Det blir nu ljummet vatten i skål, mycket uppskattat av kaninerna!
//Michaela, Tuvullens kaniner
Fukanr det verkligen med strumpor och liknade?
Materialet har ju samma temp. som dess omgivning, alltså minus och då hjälper det ju inte om man har massa strumpor på?

#17 näj tror nog inte att det hjälper så mycket :P
kankse bara några minuter extra xD
18# Tänkte det också:P

men man kan ta typ folie och linda in flaskan i en typ 2 strumpor eller någon sånt det tror jag ska vara ganska bra :)