Hjälpa våra teddysar genom vintern
Hur gör ni för att era uteteddysar ska få en så bra vinter som möjligt? :) Just nu tänker jag mig att Yuki alltid får ha massvis med hö att tugga på så han håller värmen och så byter jag vatten flera gånger per dygn när det frusit.
Och så det här med halm. Jag fick hem lite från min farbror, men hur ska bra och fräsch halm se ut och lukta? Jag tycker det verkar bra det jag fick, men jag har aldrig haft det hemma förut så jag är lite lost 
Halm är väldigt bra underlag nu när det är kalt ute just för att det blir lite varmare för kaninen att borra ner sig i. Rätt upptagen halm brukar vara gul i färgen och inte lukta så mycket som hö gör. Är det blött och luktar svamp har det möglat och då är det bara att kasta. Jag byter i hela buren en gång i veckan och när det är som kallast och det fryst fast har jag bort det som är löst och lägger på nytt. Det gäller och städa när det är plusgrader.
Jag har lärt mig att lukta på allt innan det läggs in i bur eller box. Luktar på spån, hö och halm innan det läggs in så att det inte är fuktigt eller luktar skumt. Eftersom att hon jag delar stall med skördar sitt eget hö och gör sitt eget spån är detta noga och det är hon som lärt mig det.
Superbra svar, tacktack!
Men hur vet man att det luktar dåligt då? Går det inte att ta miste på? Jag vet precis hur hö ska lukta när det är fräscht, men halm har jag ingen koll på.
Det är som svårt att beskriva doften men visst är det lätt att ta fel brukar gå på att det är ser och känns bra. Och man lär sig med tiden om det luktar bra eller inte. Men det är som en svagare doft som hö. Har ju min lilla sniff expert Ester damen jag delar stall med och hon luktar på allt ;). Själv kan jag börja skilja på bra och dåligt och hur gammalt det är. Våt hö är inte ett det minsta likt halmen men det är för att Ester slår höet från ängen med allt dess innehåll, massa nyttiga örter och blommor finns med torkat och man skulle kunna koka te på höet ;). Men vanligt häst hö luktar nog nästan som halm.
Fick lära mig av gubben i grann byn där jag köpt min halm att gul halm är rätt upptagen halm om den är grön har den tagits för tidigt. Och då blir det nästan ett mellan ting på hö och halm.
Åh, okej, jag tror jag förstår.
Men vad händer om jag bedömer halmen som bra fast det i själva verket är dåligt? Är det som med hö att kaninen kan bli himla dålig?
Min förra kanin dog under samma vinter som jag gav honom halm första gången, jag tror det är därför jag är så orolig.
dom äter ju inte halmen om dom har hö att äta. Men visst kan dom bli sjuk men tror du känner att den är dålig. Har gett mina halm som jag varit osäker på men inte haft något annat och dom lever en. Kan finnas många anledningar till att en kanin dör. för mig dog fem kaniner i vintras och alla gick på halm men det var inte halmen dom dog av. Det kan vara lika lätt hänt att man har hett in för lite halm i buren till att kaninen fått i sig fel mat till att den kan ha fått någon sjukdom. jag överdriver alltid med halm i burarna och ger dom lite extra mat för att vara på den säkra sidan.
Jag skulle inte vara orolig för en teddyvädur dom har ju massa päls och jag hade överpälsade lejon i vintras som klarade vintern bäst jämfört mot min dvärgharar.