Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 4799 ggr
Ljusta
0

Teddypäls på olika sätt

Tycker det är intressant detta med teddypäls… Nu när det blivit lite fler teddylinjer i Sverige så har det märkts att det finns många olika sätt som pälsen kan se ut på vid normal säsongsfällning (har skrivit detta förr). Ibland kan en teddy faktiskt se lejonlik ut en period. Vet att många verkar tro att en teddypäls har samma längd överallt hela livet, men nu tror jag att det är så att vissa teddysar fäller precis som alla andra kaniner (Flört), nämligen separat på ryggen under en fällningsperiod och lämnar som en kjol. Är helt övertygad om att det finns många teddysar som blivit dömda som lejon trots att de inte är det egentligen. Ett exempel är Honey på Pysselgårdens där pälsen vuxit ut igen. Hon har en kullbror som också ser väldigt teddypälsad ut. Tror också att många tror att jag blundar för att dessa kaniner är lejon, men jag vet vad jag ser (iallafall på mina)  ;)

ALLA mina nuvarande Teddyvädurar har fällt på detta sätt, och jag vet att de som är vuxna är teddy då deras sommarpäls är jämnlång och av samma kvalitet överallt.

Så jag tror inte att man ska döma ut en kanin för snabbt, utan vänta ut den tills pälsen är klar. Pälsen som växer ut först är dessutom täckhåren, så då ser kaninen ännu mer lejonlik ut. Ofta tar det tre-fyra månader för pälsen att bli klar.

Detta fenomen finns till och med på svenskuppfödda helt säkra linjer, så det är inget nytt.

Någon som känner igen detta??

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

Jag tycker också att det är intressant detta med hur vissa teddylejon eller för den delen teddyvädurar har mycket svårare skött päls än andra teddyvädurar och teddylejon osv. Så djuren kan tillhöra samma ras, men ha olika pälskvalitet… det är mycket intressant. Och jag hoppas verkligen att aveln kommer att fortskrida i den riktning att pälsen blir mer lättskött än vad den är idag för en del (större delen?) utav dessa djur.

Horisonten
0

Ja, det är ganska stor skillnad på mina två teddysar. Balder kan inte bli mer fullpälsad än han är nu men har ju massa fluffig bebispäls så har inte så mycket att uttala mej om kanske men Kiara som är precis lika gammal som Balder och ser nästan ut som ett lejon. Hon är ju helteddy men var minstingen i kullen och har tydligen seg hårtillväxt. Väldigt intressant att se faktiskt! Balder kommer ju från Holland från "Liza-linjerna" och Kiara härstammar från Oboy. Hennes päls kommer ju mer & mer men tror inte den kommer toppa Balders. Skönt att ingen av deras päls tovar sig så lätt iaf så det hoppas jag de för vidare till sina avkommer i framtiden :) Ska även bli intressant hur det blir när de fäller.

Ljusta
0

#1 Ja det finns verkligen många olika kvaliteter på pälsen! Men min erfarenhet är att lejon har en mycket besvärligare päls som små, troligen för att det är så mycket ullhår? Hoppas och tror att aveln kommer att gå mot bättre pälsar då många är medveten om problemet med lejon och förhoppningsvis inte blandar in dessa i teddyleden.

#2 Vad intressant att höra hur de fäller sen! Mina teddysar från Liza-linjerna har alla lämnat kortare päls på ryggen och en kjol (och fler som ägt därifrån säger samma sak). Dock så växer ju pälsen ut igen på några månader och de ser ut som en teddy igen :)

Ljustadalens kaningård

Eveline
0

Min hanes päls är mer "fluffig" liksom. Medans min honas päls är mer "tung" och längre. Nu har jag klippt henne för hon svettades ihjäl i sommras. Hanen har mer som ullhår på något sätt. De är inte lika alls dessa kaniner ändå samma sort. Förvirrande men lite intressant :)

Tuvullenskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det tar visst ett tag innan man kan avgöra om kaninen är teddy eller inte, om den nu inte kommer från "säkra linjer". Min (Ninaks) Ebba är efter Åsgrändens Franz och under Lyktans Katla. Uppfödaren säger att Franz till 99% är teddy. Katla säger hon är lejon "eftersom hon när hon fäller lämnar en man och kjol, som sedan växer ut till jämnlångt igen…". Enligt resonemanget i denna tråd skulle Katla också kunna vara teddy. Eller?

Bifogar en bild på Ebba (en supermysig tjej för övrigt), som är tagen nu i höst, när hennes vinterpäls alltså är på tillväxt.

Mvh, Michaela

Ljusta
0

#5 Som jag ser det så växer inte ryggpälsen på ett lejon ut igen till samma längd och samma kvalitet som övriga pälsen som på teddysar (undantag om det är vinterpäls som kan vara rejält lurvig på alla raser). ALLA kaniner, utan undantag, fäller ibland endast på ryggen, och på teddys syns det extra tydligt. Sen tappar ofta lejon päls på öron, huvud och ben också, och inte bara på ryggen.

Nu är det inte helt fastlagt hur teddyanlaget ser ut, men OM det skulle vara så att (som jag tror) att en teddy är ett överpälsat överpälsat lejon så kanske det finns olika grader därimellan, där vissa är mer teddy än andra så att säga. Att teddyanlaget handlar om olika förstärkningsanlag för päls. Varför kommer det annars lejonhuvade om man korsar en teddy med en med normalpäls??

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

#5 Sen har jag för mig att Katla lämnat lejon med teddyhane, Rammel? Då är hon helt säkert lejon, för Rammel är teddy och finns hos mig, och då tror jag inte på att hennes päls ser ut som teddy?

Ljustadalens kaningård

Tuvullenskaniner
0

# 6 Det verkar ju troligt att det kan vara så att teddy = överpälsat överpälsat lejon. I vart fall ser och känner man att teddysar kan ha olika typ av teddypäls.

# 7 Jag tror egentligen inte heller att Katla är teddy, utifrån att ägaren faktiskt säger att hon är LEJON. Utifrån tråden tyckte jag ändå att det var intressant att ta upp, då en tanke är att det finns teddysar som blivit "utdömda" och hänvisade till lejonfacket.

Rozza
0

Tycker det är svårt det här med fällning. Hämtade min teddy dam igår och hon värkar fälla och har en ullig "kjol" pälskant. Men vet ju att hon är teddy då hon är efter Joanne och Oboy.

Det som får mig lite förvirrad är en hona jag köpte förra året och sålde i år. Hos mig i somras hade hon fällt av och var lejon vilket jag vet att hon är då pappan är rex pälsad lejon. Men nu har all päls vuxit ut igen och blivit jätte fin. Jag tror att det är vinterpäls men jag vet inte vad jag ska tro.

Det här med fällning tror jag att man kan jämföra många kaniner med varandra. fällning börjar ju oftast på ryggen och går ner och på huvudet vid nosen och går upp mot öronen. så fäller i alla fall mina normal pälsade kaniner.

Hermelina
0

#8 En liten parantes bara, jag tror att det är större chans att Franz  är lejon eftersom hans kullsyskon Flora  tydligt fällde av till lejon…

Trasdockaa
0

Inom "renrasiga" aveln avlar man inte på kaniner som har väldigt lång fällningsperiod, då de helt enkelt aldrig går att ställa om de alltid ser risiga ut i pälsen. Om en kanin fäller så mycket och länge att den i princip aldrig går att avgöra om den är teddy eller lejon, frågan är då vad den pälsen tillför aveln. Oavsett om den är ren teddy och kommer från helt säkra led, eller kan vara ett lejon. Visst vore det synd att gå miste om en ren teddy, men även om den är ren så är frågan om inte fällningsegenskaperna nedärvs så pass att man får problem även med avkomman. Det är svårt det där, men min egna åsikt och mitt tankesätt är att jag bara vill ha teddysar som ser ut som teddysar, även genom fällning. En ren teddy som nästan ser ut som ett lejon, eller ett lejon som nästan ser ut som en teddy är inget jag vill ha i min egen avel, då jag själv inte vill behöva gå och oroa mig över att det är lejon jag ha :)

(en parantes är dock teddysar som klipps, underullen växer alltid ut snabbare och teddysarna ser då helt galen ut och kan även ta en mycket lång period innan pälsen växer ut. Dock menar jag ej päls som klipps i ovanstående stycke, utan päls som enbart borstas) :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tuvullenskaniner
0

#10 Jag vet inte mer än att ägaren säger att Franz är teddy. Dock har jag följt någon tidigare tråd här på forumet där jag förstått att flera av hans syskon fällt av. I vart fall har jag ingen intention att använda Ebba i teddyavel OM hon inte mot förmodan skulle få jättefin teddypäls. Men som sagt, jag tror inte det.

#11 Nog är det ett bra mål alltid, att få teddysar som är så fina som möjligt i pälsen året om.

Jag tycker också att det är viktigt att renavla lejonlinjerna vad gäller pälskvalité, varför jag i min uppfödning av lejon (wienertecknade) använder avelsdjur som går så mycket som möjligt i enlighet med rasstandarden. Tyvärr kommer jag därför förmodligen inte att kunna använda Ebba i lejonaveln heller. Jag söker fodervärd till henne, förresten, om någon är intresserad.

Mvh, Michaela

www.tuvullenskaniner.webs.com/

Lurvas
0

Hur snabbt eller segt en kaninfäller igenom är jätte ärftligt, så undvik såna som fäller "hela tiden" . Där emot gör det ju inget om de fäller kraftigt och verkligen ser ut som lejon under en tid. Just hur kraftig en fällning är påverkas till en viss del av både yttre faktorer, som kaninens konditin och ålder och på ärftlighet. Många kaniner tenderar att fälla kraftigare när de blir lite äldre.

Det finns illustrationer på hur kaninerna fäller, i vilken ordning de släpper pälsen på kroppens olika partier och vid vilken ålder och årstid de olika fällningarna inträffar. Ett tips är att läsa boken Pälsen av Åke Johansson. Den finns att köpa på förbundet.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Trasdockaa
0

#13 Bra skrivet!

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Ljusta
0

#13 Håller helt med dig där! Tycker det känns mycket bättre med en som fäller av sig nästan all päls på en gång (även om man blir livrädd och tror att det är ett lejon),och får tillbaka pälsen snabbt än en som segfäller en halv sommar! En "segfällare" skulle man bara kunna ställa på vintern, och det är ju kanske inte så bra ur avelssynpunkt.

Bra tips om boken! Konstigt nog har jag inte tänkt på den, trots att jag varit medlem i Kaf i massor av år Oskyldig

Ljustadalens kaningård

teddybaby
0

Min polarbjörn Baby fällde ordentligt i våras och jag var helt övertygad om att han nu skulle bli det lejon han faktiskt är. Men det är om du säger, för nu har Baby helt plötsligt en tjock och jämn päls igen. Han får alltså behålla sin "teddypäls" ett tag till. Glad

Lurvas
0

#14 Tack :)

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Hermelina
0

#16 vad kul :)