En helt vanlig dag för din kanin!
Hur ser dagen ut för era kaniner? När och var tar ni ut dom? Hur mycket tid ägnar ni till klapp och gos?
Skriv och berätta! :)
Just nu ser mina kanin dagrar lite konstiga ut. Har kaninerna på två ställen just nu dom som bor ute här hemma får mat och sånt innan jag själv äter middag och händer att jag går ut och kollar till dom en sväng på morgonen. Och söndagar är deras ut och kul dag för då rastas alla i sele och hoppar lite hinder. (det finns flera anledningar till att dom endast rastas i sele och det är för dom är dvärgharar och otroligt svår fångade och springer rakt igenom gallret i rast hagen.)
Sen har jag en fröken som bor uppe i stallet som jag går upp till när jag ätit middag. När jag fixar runt i stallet får hon springa lös i boxen sen borstar jag av all spån från pälsen och går hem. Det är min dag jag är kvälls människa btw :P.
På morgonen vid 7 innan jag åker till skolan ser jag till att Yuki har både hö och vatten. Då brukar jag också passa på att gosa med honom ett par minuter innan jag ska rusa till bussen :)
Sedan kommer jag hem klockan 5 igen och då får han skutta lös eller i sele på gården eller på bron, det beror lite på. Annars, om jag ska städa åt honom, få han hoppa runt kring buren när jag håller på där. Om han behöver borstas så gör jag det också vid den här tiden.
Lite senare på kvällen går jag ut till honom och ger honom mat och vatten. Ibland får han komma ner och skutta kring buren igen då eller så sätter jag mig med honom och myser en stund.
Och så ser det väl ut i set stora hela :) Men så finns det ju också dagar som jag inte hinner vara med honom så mycket och andra dagar som vi tillbringar mer tid tillsammans.
#1, spännande att höra!

Vid halv sju på morgonen går jag ut i mörkret och ger dom mat, hö och vatten och klappar om dom lite. En bra start på morgonen! Sen kommer jag hem oftast hem vid fyra-tiden och då går jag ut och tittar till dom och ger ev. påfyllnad av ovanstående och låter dom få springa i hagen lite (under uppsikt då Hugo & Balder vill visa vad de går för genom att hoppa över kompostgallret vilket resulterade i att jag en dag hittade Balder i häcken mellan vår tomt och grannens..) Borstning behöver dom i stort sätt varje dag men det är inte alltid jag hinner och det sliter ganska mycket på pälsen. Vissa dagar blir de ju lidande men läxorna måste också hinnas med ;)

Nu på hösten så ser dagarna lite konstiga ut för att det börjar bli kallt och man går inte ut så ofta ^^
På morgonen innan skolan kl halv 8 så går jag ut i mörkret och ger dom hö, grönsak & vatten. Då brukar jag också gosa med dom en liten stund ;) När jag kommer hem vid 3-4 så tar jag ut Messi o Luna o låter dom springa i hagen om vädret tillåter. Borstning görs varje dag eftersom Luna får alltid små tovor i pälsen.
När det blir mörkt tar jag in dom och fyller på med hö och ger dom min pellets blandning :) Inte så mycket detaljer men det får duga !
Idag var jag ute i god tid ;) jag var ut till kaninerna kring 12. Och gick upp till stallet där fuffisen bor och fixade upp lite nät i boxen och sen begav jag mig hem. Det är så skönt när man kan göra någon när det fortfarande är ljust ute :).