Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4663 ggr
Rikko
0

spånig kanin

Jag har spån och sedan hö ovanpå i kaninens bur, men han blir så himla spånig och höig. Hur gör ni för att det inte ska bli så? Har ni annat burmatrial? Tacksam för svar!

Ljusta
0

Spån och halm hade jag, eller torv och halm. Dock så sa veterinären att i våra breddgrader (här uppe i norr) så är inte halmen så bra ur hälsosynpunkt, lite dammig. Så hon tyckte spån och hö. Själv tycker jag att det fastnar värst när de är ungdjur, sedan blir det lite bättre :)

Ljustadalens kaningård

Rozza
0

Vet att folk med teddys och angora kör på spån pellets vet dock inte hur bra det är men det kan ju vara värt att testa.

Lurvas
0

Jag har pappers pellets till mina långhåriga inomhus, det funkar jätte bra tycker jag. När de är ute har jag spån och halm för att det värmer bättre. Hö tycker jag fastnar mer än halmen.Glad

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Saphir
0

Jag har spån till mina Teddysar :P Det är inte så jobbigt bara ta en karda och borsta bort spånet över buren innan man gosar med dem :)

[Wera]
0

Jag hade spån till mina teddysar och med halm över, de vart inte spåniga.. men din kanin kanske gräver upp all spån?

Pröva med att ha spån endast där kaninen kissar och ha massa halm istället, hö fastnar mer än halm.

Rozza
0

Ett tips kan också vara att klippa kaninen under magen och lite där du vet att det kommer att bli tovig. Har gjort så med min kanin och det funkat bra hon går enbart på halm och bor ute.

kaninfantasten
0

Sommartid använder jag träpellets ute (finns i olika diameter), spån o halm vintertid för den värmande effektens skull. I zooaffärer är träpellets dyrt, ca 180kr för 15 kg. Jag köper i stället värmepellets (innehåller samma sak) på Granngården. 6 st 15kg-säckar för 300kr. Jag använder även det till min kanin som bor inne. Suger upp jättebra och skräpar inte ned lika mkt, blir inte heller lika dammigt inne. Fastnar ALDRIG i pälsen, inte ens på ungdjur! Jag tycker det funkar kanon.

poesi
0

Till innekaninerna (dock har jag bara en teddy) kör vi med matta och sen toa-lätt i toaletterna. Funkar jättebra. :)

#7 Det där med värmepellets lät väldigt intressant tycker jag. Då vi har sju kaniner går det åt rätt mkt med toa-lätt och det är så himla dyrt. Är det alltså samma sak som det och funkar lika bra? Ingenting som är skadligt för kaninerna? :) Isåfall vore det ju toppen. =)

kaninfantasten
0

#8 Jag har läst innehållsförteckningarna där det står att det är gjort av rent trä. Står samma på det i djuraffären. Jag har aldrig tänkt tanken att det kan vara skadligt..blir dock osäker nu när du frågar, nån annan som hört nåt om det? Märket jag kör med heter Agrol värmepellets och finns alltså på Granngården. Jag testade toa-lätt innan. Jag upplever att träpellets suger MYCKET bättre och sen luktar det mindre- upplever alltså att det funkar mycket bättre. Toa-lätt blev så blaskigt, såg liksom ut som blött toalettpapper bara efter en dag..plus att det kostade ca 4ggr mer..

Rikko
0

Tack för alla tips, dom behövs :)

poesi
0

#9 Okej, men då borde det ju inte vara nån fara. Och om du inte har märkt att det skulle vara skadligt för dina kaniner så är det nog inte det. Då ska det inhandlas värmepellets när toa-lätten tar slut! :)

annaforsgren
0

jag brukar borsta bort spån ur pälsen innan jag går iväg med han:) Annars funkar det bra med halm över spåner.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

teddybaby
0

jag har testat allt möjligt och jag tycker att halm och hö funkar bra. Jag funderar dock på att sluta ha hö som burmaterial med tanke på att det stökar ned så himla mycket i hela lägenheten (när han skuttar runt).

DEMNJA
0

#11 Träpellets är ju däremot bra mycket hårdare än toa-lätt. Min bror tyckte jag skulle köpa sånt förut eftersom det är mycket billigare men jag skippade det just för att det är mycket hårdare än toa-lätt och toa-lätt känns nästan på gränsen bara det tycker jag ;)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

kaninfantasten
0

#11 och 14 Jag brukar lägga lite halm uppe på träpelletsen för att göra det mjukare..för det stämmer att det är hårt annars.

stampepluttis
0

Jag skulle vilja testa den där agrol värmepellets till mina teddysar.
Någon som vet hur mkt det märket kostar på granngården?

tack i förhand.

Rikko
0

Tror det kostar 59 kr, och då är det en 16 kilos säck ^^

stampepluttis
0

tackar! :)

teddykaniner
0

Jag använder bara hö som bottenmaterial, och faktsiskt så fastnar det nästan aldrig i pälsen..:) Vissa kan ha någon plastplatta/träplatta el. dylikt som spolas av några gånger per månad. Och så har de ju också hö i höhäcken.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Fridaaaa
0

Hade samma problem som du, men bytte från soån till halm och det har fungerat skitbra till min kanin :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lady-X
0

Ni som kör med bara halm eller hö, blir det inte väldigt blött under? Tänker mig att det inte suger upp kisset som rinner ner under halmen eller höet?