Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 4880 ggr
breana
0

bilder på fällning?

Har hört att speciellt kaniner från Lizalinjerna kan fälla lite lustigt. Att de ett tag ser ut att bli lejon men sen återvända till teddypäls. Tänkte fråga om någon har en bild på det? När kaninen ser ut som ett lejon. Har själv en kanin som jag importerade från Liza som Tarja tog hem. Just nu ser hon ut som ett lejon, men hon är efter två teddysar, så teddy är hon. Men tänkte det kunde vara kul att se andra kaniner som också sett ut såhär.

Kan också vara bra för personer, speciellt uppfödare att lära sig lite hur man ser skillnad. Så man inte drar förhastade slutsatser att kaninen är lejon :)

Ljusta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har som sagt några som fällt på detta vis, och blev jätterädd att de skulle vara lejon. Men om man kollar på alla normalpälsade kaniner så fäller de oftast inte hela kroppen på en gång, så varför skulle teddysar göra det? Har pratat med flera personer i Holland om detta, och de säger alla att teddysar kan behöva lite tid för att bli klara i pälsen.

Mina har behövt 2 till 4 månader på sig för pälsen att bli jämnlång igen.

Gemensamt för mina teddys är att de inte fällt av någon annan stans, inte huvud, nosrygg eller ben. De som fällt av till lejon har alla de gemensamt (hos mig, ingen vetenskap) att det synats på nosrygg eller ben med.

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Här på Leandro, som har börjat med en ny fällning igen, men inte på samma sätt som sist…nu fäller han "som en teddy ska" ;)

Han har inte fällt i ansiktet, bilden luras i och med att han är mörk.

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

Ewa varnade mig när jag fick hem Rammel att han precis börjat att VRÅLfälla, så att han tillfälligt såg ut som ett lejon. Hans ryggpäls var ca 2,5 cm lång. Nu efter ca 1 månad hos mig så är pälsen på ryggen 5 cm! Har aldrig arit med om en teddy med sådan snabbt växande päls! Har riktigt bra kvalitet på pälsen som kommer ut (förutom öronen som har tät tät päls, men inte jättelång)! 

Har ingen bild över hur han ser ut nu… Kan knäppa sen när han är färdig i pälsen.

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#1 Klart teddysar byter päls! De är inte mindre kaniner för att de har lång päls ;) JoJo har för tillfället en grymt snygg tuppkam från nosrygg och upp mellan öronen som är längre än resterande på huvudet! ;)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Ljusta
0

Sen ska man kanske också tillägga att det finns ju alltid en liten risk att ens teddy är lejon, om det inte är bevisat att så inte är fallet. Har man sett dess föräldrar och de är teddy och över 1,5 så är man så gott som säker :)

Liza har nu importerat ett gäng från en annan uppfödare som blandat in lejon… Så om man ska lita på henne till 100 får man avgöra när ens kaniner är vuxen och teddy :)

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#5 Bra sagt! Tids nog får man sitt svar :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

breana
0

Härliga bilder Helene! Tack så mycket! :) Riktigt kul att se!

Ungefär som dina fäller min lilla hona Mina. Hon har kortare päls på ryggen men samma täthet överallt. Men Kram fäller mitt på huvudet. En fyrkant med kort päls, ser lite lustigt ut. Ska ut och fota dem.

Hermelina
0

#6 Exakt sådär ser Aslan ut nu.. Fick en chock när jag kom hem från pappa (var borta i en vecka ca)

Lurvas
0

Här är en bild på hur alla kaniner kan fälla - även teddysar, fast det här är en normalpälsad kanin. Men visst blir man lite orolig när teddyn börjar se ut så här på ryggen och en del behöver jätte lång tid på sej att bli bra i pälsarn igen. Vissa kaniner är aldrig bra i pälsen utan fäller suuuuper segt. Hinner nästan inte bli klara förrän de börjar om i gen-så trist. Har en hermelin tös som är sån.

http://www.wix.com/monrayskaniner/monrays-kaniner

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Ljusta
0

#9 Tack Monica för bilden på en normalpälsad kanin som fällt precis så! Det är ju klart att alla kaniner, inkl teddysar fäller som kaniner ska :) Det blir bara lite tydligare på långhåriga raser.

Det man kan göra är väl att hålla koll på att pälsen växer ut som den ska, och inte stannar i "lejonlängd". Det sa kära Lollo till mig när jag blev rädd att jag fått hem ett gäng lejon från Holland, och det är så självklart! :)

Ljustadalens kaningård

[Nalle-]
0

#9, Min Nalle, dvärgvädur, fällde också precis sådär en sommar. Såg lite lagom lustigt ut ;)